انتخابات

کرزی در صورت ناکامی در انتخابات به راي مردم احترام مي گذارد

karzai_drankerd

سخنگوي ستاد انتخابات حامد کرزي يکي از39 نامزد احراز کرسي رياست جمهوري افغانستان اعلام کرد: درصورت پيروزي هريک از رقباي رئيس جمهور فعلي در انتخابات روز 29 اسد ، به راي و نظر مردم در انتخابات احترام خواهيم گذاشت. محمد وحيد عمر روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران تاکيد کرد:هدف تشويق مردم به حضور گسترده در انتخابات است، تا پروسه مردم سالاري بدون خشونت تقويت شود. وي اضافه کرد: نظرسنجي ها از پيشتار بودن اين کرزی نسبت به ساير نامزدها دارد و احتمال موفقيت او بيش از ديگران است.

وي از آمادگي کرزي براي شرکت در مناظره تلويزيوني که آن را ملي ناميد، خبر داد و گفت: مقدمات مناظره فراهم است و از تمامي رسانه هاي داخلي و خارجي مي خواهيم با پوشش مناظره ، برنامه نامزدهاي شرکت کننده در اين مناظره را به مردم معرفي کنند.

وي اضافه کرد: از زمان شروع تبليغات انتخاباتي در 26 جوزا تاکنون درخواست هاي متعددي براي مناظره راديو و تلويزيوني دريافت شدکه هدف ستاد شرکت در مناظره اي بود که اصول آن از سوي کميسيون انتخابات افغانستان تعريف و مشخص شده باشد.

عمر، نسبت به سخنان مسوول ستاد يکي از نامزدها که اخيرا گفته بود ، در صورت پيروزي کرزي مردم را به راهپيمايي اعتراض آميز دعوت خواهيم کرد، گفت: طرح اين قبيل مسايل ، قبول شکست قبل از اعلام نتايج انتخابات است. رئيس پيشين مرکز اطلاعات و رسانه هاي حکومت افغانستان اين سخنان را نشانه استبداد سياسي دانست و گفت: طرح اين قبيل مسايل باعث ترويج فرهنگ خشونت در جامعه مي شود.

وي از شکايت اين ستاد از تلويزيون طلوع افغانستان خبر داد و گفت: در فلم تبليغاتي يکي از نامزدها که از اين شبکه پخش شد، تهيه کنندگان فلم از نظر ما قصد تخريب شخصيت کرزي دارند که اين کار آنان نامشروع است. وي با بيان اينکه در برخي گزارش ها سعي بر ايجاد تشويش در مردم دارند، گفت: تلاش داريم تا براي مشروعيت انتخابات افغان ها را به شرکت بيشتر در اين روند تشويق کنيم.

وي اضافه کرد: هر اقدامي که روند انتخابات را مخدوش و يا باعث سوء تفاهم شود، بايد از آن جلوگيري شود. اين فعال سياسي با تاکيد بر اينکه کساني که قصد متشنج ساختن اوضاع جامعه و يا مخدوش ساختن فضاي انتخابات را دارند، با سرنوشت مردم بازي مي کنند، گفت: در اين انتخابات چه برنده شويم و يا بازنده ، خواهان تقويت مشارکت مردم هستيم.

انتخابات رياست جمهوري افغانستان 29اسد ماه برگراز خواهد شد و مدت دوره رياست جمهوري پنج سال است. از مجموع 44نامزد در حال حاضر 39 نفر در حال رقابت هستند، به نظر مي رسد طي دو هفته آينده 24 نامزد عضو شوراي تشريک مساعي به نفع يکي از داوطلبان کناره گيري کنند.

عبدالله عبدالله وزير خارجه پيشين افغانستان يکي از اين نامزدها مي باشد. به نظر مي رسد رقابت اصلي ميان کرزي ، عبدالله، اشرف غني احمدزي و ميرويس ياسيني باشد. هرچند بسياري آگاهان مسايل افغانستان بر اين عقيده اند به علت تعدد نامزدها انتخابات به دور دوم کشيده خواهد شد، اما به اعتقاد افغان ها نتيجه انتخابات در مرحله اول مشخص خواهد شد. کرزي از سال 1380تاکنون مسووليت اداره امور افغانستان را در دولت انتقالي، حکومت موقت و دولت منتخب بر عهده داشته است.

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا