انتخابات

روزنامه آلماني: كرزي پيروز احتمالي انتخابات افغانستان است

karzai_makingface

 

فرانكفورتر آلگماينه، یک روزنامه آلمانی، آورده است: درحالي كه حدود دو ماه بيشتر به انتخابات رياست جمهوري در افغانستان باقي نمانده است، رقابت‌هاي تبليغاتي اين نامزدان طي روزهاي اخير آغاز شده است. پايگاه اينترنتي روزنامه آلماني فرانكفورتر آلگماينه، در گزارشي با اشاره به انتخابات آتي رياست جمهوري در افغانستان آورده است: كابل، پايتخت افغانستان، شاهد نصب تابلو‌هاي تبليغاتي نامزداني رياست جمهوري افغانستان است؛ انتخاباتي كه روز 20 اگست (29 اسد) برگزار خواهد شد. در كنار حامد كرزي رئيس جمهور فعلي، 40 نامزداي ديگر كه در بين آن‌ها دو زن نيز وجود دارد، نامزد احراز پست رياست جمهوري در افغانستان هستند.

فرانكفورتر آلگماينه نوشته است: انتخابات افغانستان، رقابت براي سبقت گرفتن از مردي است كه از سال 2002 به عنوان فرد اول اين كشور محسوب شده است. فردي كه متهم به سوء اداره و اتلاف وقت و كم كاري است و علاوه بر اين غير قابل شكست به نظر مي‌رسد. كرزي طي هفته‌هاي گذشته با تشكيل ائتلاف با جنگ‌سالاران در مناطق مختلف و به همراه روساي ولايت‌ها سعي در بر جسته كردن نقش خود در برابر ديدگان بسياري از افغانستانی‌ها نمود.

اين روزنامه مي‌افزايد: اكنون نيز برتري و تفوق وي تا حدي بالاست كه طبق نظرسنجي‌هاي اخير، 70 درصد سوال شوندگان انتخابات اين كشور را به هيچ روي آزاد، منصفانه و شفاف نديده‌اند. با اين حال يكي از نمايندگان 52 ساله پارلمان افغانستان به نام شهلا عطا ابراز اميدواري كرده است “در صورتي كه همه چيز به خوبي پيش رود، من پيروز خواهم شد”. يكي ديگر از نامزداني 48 ساله انتخابات، وزير پلان سابق افغانستان نيز در اين ارتباط اظهار داشت “همه كساني كه خواهان رياست جمهوري فردي آموزش يافته و با تدبير هستند من را برخواهند گزيد”.

به گزارش فرانكفورتر آلگماينه، عزيز الله لودين كه دوست كرزي است، رئيس كميسيون انتخابات است. وي اظهار داشت كه حضور 17 مليون افغانستانی در انتخابات محتمل است؛ اما در مورد اين عدد ترديد وجود دارد چرا كه در 25 ولايت از 34 ولايت افغانستان جنگ عليه طالبان در جريان است.

در ادامه‌ اين گزارش مي‌خوانيم: كرزي به جاي تاسيس يك حزب مستقل در اگست سال 2007، اقدام به تاسيس نهادي نمود كه مستقيما زير نظر رئيس جمهور است و مدير آن با جسارت تمام اظهار داشته بود “ما از طريق تاسيس اين نهاد ابزار انتخاب دوباره‌ كرزي را در دست داريم”. تاسيس چنين نهادهاي مستقلي از سوي كرزي براي تحقق اهداف وي مي‌باشد چرا كه وي چيزي را اتفاقي و بي‌برنامه ريزي انجام نمي‌دهد. اين اقدام كرزي هم چنين آب به آسياب طالبان ريختن است. در بخش پاياني اين گزارش آمده است: با وجود نارضايتي و شكايت‌هاي مداومي كه متحدان غربي و امريكايي افغانستان از حامد كرزي و عملكرد اشتباه وي دارند، اما تلاش مي‌كنند افغان‌ستانی ها را براي برگزاري انتخاباتي سالم و منصفانه كمك و آنها را نسبت به ضرورت آن مجاب كنند. هر چند كه برخي از آن‌ها نيز معتقدند كه اين انتخابات بي‌ثباتي بيشتر شرايط افغانستان را به دنبال خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا