انتخابات

نامزدهاي انتخابات افغانستان از دريافت كمكهاي خارجي منع شدند

 

“داوود علي نجفي ” دبير كميسيون مستقل انتخابات افغانستان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود: داوطلبان براي دريافت كمك مالي از سوي مردم افغانستان با هيچ نوع محدوديتي از لحاظ سقف كمك‌ها رو به رو نيستند.
وي در عين حال تاكيد كرد كه دريافت و هزينه هرنوع مساعدت مالي از مردم بايد در دفاتر مشخص ثبت شود و در صورت مشاهده تخلف مورد از سوي كميسيون بررسي شكايات پيگيري مي شود.
علي نجفي درعين حال پذيرفت با توجه به شرايط كشور كنترل منابع مالي نامزدها تا حدودي مشكل است.
نجفي از عدم همكاري شهرداري كابل براي اختصاص مكان‌هاي مشخص و يا تعريف مكانيسمي معين براي نصب پوستر نامزدها در زمان تبليغات انتقاد كرد و اظهار داشت: در حاليكه اين نهاد مطابق قانون ملزم به همكاري است، اين كار را به كميسيون انتخابات ارجاع داده است.
اين مقام مسئول يادآور شد: تمامي نامزدها مجاز به استفاده يكسان از فضاهاي عمومي هستند و تبليغات راديو و تلويزيوني هم مطابق برنامه خواهد بود.
به گفته نجفي مبارزات انتخاباتي درچارچوب قانون انجام خواهد شد و در اين ارتباط دستورالعمل مالي و نيز مبارزات انتخاباتي وجود دارد كه هر نامزدي موظف به رعايت آن است.
وي مدت زمان تبليغات را 60روز اعلام كرد و گفت كه تا 48ساعت قبل از راي گيري تبليغات ادامه دارد.
وي با اشاره به اينكه مطابق قانون نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري بايد ارزش و مقدار اموال منقول و غيرمنقول خود را ثبت كنند و به اين نهاد تحويل دهند، گفت: تاكنون 30نفر از 41نامزد اطلاعات دارايي‌هاي خود را گزارش كرده اند.
مدت دوره رياست جمهوري افغانستان پنج سال است كه انتخابات پيش رو بايد 30 تا 60 روز قبل از اتمام دوره رياست جمهوري حامد كرزي در اول ماه جوزا برگزار مي شد كه كميسيون ياد شده نتوانست به علت شرايط نامساعد جوي در نخستين ماه هاي فصل بهار و نيز عدم تامين منابع مالي انتخابات را مطابق قانون اساسي برگزار كند.
دادگاه عالي كشور با توجه به اين مشكل تمديد دوره رياست جمهوري كرزي به مدت سه ماه موافقت كرد.
انتخابات افغانستان با 223 ميليون دلار كمك‌هاي جهاني با حضور ناظرين بين‌المللي از سوي كميسيون مستقل انتخابات برگزار مي شود.
براي جمع آوري آراء مردم كه 16ميليون و 500هزار نفر داراي كارت راي هستند، بيش از هفت هزار حوزه راي گيري تعيين شده است.
راي دهندگان در انتخابات شوراهاي استاني 420 نفر را كه 124نفرشان زن هستند، از ميان سه هزار و 300 داوطلب براي مدت چهار سال انتخاب خواهند كرد.
نفر اول هر استان براي مدت چهارسال به عضويت مجلس سنا (مشرانو جرگه) در خواهند آمد.
نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري نبايد كمتر از 40سال سن داشته باشند، و متهم به نقض قوانين بشري و يا جنايات جنگي باشند، و نيز از پدر و مادر افغان متولد شده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا