انتخابات

پارلمان سوم دلو افتتاح می‌شود

parliament_afg_
همزمان با شروع هفته‌ی آشنايي عضو‌های جديد مجلس نمايندگان با وظيفه‌ها و صلاحيت‌های‌شان پيش از بازگشايي رسمي اين مجلس، دفتر نمايندگي سازمان ملل دركابل، سفارت امريكا، اتحاديه اروپا و اتحاديه بين‌الپارلماني جهان، برگزاري انتخابات و تعيين عضوهاي جديد مجلس نمايندگان را تبريك گفته‌اند و حمايت‌شان را از پارلمان جديد كشور اعلام كردند. 

مقام‌های دارالانشاي مجلس نمايندگان كشور در نخستين روز هفته‌ی آشنايي عضو‌های جديد مجلس نمايندگان گفتند اين برنامه براي 5 روز پيش از شروع رسمي كار پارلمان ادامه پيدا مي‌كند و در آن نمايندگان جديد در بخش‌های قانون‌گذاري، نظارت از حكومت و نمايندگي از مردم از سوي كارشناسان داخلي و خارجي آموزش خواهند ديد. 

غلام حسن گران، رييس دارلانشاي مجلس نمايندگان گفت آنان براساس قانون نافذه و اصول وظايف داخلي مجلس نمايندگان خواهان بازگشايي پارلمان كشور شده‌اند كه رييس جمهور و سخنگويان‌شان تعهد كرده‌اند كه مطابق صلاحيت‌های رييس جمهور، مجلس جديد را در اوايل هفته‌ی آينده افتتاح خواهند كرد. 

گران می‌گويد رييس جمهور به صورت قطعي گفته است پارلمان را در هفته‌ی آينده بازگشايي خواهند كرد اما وي خاطرنشان ساخت به خاطر سفر رييس جمهور به  روسيه ممكن است بازگشايي پارلمان، دو سه روز به تاخير افتد. 

گران گفت: «همان طوري كه شخصا خود رييس جمهور و سخنگويان‌شان اشاره كرده‌اند احتمالا فقط دو يا سه روز تفاوت در آن به وجود بيايد.» 

وي گفت همه‌ی آمادگي‌ها براي افتتاح پارلمان جديد وجود دارد و دارالانشاي اين مجلس منتظر بازگشايي از سوي رييس جمهور است. 

در همين حال مارتين كاپلر، معاون دفتر نمايندگي سازمان ملل متحد در كابل از برگزاري انتخابات كه به اداره و رهبري افغان‌ها انجام شد، حمايت كرده و از زنان و مرداني كه در روز انتخابات در بخش‌های امنيتي و انتخاباتي سهم گرفته بودند، قدرداني به عمل آورده است. 

وي از كاركردهاي نهاد‌هاي انتخاباتي ستايش كرد و گفت كه در شرايط دشوار توانسته‌اند انتخابات را رهبري كنند. 

معاون يوناما با آن‌كه وجود مشكلات در انتخابات پارلماني را می‌پذيرد اما از نامزدان معترض كه خواهان رسيدگي به شكايت‌ها و باطل شدن انتخابات می‌باشند، خواست به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض‌شان را پي‌گيري كنند. 

اين معاون يوناما گفت كه از پارلمان جديد حمايت می‌کنند و آماده‌ی همكاري می‌باشند. 

از جانب ديگر نماينده‌ی بخش اقتصادي سفارت امريكا در كابل در كنار بيان تبريك به نمايندگان جديد پارلمان، گفت خواهان همكاري با قوه‌ی مقننه‌ای كه به اساس قانون ايجاد شده است، می‌باشند.
انتوني گفت كه از نمايندگان جديد می‌خواهند در چارچوب قانون با امريكا و جامعه جهاني همكاري كنند. 

با اين حال نمايندگان برنده و بازنده انتخابات ديدگاه‌های متفاوتي در مورد شروع هفته‌ی آشنايي نمايندگان با پارلمان بيان كرده‌اند. 

محمد يونس قانوني، رييس پيشين مجلس نمايندگان و از راه‌يافته‌ها به پارلمان جديد می‌گويد كه آشنايي نمايندگان جديد با پارلمان گام موثری در جهت ارتقاي كاري و مسلكي آنان می‌باشد. 

قانوني گفت انتخابات پايان يافته و رييس جمهور بر بنياد وعده‌هایی كه به نمايندگان پيروز داده است مجلس نمايندگان را در سوم دلو افتتاح خواهد كرد. 

به گفته‌ی قانوني شروع هفته‌ی آشنايي نماينده‌هاي جديد با پارلمان تمامي دسيسه‌ها و شايعات مبني بر باطل شدن انتخابات و تاخير در بازگشايي پارلمان را رد می‌كند. 

قانوني در مورد شروع هفته‌ی آشنايي نمايندگان جديد با پارلمان گفت: «يك گام بلندي بود براي رد همه شايعات و دسايس در مورد تاخير در آغاز پارلمان و يا هم تلاش براي ابطال انتخابات پارلماني. من اين را يك قدم بزرگ می‌دانم. هم ضرورت است از لحاظ تخنيكي و مسلكي و هم يك گام بلند سياسي بود كه مردمي را كه تا حال در تشويش بودند، موكليني كه نگراني داشتند براي‌شان روشن شد كه پارلمان افتتاح می‌شود، انتخابات به پايان رسيده و اين يك اطمينان كلي براي مردم افغانستان شد.»  

اين اظهارات در حالي بيان می‌شود كه ده‌ها نامزد معترض به انتخابات پارلمانی نسبت به بازگشايي پارلمان توسط رييس جمهور هشدار دادند. 

اين نامزدان مدعي هستند كه در انتخابات 29 سنبله تقلب‌های گسترده‌ای صورت گرفته است و كميسيون شكايات انتخاباتي به صورت درست به آن رسيدگي نكرده است. 

آنان از رييس جمهور خواستند پارلمان جديد را افتتاح نكند. 

نامزدهاي معترض گفتند كه زمان بيشتري به دادگاه‌ اختصاصي در مورد انتخابات داده شود تا آن دادگاه در مورد انتخابات تصميم بگيرد. 

به گفته‌ی آن‌ها در صورتي كه رييس جمهور بر بازگشايي مجلس نمايندگان تصميم بگيرد جاده‌ها را مسدود خواهند کرد و دست به اعتصاب خواهند زد. 

با اين حال كميسيون مستقل انتخابات و كميسيون شكايات انتخاباتي مساله انتخابات را از نگاه قانوني و حقوقي پايان يافته مي‌دانند و تاكيد دارند تصميم‌های دادگاه وي‍ژه نمي‌تواند در نتيجه‌ی انتخابات تغييری به وجود آورد.

 

_____

برگرفته از هشت صبح 



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا