انتخابات

نتايج نهايي انتخابات پارلماني افغانستان اعلام شد

voting_2010

 

“فضل احمد معنوي ” رئيس كميسيون انتخابات افغانستان صبح دیروز نتايج 33 ولايت و حوزه انتخاباتي عشاير را اعلام كرد. 

از 34 ولايت افغانستان تنها نتايج ولايت “غزني ” اعلام نشد ه معنوي زمان اعلام نتايج آن را اواخر هفته آينده بيان كرد.  

وي علت عدم اعلام نتايج حوزه غزني را مشكلات فني بيان كرد و دخل و تصرفات سياسي و قومي را در اين مورد رد كرد.  

به دنبال اعلام نتايج “اوليه ” ولايت غزني، مشخص شد كه يكي از اقوام بزرگ افغانستان نتوانسته است سهمي در كرسي‌هاي پارلمان بدست آورد.  

“حامد كرزي ” رئيس جمهور افغانستان در يكي از كنفرانس‌هاي مطبوعاتي خود اشاره ضمني به اين موضوع داشت و خواستار سهم اين قوم در كرسي هاي پارلمان شد كه اين سخنان كرزي انتقاد بسياري از كانديداها و كارشناسان را در پي داشت.  

رئيس كميسيون انتخابات افغانستان در مورد تقلب در انتخابات گفت: گرچه برخي تلاش‌ زيادي كردند تا از طريق تقلب به پارلمان راه يابند، اما تمام آراء تقلبي باطل اعلام شد.  

اوايل هفته جاري، كميسيون رسيدگي به شكايات انتخاباتي، نام 19 تن از كانديداهاي پيروز را به دليل تقلب از ليست برندگان حذف كرد كه با واكنش تند برخي كانديداها و مسئولان افغان از جمله رئيس پارلمان افغانستان مواجه شد.  

معنوي به ابطال يك ميليون و سيصد هزار راي اشاره كرد و افزود: اين كميسيون به هيچ فردي اجازه نداد تا در كار اين كميسيون مداخله كند.  

پيش از اين “احمد ضياء رفعت ” سخنگوي كميسيون شكايات انتخاباتي از دخالت برخي مقامات دولتي در كار اين كميسيون به رسانه‌ها اطلاع داده بود.  

همچنين هفته جريان مكالمه تلفني يك مقام دولتي افغان با يكي از كارمندان كميسيون انتخابات در رسانه منتشر شد كه در آن مقام دولتي افغان خواستار حذف نام برخي كانديداهاي پيروز شده بود.  

وي از آمادگي كميسيون براي پاسخگويي به انتقادها خبر داد و در عين حال از تفاوت نقش كميسيون انتخابات و كميسيون رسيدگي به شكايات انتخاباتي سخن گفت.  

فضل احمد معنوي تاكيد كرد: كميسيون رسيدگي به شكايات صلاحيت حذف و باطل كردن آراء را دارد و اين كميسيون بايد در مقابل هر گونه انتقادها پاسخگو باشد در حالي كه كميسيون انتخابات، نتايج گزارش داده شده توسط كميسيون رسيدگي به شكايات را اعلام مي كند.  

دومين انتخابات پارلماني افغانستان 2 ماه قبل تحت تدابير شديد امنيتي برگزار شد.  

در اين روز بر اثر حملات شبه نظاميان 3 كارمند اين كميسيون كشته و 13 تن ديگر زخمي شدند، همچنين 22 غيرنظامي كشته و 46 تن ديگر زخمي شدند.  

در اين روز 93 حمله به مراكز راي دهي صورت گرفت و 63 درصد مراكز راي دهي هدف حمله موشكي قرار گرفتند.  

در اين انتخابات بيش از 2500 تن براي بدست آوردن 249 كرسي پارلمان به رقابت پرداختند. 
 

نتايج نهايي انتخابات در حالي اعلام شد كه تظاهرات اعتراض آميز كانديداهاي معترض همه روزه در ولايات و پايتخت افغانستان ادامه دارد. 

در زماني كه رئيس كميسيون انتخابات افغانستان نتايج نهايي را اعلام مي كرد، 2 كانديداي معترض كه نام آنان به علت تقلب از ليست برندگان حذف شده، با بستن جاده “پل خمري ” به مدت 2 روز، باعث توقف صدها خودرو سواري و باربري در ولايت “بغلان ” شده اند. 
 

انتظار مي‌رود كه به دنبال اعلام نتايج نهايي انتخابات، اعتراض‌ها و تظاهرات كانديداهاي معترض و هواداران آنها افزايش چشمگيري داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا