انتخابات

هديه‌ي هواخواهان نظری پرياني، نامزد مستقل انتخابات پارلمانی

paryani_4parliament

 

محمد حكيم نظري پرياني به تاريخ اول فروردین ماه سال 1361 خورشیدی در شهرستان پريان ولايت پنجشير زاده شد. آموزش‌های دبستانی را در مكتب نمبر 10 گلخانه چهاردهی كابل، شاه دوشمشيره و قاري عبدالله ادامه داد و آموزش‌های دبیرستانی اش را در دبیرستان خواجه عبدالله انصاري ـ كابل به پايان رسانید.

او اكنون در كنار روزنامه‌نگاري و فعالیت‌های سیاسی، دانشجوي «موسسه‌ي تحصيلات عالي سلام» نيز مي‌باشد.

نظري پرياني، به عنوان چهره‌ي فعال و روزنامه­نگار منتقد حكومت، شناخته شده است. او در زمان انتخابات رياست جمهوري، در كنار جريان «تغيير و اميد» به رهبري داكتر عبدالله عبدالله، قرار داشت.

پرياني به عنوان مدير مسؤول روزنامه‌ي ماندگار، سنگر محكمي را برای مبارزه با بي‌قانوني و فساد حكومت ايجاد كرده است و هر روز با جسارت تمام، گام‌هاي پيشتر و رساتري در اين راستا برمي‌دارد؛ رسانه‌يي كه به مدیريت او نشر مي‌شود، به فرياد بلند مردم تبديل شده و توانسه است بستر فكري سياسي را در ميان روشنگران، دانشجويان، انديشمندان و منتقدان نظام ايجاد كند.

پرياني از چهره‌هاي تأثيرگذار و ارايه‌دهنده‌ي طرح‌ها و برنامه‌ها براي رهايي از وضعيت كنوني است و با پشتوانه‌ی همين برداشت‌ها، تحليل‌ها، تجربه‌ي پنج‌سال نظارت بر كاركردهاي قوه‌ي مقننه و در نتیجه‌ی اصرار علاقمندانش وارد كارزار انتخاباتي مجلس نمایندگان شده است.

نمي‌توان از نقش آقاي پرياني در تعاملات سياسي يك سال اخير کشور چشم پوشيد؛ تأثیر روزنامه‌ي ماندگار به مديريت ايشان در كشاندن انتخابات رياست جمهوري به دور دوم، غير قابل انكار است.

نظري پرياني را مي‌توان در كنار يك خبرنگار برجسته، به عنوان يك روزنامه­نگار مبارز نيز شناخت؛ او با همه تهديدها، ارعاب و وحشتي كه فراراهش قرار داشت، توانست مبارزه كند؛ وی به كنار آمدن‌ها «نه» گفت و بسته‌هاي پول و ديگر امكانات پيشنهاي را در بدل انحراف از خط مردم، نپذيرفت.

آقای پرياني اكنون به عنوان يك جوان سرشار از آگاهی و توانايي، نترس و پويا در خدمت مردم قرار دارد و اميدواريم آنگونه كه او گفته است «بياييد دريا شويم»، با رأي خويش بتوانيم اين نماينده‌ي واقعي نسل دردمند را به عنوان فرياد مشترك ملت به خانه‌ی ملت ـ كه همان مجلس نمايندگان است ـ بفرستيم و باور داريم كه اعتماد بر او، فردا پشيماني به بار نمي آورد.

نظری پرياني با ختم دوره‌ی مقاومت و روي كار آمدن دولت موقت – كه نوجواني بيش نبود – وارد صحنه‌ي سياست شد و متعهدانه به فعاليت‌هاي فرهنگي پرداخت. او در نشيب و فرازهاي مبارزاتش از طريق روزنامه‌نگاري با جسارت و صداي بلندي كه داشت، از گزند حكومت در امان نماند. او نزديك به دو سال قبل ـ زماني كه به عنوان مدير خبر در روزنامه‌ي «پيمان» كار مي‌كرد ـ در يك توطيه سازمان‌يافته از جانب حلقاتي به خصوص، چند روزي به زندان افتاد و بعدتر روزنامه‌ي منتقد پيمان نيز بسته شد و زماني كه تلاش‌ها براي دفاع از پرياني از سوی علماي ديني، اشخاص و نهادهاي حامي خبرنگاران و همچنان از طرف دوستانش صورت گرفت و نيز نتايج تحقيقات دادستاني نشان داد كه عليه او توطيه و افترا سامان يافته و آقاي پرياني پرونده‌ي سفيدي دارد، از زندان رهايي يافت. اما با تهديدهاي مستقيم و غير مستقيم از جانب حلقاتی مشخص مواجه شد.

نظری پریانی، بعدتر به عنون مدير مسوول روزنامه‌ي ماندگار وارد كارزارهاي رسانه اي شد. پرياني در اين مدت نيز بارها با مشكل مواجه شده است و باري به دليل انتقادهاي تندي كه روزنامه‌ی ماندگار از طالباني شدن مشکوک شماري از ولايت‌هاي امن ـ به خصوص ولايت‌هاي شمال كشورـ داشت، مورد خشم و قهر وزير داخله‌ی پیشین قرار گرفت و در يك روز تاريخي (اعلام رفتن انتخابات به دور دوم) دفتر روزنامه‌ی او به محاصره‌ي شديد نيروهاي امنيتي درآمد و افراد امنيتي او را با خود بردند و براي ساعاتي در وزارت داخله مورد تحقيق و بازجویی قرار دادند و دامنه‌ی اين جنجال تا اين نزديكي‌ها همچنان در دادستاني كل ادامه داشت، تا به نحوي پايان يافت.

باور داريم كه با حمايت ما وشما آقاي نظري پرياني، به عنوان يك مسلمان اندیشمند و متعهد، برای تحقق آرمان‌ها و رسالتش به مجلس نمايندگان مي رود تا با قانونگذاری و برنامه‌ريزی حساب شده در خدمت كشور باشد.

وی صدها مقاله‌ي سياسي – تحليلي، ادبي و اجتماعي به نشر رسانیده است و يكي دو مجموعه‌‌ي شعر و چند مجموعه مقاله نیز آماده‌ي چاپ دارد. او به عنوان تحليلگر اوضاع سياسي و یک چهره‌ي فرهنگي، بارها در رسانه‌هاي كشور حضور يافته است.

نزديك به يک دهه روزنامه­نگاري؛

ـ مديرمسوول روزنامه‌ي ماندگار

ـ مدير خبر روزنامه پيمان

ـ سردبير نشريه‌ قله‌ي آرزو

ـ موسس، صاحب امتياز و مدير مسوول هفته نامه سلام

ـ موسس، صاحب امتياز و مدير مسوول هفته نامه «مهر سمر»

ـ سردبير هفته نامه‌ي‌ «استقامت»

ـ گرداننده‌‌ي برنامه‌ي‌ سياسي «سپيني خبري» تلويزيون افغان

ـ گرداننده‌ي برنامه‌ي فرهنگي «اورنگ» تلويزيون افغان

ـ معاون مسوول هفته نامه پيام زن / وزارت دفاع ملي

– همكاری با برخي از نشريه‌هاي ديگر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا