انتخابات

زندگي نامه تعدادي از نامزد‏هاي دومين دور انتخابات رياست جمهوي افغانستان

 

dr_abullah

1. داکتر عبدالله عبدالله

عبدالله عبدالله هلمندي ولد غلام محي الدين زمريالي سناتور انتصابي از ولايت هلمند دور اخير شوراي شهر کابل، به تاريخ پانزدهم ميزان 1339 (هجري شمسي) ( 1960 ميلادي) متولد گرديده است. تحصيلات ابتدايي خود را در مکتب غازي محمدايوب خان تکميل نموده و درسال 1355 هجري شمسي ( 1976 ميلادي) از ليسه نادريه کابل فارغ گرديده است.

درسال 1356 شامل پوهنزي طب پوهنتون کابل گرديده و در سال 1362 تحصيلات خود را به اتمام رسانيده و تا سال 1363 در شفاخانه نور به حيث داکتر چشم مشغول خدمت بوده، در سال 1363 به پاکستان هجرت نموده و تا سال 1364 در شفاخانه سيد جمال الدين مشغول خدمت به مهاجرين افغانستان گرديد.

در سال 1364 داخل جبهات جهاد شد و به عنوان سرپرست صحي جبهه پنجشير و بعدا به حيث مشاور و همکار قهرمان ملي افغانستان شهيد احمد شاه مسعود تا آزادي کابل مصروف خدمت بوده است، از سال1370-1374 هجري شمسي (1992 الي )1996 در کابل به حيث رئيس دفتر و سخنگوي وزارت دفاع ملي و در سال 1375 هجري شمسي ( 1997) به حيث معاون وزارت خارجه تقرر حاصل نمود.

همچنان در سال 1377 هجري شمسي ( 1999) سرپرستي وزارت خارجه دولت اسلامي افغانستان را به عهده داشت. بعد از سقوط طالبان در سال1380 هجري شمسي (2001) در اداره موقت و سپس در دوره انتقالي، مسووليت وزارت خارجه را به عهده داشت. داکتر عبدالله متاهل بوده، داراي سه دختر و يک پسر مي باشد. به زبان هاي پشتو، دري و انگليسي تسلط دارد و همچنان به زبان هاي عربي و فرانسوي نيز آشنايي دارد.




karzai_angry

2. حامد کرزي

حامد کرزي در سوم جدي سال 1336 هجري شمسي (۲۴ دسامبر سال ۱۹۵۷ ميلادي)، در روستاي کرز در نزديکي قندهار متولد شد. پدرش عبدالاحمد کرزي از متنفذان قوم پوپلزي و معاون رئيس پارلمان افغانستان در سال‌هاي دهه شصت ميلادي بود. عبدالاحمد کرزي، در اواخر دهه نود ميلادي، در شهر کويته پاکستان کشته شد.حامد کرزي در کابل، در مکتب ابتدايي محمود هوتکي، متوسطه سيد جمال الدين افغان و ليسه حبيبيه درس خواند، و تحصيلات عالي خود را در رشته علوم سياسي و ارتباطات بين المللي در هند به انجام رساند. حامد کرزي در دوران جهاد (جنگ افغان ها با اشغالگران شوروي) در پاکستان، در مدارس مجاهدين افغان فعاليت هاي آموزشي داشت. با روي کار آمدن دولت مجاهدين در سال 1371 هجري شمسي(۱۹۹۲ ميلادي)، آقاي کرزي معاون وزير خارجه شد. در سال‌هاي آخر حکومت طالبان، آقاي کرزي به جمع مخالفان اين گروه پيوست و مبارزات مسلحانه با طالبان را آغاز کرد. حامد کرزي در کنار عبدالستار سيرت (از حقوقدانان زمان محمد ظاهرشاه)، از گزينه‌هاي گروه هاي مذاکره کننده افغان در کنفرانس بن در آلمان بود، که سرانجام، در اين کنفرانس، به رياست دولت موقت افغانستان برگزيده شد؛ نخستين دولتي که پس از طالبان روي کار آمد. او در انتخابات آزاد افغانستان در سال سال 1383 هجري شمسي(۲۰۰۴ميلادي)، با به دست آوردن بيش از ۵۵ درصد آرا، به عنوان نخستين رئيس جمهور منتخب مردم افغانستان قدرتش را حفظ کرد.

حامد کرزي شش برادر و يک خواهر دارد. در روز 4 دلو 1377 هجري شمسي (۲۳ جنوري۱۹۹۹) ، آقاي کرزي با داکتر زينت قريشي ازدواج کرد. حاصل يگانه ازدواج آقاي کرزي، يک پسر است که پنج‌شنبه شب 5 دلو سال 1385 هجري شمسي(۲۵ جنوري سال ۲۰۰۷) در بيمارستان رابعه بلخي کابل متولد شد. او نام فرزندش را ميرويس که نام يکي از شاه‌هاي پيشين افغانستان بود گذاشت. آقاي کرزي به زبان‌هاي فارسي، پشتو، انگليسي و اردو به ‌طور روان سخن مي‌گويد و از اسب‌ سواري و مطالعه فلسفه لذت مي‌برد.



ashraf_ghani_ahmadzai

3. داکتر اشرف غني احمدزي

داكتر اشرف غني احمدزي يکي از تکنوکرات هاي مسلکي محدود در دولت افغانستان است. وي پروفيسور انسان شناسي در پوهنتون جان هاپکنز در ايالات متحده امريکا بود. داکتر اشرف غني احمدزي بعد از کنفرانس بن در سال 1380 هجري شمسي( دسمبر ۲۰۰۱ ميلادي) به حيث مشاور اقتصادي دولت موقت آقاي کرزي انتخاب گرديد، که در اين جريان وي با آقاي الخضر براهيمي همکاري نمود و نيز مسوول بازسازي و کمک هاي خارجي به افغانستان گرديد. بعد از لويه جرگه اضطراري در1381 هجري شمسي (ماه جون سال ۲۰۰۲ميلادي) وي به حيث وزير ماليه دولت انتقالي آقاي کرزي انتخاب گرديد. در سال1383 هجري شمسي ( ۲۰۰۴ ميلادي)، آقاي اشرف غني از سمت اش به حيث وزير ماليه در دولت افغانستان استعفا داد، و به عنوان رئيس دانشکاه کابل انتخاب گرديد.

داکتر غني، تحصيلکرده پوهنزي علوم سياسي از پوهنتون امريکايي در بيروت است. او از پوهنتون کلمبياي امريکا داکترا دارد. آقاي غني در بانک جهاني سابقه کاري دارد و در پوهنتون هاي کابل، اروز دانمارک و جان هاپکينز ايالات متحده امريکا به عنوان استاد کار کرده است. وي قبلا يكي از كانديداهاي دبيركلي سازمان ملل متحد بود كه از سوي افغانستان نامزد شده بود.

داکتر غني در جريان جنگ خليج فارس و جنگ هاي داخلي افغانستان به عنوان يک تحليلگر معتبر در مطبوعات بين الملل مطرح بود اما رابطه آقاي غني با افغانستان هنگامي محکمتر شد که در پي سرنگوني رژيم طالبان و در جريان توافقات بن، او به عنوان مشاور لخضر براهيمي، نماينده سابق سازمان ملل متحد در امور افغانستان کار مي کرد.

پس از آن، اشرف غني با ارايه نظريات و پيشنهادهايش توجه دولت افغانستان، جامعه جهاني و مردم اين کشور را به خود جلب کرد. آقاي غني از بانک جهاني و سازمان ملل متحد رسما کناره گيري کرد و به عنوان مشاور ارشد رئيس جمهور افغانستان وارد دولت حامد کرزي شد و سپس به او مسووليت وزارت ماليه افغانستان سپرده شد.

داکتر غني به حيث وزير ماليه در اجلاس کابينه، برنامه بزرگ اصلاحات مالي را پيش گرفت. به وسيله اين برنامه بود که در عرصه بازاريابي، وي به عنوان بهترين وزير ماليه سال در منطقه انتخاب شد. اما از جانب ديگر، برنامه هاي وسيع اصلاحات مالي که وي مطرح کرد موجب افزايش انتقادهاي مخالفان شد و در نتيجه باعث شد که وي در کابينه جديد شامل نشود. از آن پس، وي مدتي سمت رياست پوهنتون کابل را به عهده گرفت. برادر وي حشمت غني احمدزي نماينده کوچي ها در ولسي جرگه است.


 


sayed_jalal

4. سيد جلال کريم

سيدجلال کريم که به نام سيد جلال نابغه شهرت دارد، درسال 1348 درکابل در يک خانواده مذهبي ومتوسط متولد گرديد . پدرش معلم بود وظيفه معلمي را دريکي از ليسه هاي عالي کابل به دوش داشت . سيدجلال به سن شش سالگي شامل ليسه عالي استقلال گرديد، دو سال بعد يعني به سن هشت سالگي نظربه استعداد وذکاوت سرشار ازصنف دوازدهم آن ليسه سند فراغت حاصل کرد و به صفت نابغه در داخل و خارج از کشور شناخته شد .

سيدجلال درسال 1357 به سن 9 سالگي شامل پوهنحي انجنيري پوهنتون کابل گرديد و متعاقباٌ رهسپار کشور امريکا شده و به پوهنتون کولمبيا واقع شهر نيويارک پذيرفته شد . موصوف بعد از شموليت درپوهنتون مذکور به دستور دولت وقت، از امريکا به کابل فراخوانده شده و متعاقب آن جهت فراگيري زبان روسي، رياضيات و فزيک تحت يک برنامه خاص به مسکو اعزام گرديد .

سيد جلال درسال 1359 خورشيدي غرض بازديد از خانواده به کابل مراجعت کرده و باملاحظه وضع ناهنجار محيط و مردم کشور، بعد ازمدت کوتاهي، مانند هزاران افغان ديگر، ابتدا به کشور پاکستان و بعد از اقامت شش ماه در پاکستان، نامبرده همراه با خانواده به عربستان سعودي هجرت نمود .

درعربستان سعودي سيدجلال شامل پوهنتون منرال وپتروليم شاه فهد جهت مطالعات امورانجنيري و آموزش علومي چون فيزيک ولسان عربي گرديد. بعد از سپري کردن مدت کمتر از سه سال، اين نابغه 14 ساله افغان مصروف فعاليت هاي اقتصادي شد . وي پس از مدتي فعاليت، به عنوان يکي از فعالين و همکاران حقوق بشر عرض اندام مي نمايد . در بخش اقتصاد هم پيشرفت هايي داشته تا جايي که مي تواند به خريد و فروش چندين شرکت عربستان سعودي و امارات متحده عرب موفق گردد .

همکاران وشرکاي شرکت هاي تجارتي وي را شرکت هاي بزرگ شخصي، چندين مليتي و خانواده هاي شاهي کشور هاي مختلف شوراي همکاري اقتصادي خليج فارس تشکيل مي دهند، نامبرده در اوايل سال 1369 سعي کرد تا براي ختم جنگ داخلي در افغانستان از طريق ميانجگري في مابين افغانستان و پاکستان و گروه هاي متخاصم داخل جنگ، يک راه صلح را جستجو نمايد و در نتيجه مذاکراتي که با جناح هاي مربوط داشت در سال 1376 موفق به رهائي 10 گروگان ايراني از نزد طالبان گرديد. در سال 1377 در اثر مذاکرات و ميانجيگري ي که منجر به اعلان آتش بس يک ماهه ميان جبهه ملي (دوران مقاومت عليه تجاوز پاکستان) و گروه طالبان گرديد 1200 زنداني بين جبهه ملي و جناح طالبان مبادله شدند.

 


3

5 – داکتر رمضان بشردوست

داکتر رمضان بشردوست فرزند محمد علي درسال 1340 خورشيدي در ولسوالي قره باغ ولايت غزني چشم به جهان گشود. مکتب ابتدائيه و متوسطه را در ولسوالي هاي قره باغ و مقر و شهر ميمنه ولايت فارياب به پايان رسانيد و دوماه بعد از کودتاي 7 ثور 1357 به کشور ايران مهاجر و بعد از اتمام ليسه به پاکستان هجرت نمود.

داکتر بشردوست در سال 1360 پاکستان را به قصد فرانسه ترک نمود و در آنجا درخواست پناهندگي سياسي نمود. وي درسال 1361 شروع به کار و آموختن زبان فرانسوي در فاکولته ادبيات شهر ديژن نمود. در سال 1364 بعد از سپري نمودن امتحان به فاکولته حقوق و علوم سياسي پوهنتون شهر گرونوبل ثبت نام نمود و در سال 1368 ماستري(فوق ليسانس) حقوق دريافت کرد. در سال 1369 در پوهنتون ژان موني پاريس در رشته ديپلوماسي به تحصيل خود ادامه داد و موفق به اخذ “ديپلوم تحصيلات عالي تخصصي” (مافوق ماستري) گرديد و مونوگراف خود را در باره ديپلوماسي و جنگ در آفريقاي شمالي نوشت.

بشردوست درسال 1371در پوهنتون تولوز در رشته علوم سياسي ثبت نام نمود وموفق به اخذ” ديپلوم تحصيلات عميق”( ما فوق ماستري) گرديد و مونوگراف خود را در باره نقش سازمان ملل متحد و اشغال افغانستان توسط شوروي نوشت. وي در سال 1372 شروع به نوشتن تز دکتوراي خود در باره جنگ و ديپلوماسي در افغانستان نمود. بشر دوست در سال 1374 موفق به اخذ درجه داکترا از فاکولته حقوق و علوم سياسي پوهنتون تولوز فرانسه شد و تز خود را در 1150 صفحه در مورد ديپلوماسي و جنگ در افغانستان نوشت. بشردوست در سال 1368 از اکادمي زبان انگليسي O.I.S.E آکسفورد و در سال 1369 از اکادمي زبان انگليسي G.E.O.S برايتون تصديق نامه هاي زبان انگليسي نيز در يافت نمود. وي از سال 1375 تا 1382 در پوهنتون هاي پاريس به عنوان استاديار مشغول تدريس مضامين حقوق، علوم سياسي و ديپلوماسي بود و همچنان با دارالوکاله هاي پاريس همکاري مي نمود.

داکتر بشردوست مدت چند ماه در سال 1381 به حيث سکرتر سوم در سفارت افغانستان در پاريس ايفاي وظيفه نمود و سپس به دعوت وزارت امور خارجه افغانستان براي ساختن مرکز مطالعات استراتيژيک در وزارت امورخارجه وارد کابل شد. وي در وزارت امورخارجه به حيث معاون ديپارتمنت سازمان ملل متحد و کنفرانس هاي بين المللي و بعدا به حيث مدير ديپارتمنت سياسي کشورهاي اروپاي غربي وزارت امور خارجه مقرر شد. در 8 مارچ 2004 (1383 ) به عنوان وزير پلان در حکومت آقاي کرزي شروع به کار نمود و در 25 دسامبر 2004 روز کرسمس استعفاي خود را از وزارت پلان اعلان نمود و در سال 1383 شروع به تدريس در فاکولته حقوق و علوم سياسي و فاکولته شرعيات پوهنتون البيروني ولايت کاپيسا نمود. در سال 1384 به عنوان نماينده مردم كابل در پارلمان انتخاب شد و تا امروز به عنوان نماينده و استاد افتخاري در پوهنتون البيروني ايفاي مسوليت مي نمايد.

 



6. هدايت امين ارسلا

داكتر هدايت امين ارسلا در سال 1320 هجري شمسي( 12 جنوري سال 1942) در شهر کابل تولد گرديده است. وي بعد از تکميل صنف دوازدهم در کابل، مدرك ليسانس و ماستري(فوق ليسانس) خود را در رشته اقتصاد از ايالات متحده امريکا اخذ نمود. هدايت امين ارسلا درجه دكتوراي (پي اچ دي) خود را در رشته اقتصاد از ايالات متحده امريکا اخذ كرده است. وي در سال 1347هجري شمسي(1969م) در پروگرام مسلکي جوانان بانک جهاني شروع به کار نمود و تا سال 1365 ( 1987م ) در پست هاي مختلف کار نموده است. وي در سال1365 ( 1987م ) بانک جهاني را ترک نموده عضو جبهه مقاومت عليه تجاوز شوروي گرديد. از سال1367 تا 1370 ( 1989 تا 1992) به حيث وزير ماليه حکومت انتقالي افغانستان در خارج از وطن ايفاي وظيفه نموده است. در سال 1371 (1993م) به حيث وزير خارجه افغانستان مقرر گرديد. در دوران جهاد به تنظيم محاذ ملي پير سيد احمد گيلاني پيوست.

داكتر هدايت امين ارسلا در سال 1379 هجري شمسي (ماه نوامبر الي دسمبر 2001 م) نقش عمده را در تدوير کنفرانس بن که منجر به ايجاد اداره موقت افغانستان گرديد بازي نموده و به حيث معاون رئيس اداره موقت و وزير ماليه نيز ايفاي وظيفه نموده است.

همچنان رياست کمسيون مستقل اصلاحات اداري، کمسيون احصائيه ملي، کميته همکاري اقتصادي، و عضويت شوراي امنيت ملي را داشته است. وي فعلا در سمت مشاور ارشد رئيس جمهور کرزي ايفاي وظيفه مي کند. هدايت امين ارسلا به نمايندگي از دولت افغانستان در کنفرانس هاي بين المللي اشتراك داشته و به اکثر ممالک جهان سفرهاي رسمي نموده است. وي متاهل بوده و داراي سه فرزند مي باشد.



7 – خانم شهلا عطا

خانم شهلا عطا در سال ١٣٤٦ خورشيدى در کابل متولد شده، ١٤ پاس و معاون داکتر است. خانم شهلا عطا نماينده مردم کابل در پارلمان، از تاريخ ١٧ حوت کانديداتورى خود را براى انتخابات آينده رياست جمهورى اعلان نموده بود. خانم عطا در يک نشست خبرى در کابل گفت که وى اين تصميم را بعد از درخواست مکرر تعداد زياد افغان ها در داخل و خارج از کشور، اتخاذ کرده است.

وى افزود: من بخاطر تحقق هرچه بيشتر پروسه مردم سالارى در افغانستان و مطابق قانون اساسى کانديداتورى خود را براى انتخابات آينده رياست جمهورى اعلان مي نمايم. وى گفت که اگر رئيس جمهور انتخاب شود؛ خط مشى سردار محمد داؤد خان را عملى خواهد کرد و همچنان براى تحکيم وحدت ملى در کشور جدى کار خواهد نمود. موصوف در اين نشست خبرى در مورد خط مشى ١٦ ماده يى خود به طور فشرده معلومات ارائه کرد و افزود که در آينده نزديک در اين مورد معلومات مکمل ارائه خواهد کرد.

در اين خط مشى به تحکيم وحدت ملى در کشور، بازسازى سريع، مساعد ساختن زمينه تعليم به طور اجبارى در تمام کشور، معالجه اجبارى تمام معتادين مواد مخدر، تامين عدالت در تمام کشور، مصرف کردن درست مساعدت هاى جهانى، بلند بردن سطح اقتصاد و بعضى بخش هاى ديگر اشاره شده است. خانم عطا در پاسخ اين سوال که چقدر باور دارد که در انتخابات پيروز خواهد شد؟ گفت: من به اساس خواست مکرر افغان ها خود را کانديد مي کنم و مطمين هستم که بسيارى مردم به من راى خواهند داد. عطا گفت که افغان ها هفت سال قبل با اميد هاى زياد پروسه جديد بازسازى و سياسى کشور را استقبال نمودند؛ اما بعداً يک سلسله اشتباهات به سطح ملى و بين المللى اميد هاى افغان ها را ناتمام گذاشت.



8 – داکتر عبدالطيف پدرام

عبداللطيف پدرام در يک روستايي به نام درواز از توابع ولايت بدخشان به دنيا آمد. تحصيلات اوليه را در دبيرستاني در زادگاه خود به پايان رساند. بعد از يک دوره طولاني، وارد پوهنزي ادبيات پوهنتون کابل گرديد و در زمينه زبان و ادبيات فارسي به تحصيلات پرداخت. در سال هاي جنگ بر ضد تهاجم اردوي سرخ ، سال هاي جهاد و مقاومت به پنجشير رفت و در منطقه پايگاه قوماندان قهرمان ملي افغانستان در کنار شماري از فرهنگيان، نويسنده گان و ژورليستاني که به صف مقاومت پيوسته بودند ، نشريه (شورا) را بنياد گذاشت و همزمان به تدريس ژورناليسم براي کميته هاي فرهنگي جبهه, مقاومت پرداخت.

از پنجشير به پاکستان مهاجرت کرد و از آنجا به منظور ادامه تحصيل و آموزش بيشتر به ايران رفت و در انجمن حکمت و فلسفه در تهران مشغول آموزش شد. در محضر داکتر عبدالکريم سروش فلسفه تاريخ خواند و از داکتر ضياً موحد در همين انجمن علمي فلسفي منطق جديد آموخت، با احمدشاملو شاعر بزرگ و فقيد، دوستي نزيک ايجاد کرد و در زمينه شعر و ادبيات رهتوشه هاي بسياري فراهم نمود و سپس به دعوت انجمن بين الملي ((پيوند)) به تاجکستان سفر کرد. از آنجا به افغانستان آمد و در سال هاي هجوم طالبان در کشور خود ماند. مدتي در شهر کابل ( از زمان قدرت طالبان) زندگي زير زميني مخفي بر گزيد.

از کابل مخفيانه به شمال رفت که قلمرو جبههُ مقاومت بود. قلم و انديشه خود را در نبرد عليه طالبان به کار انداخت و در پوهنتون حکيم ناصرخسروبلخي نقدي ادبي تدريس کرد. از شمال به دعوت انجمن ( پيوند) به تاجيکستان سفر کرد، تا از نام کانون فرهنگي ناصرخسروبلخي با ( پيوند) قرار داد همکاري علمي و فرهنگي امضآ کند، چون همزمان معاون علمي کانون فرهنگي حکيم ناصرخسروبلخي هم بود. مجال برگشت نيافت چرا که در اين هنگام طالبان بار دوم بر شمال مسلط شدند، و نتوانست به وطن برگردد. اولين شماره تشريۀ (همبستگي) را در شهر دو شنبه منتشر کرد. بعد از مدتي اقامت براي ادامۀ تحصيلات به فرانسه رفت و در پوهنتون سوربون به تحصيل پرداخت، در اسلام شناسي پيش داکترا گرفت و در همان زمينه وارد دوره داکتري شد، اکنون علاوه بر کارهاي سياسي مشغول آماده کردن و نوشتن تز داکتوراي خود ميباشد.

در فرانسه از مبارزه عليه طالبان دست نکشيد و در پوهنتون هاي معتبر اروپا و امريکاي شمالي، بر اساس دعوت همان پوهنتون ها، به سخنراني پرداخت مثلاٌ در انيستيوت مطالعات شرقي لندن، در پوهنتون فرايبورگ آلمان و در پوهنتون هيدلبرگ، در پوهنتون لاوال کاندا مدتي به عنوان نويسنده مهمان، مهمان پارلمان بين المللي نويسندگان اروپا بود و در جلسات بين المللي نويسندگان جهان سخنراني کرد که شماري از آن سخنراني ها در مجله اتودف ارگان پارلمان به چهار- پنج لسان چاپ شده اند به پاس اين فعاليت ها جايزه هميت – هلمن را در يافت کرد که به نويسندگاني که براي آزادي مبارزه مي کنند داده ميشود.

اشعار و نوشته هاي آقاي پدرام به چند لسان ترجمه شده اند. از پدرام به زبان فارسي هم کتاب و مقالات بسياري منتشر شده است. در نخستين روز هاي سقوط طالبان و حضور نيروهاي بين المللي در افغانستان به دعوت احزاب پيشرو آسيايي و افريقايي در گرينادي هسپانيا سخنراني نموده و مواضع گنکره ملي افغانستان را تشريح کرد. آقاي پدرام يعد از بنيان گزاري حزب گنکره ملي نامزد انتخابات اولين دوره رياست جمهوري شده و توانست در زمان بسيار کم راي بيشتري کسب نمايد.



9 – داکتر عبدالجبار ثابت

عبدالجبار ثابت فرزند گل رسول خان در سال 1324 در ولسوالي سرخرود ولايت ننگرهار چشم به دنيا گشود . وي به تاريخ 15/4/1350 از پوهنزي حقوق پوهنتون کابل فارغ شده و به تاريخ 9/5/1350 به رتبه نهم به څارنوالي استيناف لوي څارنوالي وزارت عدليه مقرر گرديد . درسال 1355 تحت پروگرام آموزش حقوقي، به ايالات متحده امريکا سفر نمودند .

در سال 1357 به حيث عضو رياست تقنين وزارت عدليه ايفاي وظيفه کرد . در سال 1360 در بست دوم در وزارت عدليه تا رتبه پنجم مقرر و تا تاريخ 26/5/1360 انجام وظيفه نمود . وي به تاريخ 7/4/1383 بنابر دعوت ايشان از خارج کشور، به حيث مشاور حقوقي وزارت امور داخله مقرر بود و بعدا” به اساس فيصله ولسي جرگه و پارلمان و منظوري رياست جمهوري اسلامي افغانستان به عنوان دادستان کل افغانستان مقرر گرديد.

به تاريخ 6/7/1385 بنابه دعوت رسمي معاون عدليه کشور ايالات متحده امريکا در رابطه به قانون مبارزه عليه تروريزم به آن کشور مسافرت نموده است . به تاريخ 6/8/1385 به دعوت کشور انگلستان به آن کشور سفر کرده و به تاريخ30 ماه ميزان 1385( 22 اکتوبر 2006 ) جهت اشتراک در کنفرانسي تحت عنوان اولين کنفرانس سالانه و جلسه انجمن بين المللي مبارزه عليه فساد اداري، به پکن کشور چين سفر نموده است . به تاريخ 13 /12/1385 در هفتمين کنفرانس منطقوي انجمن بين المللي دادستان ها در کشور هالند و به تاريخ 17 /12/1385 بنابه دعوت رسمي داد ستان کشور سويس غرض يک بازديد مطالعاتي به شهر برن کشور سويس سفر نموده است .


 


 

10- شهنواز تني

شهنواز تني فرزند عبدالعليم در سال 1328 در ولسوالي تني، از مربوطات ولايت خوست به دنيا آمد. تعليمات ابتدايي را در مكتب قريه خويش به پايان رسانده و بعداً به اساس معيار تعيين شده، به مکتب نظامي شامل شد، متعاقباً به پوهنتون نظامي ارتقا نمود و در سال 1350 هجري، خورشيدي از پوهنزي پياده به رتبه دوم بريدمن به حيث افسر، فارغ و به صفت قوماندان بلوك در يكي از تولي هاي كندك اول غند55 در فرقه هفت واقع در ريشخور كابل مقرر گرديد.

وي تا سال 1352 هجري، شمسي- در بالاحصار كابل تعليمات كوماندويي فراشوتي(چترباز) را تكميل و در سال 1353 جهت فرا گرفتن تعليمات قومانداني و مهارت مسلكي، عازم اتحاد شوروي سابق شد. بعد از ختم تحصيل، در سال 1356 هجري، شمسي، به عنوان قوماندان تولي اول قطعه كوماندويي فراشوتي بالاحصار تعيين شد. در 7 ثور 1357 قوماندان قطعه كوماندويي بالاحصار بود و در کودتاي7 ثور سهم فعال داشت، بعداً به حيث رئيس دفاع زون شمال و قوماندان قواي مسلح واقع در ولسوالي دهدادي از مربوطات ولايت بلخ ايفاي وظيفه کرده است ، متعاقباً در سال 1358 به صفت رئيس دفاع زون و قوماندان عسكري هرات مقرر شد. در کشمکش بين روساي جمهور وقت (نورمحمد تره‌كي و حفيظ الله امين) از هرات تبديل و به حيث رئيس كشف وزارت دفاع تعيين شد. در سال 1359 در زمان قدرت ببرك كارمل، قوماندان قواي قرغه بود و بعد از آن در سال 1360 قوماندان تولي اردو نمبر يك واقع در دارالامان و هم وظيفه قوماندان عمومي گارنيزيون كابل و در عين زمان عضو كميته مركزي حزب دموكراتيك خلق افغانستان بود.

بعد از مدت چندي لوي درستيز قواي مسلح افغانستان مقرر گرديد و در عين وقت، منشي شوراي عالي دفاع از وطن بود و در پهلوي آن، به عضويت بيروي سياسي حزب دموكراتيك خلق افغانستان ارتقا نمود. همچنان به حيث وزير دفاع جمهوري دموكراتيك افغانستان اجراي وظيفه نموده او از سال 1372 بدين طرف موسس ورئيس حزب “د افغانستان سولي غورحنگ” مي باشد. به گفته خودش در سال 1368 به اثر توطيه، دسايس و حملات رئيس جمهور وقت، داكتر نجيب الله و طرفداران خارجي آن (شوروي ها) در جريان قيام 16 حوت به ترك وطن مجبور و به پاكستان مهاجر شد.

 


 

11 – ملا عبدالسلام راکتي

ملا عبدالسلام راکتي فرزند حاجي منظر خان، متولد سال 1336 هجري ـ شمسي در ولسوالي نوبهار از مربوطات ولايت زابل، سکونت اصلي زابل، در زندگينامه راکتي در پارلمان آمده است که وي تحصيلات ديني دارد. در دوره حکومت مجاهدين قوماندان فرقه زابل و در دوران حکومت طالبان قوماندان قول اردوي ننگرهاربوده است.

ملا عبدالسلام راکتي در جنوب افغانستان مشهور ترين قوماندان طالبان بود که استفاده از راکت را به درستي مي دانست و به گفته همقطارانش، هدف را دقيق از بين مي برد به همين لحاظ تخلص راکتي تا هنوز هم در کنار نامش باقيمانده است. عبدالسلام راکتي که در پي توافق با صبغت الله مجددي از طالب بودن دست کشيد، اکنون يکي از وکلاي فعال پارلمان و مدافع حقوق زنان محسوب مي شود و ديگر معتقد به خشونت عليه زنان نيست. وي وکيل اول از ولايت زابل بوده متأهل و داراي چهار پسر وسه دختر مي باشد. او در خاطرات خود مي گويد: به ياد مي آورد که طالبان تحت چه فشاري شکست خوردند. آقاي راکتي مي گويد: من آخرين کسي بودم که خط شمال کابل را ترک کردم. خيلي مقاومت شد اما سرانجام شکست خورديم. اين قوماندان سابق طالبان، مي افزايد: عصر آخرين روزي که ما در خط نبرد بوديم، تکان خوردن ممکن نبود، هر چيزي که حرکت مي کرد هدف قرار مي گرفت و نابود مي شد. از يکي از کساني که کنارم بود پرسيدم در چنين روزي اين همه کلاغ در آسمان از کجا شد؟ او گفت قوماندان، آن ها کلاغ نيستند، هواپيما هستند. شما بگوئيد در چنين وضعيتي مقاومت ممکن بود؟



 

12 – ميرويس ياسيني

ميرويس ياسيني فرزند مولوي عبدالستار، در سال 1342 در ولسوالي كامه ولايت ننگرهار ديده به جهان كشود. بعداز ختم دوره ليسه در سال 1357 به پاكستان مهاجر گرديد كه در آنجا با حزب اسلامي مولوي خالص، و همه تنظيم ها همكاري جهادي داشت. بعداً شامل پوهنتون بين المللي اسلامي اسلام آباد گرديد كه لسانس خود را در رشته فقه و حقوق از آنجا اخذ نمود و ماستري خود را نيز در همين رشته به دست آورد.

بعداز سقوط طالبان به افغانستان آمد و براي يك مدت به صفت رئيس سره مياشت ولايت ننگرهارتقرر حاصل نمود. سپس در وزارت ماليه به عنوان رئيس روابط بين المللي مقرر گرديد. در لويه جرگه اضطراري به عنوان عضو انجام وظيفه نمود بعداً رياست مبارزه با مواد مخدر به عهده اش گذاشته شد. همچنان در لويه جرگه قانون اساسي عضويت كسب نمود كه با گرفتن 759 راي به صفت معاون لويه جرگه قانون اساسي تعيين گرديد. سپس به عنوان معين مسلكي وزارت مبارزه با مواد مخدر ايفاي وظيفه نمود. بعد از نامزدي در انتخابات پارلماني و راه يافتن به پارلمان در دو دور به حيث معاون مجلس نمايندگان ايفاي وظيفه مي نمايد

13 – بشير احمد بيژن بشير احمد بيژن در ١٣۴۵خورشيدي در گذر بارانه ي شهر کابل متولد شده است. او دانش آموخته ي مکتب هاي اماني و استقلال است. از پوهنتون کابل در رشته ي روزنامه نگاري ليسانس گرفته است. سال هاي زيادي در بخش روزنامه نگاري کار کرده. اکنون سمت معاون اول کنگره ملي افغانستان را دارد. بيژن مدير مسوول هفته نامه خبرنگار نيز است. وي مدتي نيز مدير مسول مجله آريانا، ارگان نشراني شرکت هوايي آريانا بوده است.



 

14 – قاضي عبدالقادر امامي

قاضي عبدالقادر امامي ولد محمدرحيم در سال 1333 هجري – شمسي، درقريه اي به نام فلاخور ولسوالي چهار سده از مربوطات ولايت غور ديده به جهان گشود. وي تحصيلات ابتدايي را درمکتب ابتداييه قلعه کوهر آن ولسوالي و دوره ليسه را در مدرسه ابوحنيفه درکابل سپري نموده ودر سال 1354هجري – شمسي، شامل پوهنتون کابل و از بخش تعليمات اسلامي پوهنزي شرعيات اين پوهنتون فارغ التحصيل گرديده است. بعد ازکودتاي هفت ثور1357در اثر فعاليت هاي ضد رژيم وابسته به مسکو، به مدت يک سال و نه ماه در زندان پلچرخي محبوس ودرعفوعمومي حکومت در زمستان 1358 از حبس رها گرديد. امامي يعد از رهايي از زندان تا سال 1364 هجري – شمسي، مصروف جهاد مسلحانه برضد حکومت کابل شده و بعدا درپشاور پاکستان مهاجر گرديد و ضمن ادامه مبارزه سياسي و فرهنگي برضد تجاوز نظامي شوروي وقت درافغانستان ـ ماستري خويش را به شکل پراييوت از پوهنتون اسلاميه پشاور در رشته اسلاميات و از پوهنتون علوم وتقنينيه حيات آباد در رشته اقتصاد اسلامي به دست آورد. موصوف در دوره جهاد وهجرت چندسالي آمر جهادي در ولايت هاي غور و سمنگان وچندسالي هم آمرتاليف و ترجمه در وزارت اعمارمجدد حکومت موقت مجاهدين درپشاور بوده و بعد ازپيروزي مجاهدين وسقوط حاکميت داکتر نجيب الله تا اکنون وظايف آتي را عهده دار بوده است !

1 ـ معينيت وزارت ارشاد ـ حج واوقاف .

2 ـ معينيت امورشهدا ومعلولين .

3 ـ معينيت امورسرحدات ـ اقوام وقبايل .

4 ـ فعلا وکيل منتخب مردم ولايت غور در پارلمان .

آقاي امامي دردوره حاکميت گروه طالبان ومقاومت مجاهدين درسال 1375 در ديار هجرت به تاسيس مجمع تحقيقات اسلامي وفرهنگي افغانستان مبادرت ورزيده وهمچنان به تاليف کتاب هايي چون (حجاب ازديدکاه مذاهب اسلامي) ـ (نکات اساسي حل بحران افغانستان) و (معيارهاي انحطاط وتکامل دراسلام ) پرداخته به دست نشر سپرد وآثار غير مطبوع شان عبارت از (جهان واسلام ازديدگاه علم وقرآن ) ـ (تفسير سوره والعصرشريف) و مجموع مقالات ايشان در مسايل مختلف ميباشد.

درسال 1380 به ابتکار امامي وعده ديگري ازمسيولين چند سازمان وگروه سياسي و فرهنگي ـ شوراي صلح و وحدت ملي افغانستان که بعدا به حزب صلح و وحدت ملي افغانستان تغير نام کرد ـ در نتيجه اتحاد وادغام 28 سازمان سياسي ـ فرهنگي ـ اجتماعي ـ شورا ها واتحاديه هاي مردمي وقومي تشکيل شد که ايشان به مدت پنج سال به حيث ريس آن انتخاب وتعين گرديده است. وي متاهل وداراي يک پسر وهشت دختر مي باشد.


 


15 – بازمحمد کوفي

بازمحمد کوفي فرزند محمد شاه کوفي در سال 1325 هجري شمسي مطابق به 1946 ميلادي در ولسوالي کوف امروزه مربوط ولايت بدخشان افغانستان در يک خانواده مذهبي به دنيا آمد و علوم مذهبي را در خانواده آموزش ديده و مکتب ميانه و متوسطه را در ليسهء پامير بدخشان به پايان رسانده است.

سپس دارلمعلمين را در ولايت کندوز ختم و مدت 14-سال به حيث آموزگار و آمر در مربوطات ولايت بدخشان و کابل در بخش معارف اجراي وظيفه نمود و از سال 1358 هجري شمسي مطابق به 1980 ميلادي به حيث ولسوال خاهان اجراي وظيفه کرده و تحصيلات را در خارج از کشور ادامه داده است و بعد در دوران ببرک کارمل و دکتور نجيب الله روساي جمهور وقت افغانستان در شوراي وزيران در پستهاي مختلف اجراي وظيفه نمود. وي از ماه ثورسال 1371 هجري شمسي مطابق به 1992 تا کنون به حيث مهاجر در جمهوري تاجکستان پناهنده سکونت دارد. متاهل و شش فرزند دارد.

ياد آوري مي گردد که زندگي نامه جناب آقاي کوفي به نقل از خودش مي باشد.

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا