خبر و دیدگاه

آزادي مطلق ‎

زمانيكه از آزادي مطلق براي افراد جامعه مخصوصا بانوان سخن گفتم، مغز يك عده را مغشوش ساختم و استدلال شان اين اســت كه همچو چيزي در جامعه به نام آزادي مطلق وجود ندارد و مردمان كشور ها تحت قوانين زندگي مي كنند و مجبور اند ازقوانبن كشور هاي شان اطاعت كنند. كه اين سخن درست اســت و اما وقتي ما از آزادي مطلق سخن مي گوييم دليل و استدلال من اين اســت كه ديگر غلط فهمي نشود .
اول بايد دقيق بدانيم كه از ديد قرآن مجيد انسان آزاد خلق شده اســت و  مسول گناه و ثواب خودش اســت . چون انسان يك موجود طبيعي و با كرامت اســت، قوانين كه ساخته مي شود بايد با فطرت انساني و طبيعي و كرامت انساني و آزادي انسان مطابقت كامل داشته باشد . چنانچه فصل اول قانون اساسي آلمان با كرامت انسان شروع مي شود نه وظايف دولت .
 گفتيم كه انسان ، مرد باشد يا زن باشد يك موجود طبيعي و با كرامت اســت پس حقوق كه خداوند بطور  مطلق به اين موجود داده اســت، اين ها اســت كه انسان مطلق آزاد اســت و كسي اين حق طبيعي را زير عنوان هر قانون كه باشد گرفته نمي تواند :
 اول حق فكر كردن و عقل آزاد داشتن كه فرد حق فكر كردن را براي خود داشته باشد و جنگ بدر در اسلام به خاطر آزادي فكر به پا خاست .  حق فكر كردن و عقل از اساسات آزادي مطلق اســت .
دوم انسان آزاد مطلق اســت كه تشكيل خانواده دهد  هر انسان حق طبيعي دارد كه زوج خودش را انتخاب كند ، چه مرد باشد و چه زن باشد.  حضرت رسول كريم ( ص) فرموده اســت كه هيچ كس حق ندارد تا دختر جوان باكره و يا زن بيوه را بدون اجازه او در نكاح كسي داخل سازد . پس ازدواج به زور و ازدواج كه رضايت زن يا دختر نباشد او را از حق آزادي مطلق محروم مي سازد و قانوني نيست. نكاح در اسلام سنت است نه فرض و اگر يك جوان چه دختر باشد چه پسر باشد تصميم ميگيرد كه مجرد باشد اين حق آزادي مطلق اوست .
سوم حق تحصيل . اين حق آزادي مطلق است و كسي حق ندارد كه مرد باشد و يا زن باشد او را از خق آموختن و آموزش و پرورش محروم سازد . حق تحصيل حق آزادي مطلق انسان است و اين آزادي مطلق بي انتها است. چون پيامبر ( ص) فرموده است كه ” از گهواره تا گور دانش آموز ” ؛ اين آزادي مطلق است . هيچ كس حق ندارد كه يك انسان را محروم سازد .
چهارم براي زنان كه ازدواج كردند حق بار دار شدن و ولادت اســت . اين حق طبيعي و آزادي مطلق زن اســت كه اگر آرزو دارد كه صاحب فرزند شود بايد شود و اين حق آزادي مطلق اســت و قانون كار ندارد .
چهارم حق آزادي سفر اســت و اين آزادي مطلق اســت كه هيچ كس و هيچ قانون نمي تواند انسان را ازين آزادي مطلق محروم كند. در دين ناسيوناليزم نيست و انسان آزاده حق دارد در هر محل اين كره زمين اقامت گزيند و اين حق آزادي مطلق اســت . قرآن مي گويد و قل سيروا في الارض .
پنجم حق آزادي مطلق غذا خوردن اســت . هيچ كس حق ندارد تا انسان را از حق آزادي خوردن و آشاميدن محروم كند. اين حق طبيعي انسان اســت و انسان آزادي مطلق دارد كه غذا بخورد و آب بنوشد. آنانبكه انسان ها را شكنجه كردند و از حق غذا و نوشيدن آب محروم كردن خلاف طبيعت انسان رويه كردند و بايد شديد مجازات شوند.
ششم حق آزادي مطلق لباس پوشيدن است كه هر انسان خق آزادي مطلق دارد كه به ذوق خود لباس بپوشد و حجاب هم در اسلام محمد اجباري نيست و اين حق آزادي مطلق انسان اســت و اگر لباس با ستر نمي پوشد خودش مسول اســت نه اينكه دولت براي مردم لباس ديزاين كند مرد باشد و يا زن باشد . انسان يك موجود اجتماعي اســت و درين مورد خودش براي خود تصميم ميگيرد. حق لباس پوشبدن حق آزادي مطلق انسان اســت .
هفتم حق آزادي مطلق بيان و قلم اســت كه حكم قرآن اســت . هيچ كس حق ندارد يك انسان را از حق مطلق بيان و قلم محروم كند. حق بيان و قلم حق آزادي مطلق انساني اســت .
هشتم حق آزادي مطلق عبادت اســت در هر دين كه باشد. حق عبادت آزادي مطلق انسان اســت و هيچ كس و هيچ نظام حق ندارد كه انسان را ازين آزادي مطلق محروم كند و عبادت او را به ذوق خودش عيار سازد و يا انسان را از حق عبادت محروم كند .
نهم حق آزادي مطلق دين داشتن است. اين حق مطلق انسان اســت كه دين داشته باشد و يا خودش تصميم ميگيرد كه كافر باقي بماند. اين از حق آزادي مطلق انسان اســت. كسي نمي تواند دين خود را بالاي ديگران تحميل كند و يا شخص را به خاطر نداشتن دين مجازات كند. اين حق مطلق انسان است .
دهم حق كار كردن ، چه مرد باشد و چه زن باشد. كار كرده حق مطلق يك انسان اســت . و قرآن مي گويد “قل عملوا ” يعني كار كنيد. تنبلي و بيكاري محكوم شده اســت .
حقوق انساني و طبيعي كه حقوق مطلقه ناميده مي شود از نعمت هاي خداوند اســت نه اينكه قوانين مدني امروز وضع كرده باشد. حقوق مطلقه كه در فوق ذكر كرديم به هيچ صورت تغيير نمي خورد و به هبچ صورت مردم محروم شده نمي تواند و اگر مردم از حقوق مطلق كه اعطاي پروردگار است محروم شوند آن دولت بايد سرنگون شود زيرا ظالم است .
دكتر فريد يونس
استاد بازنشسته ي بشر شناسي فرهنگي خاور ميانه و فلسفه و مطالعات اسلامي

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. در نوشته جناب محمد فرید بونی آزادی و مطلق تعریف نشده است تحقیق من از طریق copilot آزادی را اتونومی تعبیر کرده که انواع مختلف دارد و بحث عمیق دارد که ‌پروفیسور بعضی آنرا توضیح نموده است. و مطلق چنین نگاشته شده است؛ هیچ نقص نداشته باشد، مکمل باشد و به هیچ چیز ضرورت نداشته باشد، خودش باشد به هیچ چیز مشروط نباشد، کدام محدودیت برایش وجود نداشته باشد، منبع هرچیز باشد؛ گمان نمیکنم خانم‌ها با تعریف فوق بخواهم آزادی مطلق داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا