خبر و دیدگاه

عوامل احتمالي شهادت داكتر نيازي

داكتر محمد اياز نيازي دوم جون ٢٠٢٠ در مسجد وزير محمد اكبر خان در محله دپلومات نشين كابل ترور شد.

زنده ياد شهيد نيازي، شخصيت اعتدالگرا و خوش برخورد با روابط گسترده ي اجتماعي بود، بر خلاف اكثرا علماء اهل سنت افغانستان ايشان در لايه هاي مختلف جامعه داراي شبكه هاي فراوان در ميان مردم بود، محبوبيت ايشان در ميانجوانان بسيار گسترده بود، دلايل اين محبوبيت بر مي گردد به كرکتر داكتر نيازي در مسجد، دانشگاه و جامعه،  البته اوبا درس هاي ديني از طريق تلويزيون ملي و ارايه جواب هاي نسبتا امروزي نیز توانست از جايگاه ويژه ي در میان اقشارمختلف مردم برخوردار باشد.

با توجه به پيشينه تحصيلي ايشان در دانشگاه الازهر و تسلط ايشان به زبان هاي ملي و بين المللي، زمينه مساعد بود بامردم و جهان به خوبي تامين رابطه نمايد، همه اين ها فرصت هاي ويژه ي مساعد ساخت تا اقاي نيازي محبوبيت بی پيشنه ای را تصاحب كند.

داكتر نيازي گاهي از روي احساسات سخن مي زد، اظهارات او در مورد قتل فرخنده و عذر خواهي او از خوانواده ايشان يكي از نمونه هاست.

زماني كه اظهارات اوليه او را در مورد

قتل فرخنده كه تراژيدي قرن ما بود را شنيدم نتوانستم ناراحت نشوم، يك روز بعد از اظهارات شان با او حرف زدم و نظرمخالم را در مورد اظهارات ايشان اظهار نمودم، پذيرفت. گفت چكار كنم؟ گفتم از منبر كه اظهار نظر نمودي در صحبتبعدي عذر خواهي كن، پذيرفت اما بعد ها ديدم به خانه پدر فرخنده رفت و از انها عذر خواهي کرد.

نفس پذيرش اشتباه يك ارزش مهم امروزي است كه مرحومي اين صفت را داشت.

عوامل شهادت داكتر نيازي پيچيده و نا معلوم است، عامل شهادت ایشان به گمان اغلب عاملان جنگ استخباراتی است كه در كشور ما توسط كشور هاي جهان و منطقه جريان دارد.

هركس عامل قتل داكتر نيازي باشد بخشي از مسوليت بر گردن مخالفان نظام سياسي افغانستان ” طالبان ” است كه درادامه جنگ و نا امنی مقصر اند و اغاز گر بمب گذاري ها در مساجد اند.

روايتي وجود دارد كه داعش، در افغانستان در حمايت و سايه شبكه حقاني معاون تحريك طالبان فعالیت مي كند ومستقيما از سازمان اي اس اي دستور مي گيرد، اهداف خورد و بزرگي را هدف قرار مي دهد وحشت ايجاد مي نمايد مسوليت مي پذيرند، انگار مسوليت پذيري زود هنگام انها حساب شده است،  حاميان داعش مي خواهند فضاي رسانه ای و ذهنيت عامه را كنترول كنند تا بار مسوليت متوجه هسته اصلي “ طالبان” و پاكستان نشود و بر شهرت كاذب داعش بيفزايد.

هر چند سخنگوي طالبان حمله به جان داكتر نيازي را محكوم كرده است.

سلفي ها، بعضي از جوانان در شبکه هاي اجتماعي سلفي ها را در شهادت داكتر نيازي دخيل مي دانند، اگر سلفي هارا بر محور دولت سعودي بررسي كنيم تا كنون در قتل علماء اهل سنت متهم نيستند.

سياست جديد شهزاده محمد بن سلمان بر خلاف سياست هاي سلف خويش می باشد، او تلاش دارد عربستان سعودي رابه چهره جديد آرايش كند و به كمپ كشور هاي غربي همركاب بسازد، هر چند قتل خاشاقچي  و بحران كويد ١٩ اين پروسه را به رکود مواجه ساخته است.

سپاه پاسداران، جمهوري اسلامي حملات ويران گرانه ي را در سال هاي اخير در افغانستان رهبري و اجرا مي كند اين حملات در مخالفت با امريكا و رقابت با كشور های منطقه انجام مي پذيرد.

اظهارات يكي از شخصيت هاي سياسي اهل سنت ايران، مبني بر دست داشتن سپاه پاسداران در مورد ترور اقاي نيازي جدي و قابل پيگرد است.

احتمال دارد كه سپاه پاسداران  به جان معروف ترين روحاني افغانستان داكتر نيازي دست بزند؟

اول: ايران در رقابت با امريكا و كشور هاي منطقه دست به هر كاري ميزند كه پيش بيني ان دشوار می نمايد.

دوم: در گذشته ها بيشترين حملات بر مساجد اهل تشيع بوقوع پيوست است كه داراي تلفات بلند بشري بود، بخاطر بسيج افكار عامه و ایجاد تنفر از گروه هاي تروريستي ” طالبان و داعش” ميشود اين نوع حملات پيچيده را راه انداخت.

سوم: براي بي ثباتي هر چه بيشتر و ناكام نشان دادن امريكا و حكومت مورد حمايت شان، سپاه پاسداران از اين رشته حملات در عراق انجام دادند، شكي نخواهد بود انرا در افغانستان نيز عملي كنند.

در نتيجه احتمالا سازمان هاي استخباراتی منطقه توسط عمال شان شهید داكتر نياز را به هدف ادامه تشنج و بحران قرباني كردند، حكومت افغانستان مطابق قانون اساسي مكلفيت دارد تا از جان ومال شهروندان و نخبگان پاسداري نمايد.

بي توجهي حكومت به قتل شهروندان و عدم پيگيري پرونده هاي انها، حرف جديدي نيست و راه را براي تنش هاي خانمانسوز بيشتر هموار می نمايد.

اكسفورد، بريتانيا ، پنج جون 2020

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. عزیز احمد جان بارز باز مثل همیشه چرند گفتی و درچرند گفتی. تو هرگز اصلاح نمی شوی. دروغ می گویی. خود را بزرگ جلوه می دهی. با گرگ بره می خوری و با چوپان گریه می کنی.

    ایاز نیازی را امریکا کشت، چون در روز های آخر از منبر مسجد زیاد علیه امریکا گپ می زد. وحید مژده و ایاز نیازی را امریکا از طریق دستپرورده های خود کشت.

    ایاز نیازی با ایران سر ستیز را نداشت و ما همه می دانیم که ایران مثل پاکستان و هند و روسیه و عربستان سعودی و امریکا و کشور های عضو ناتو و ترکیه و چین در امور افغانستان مداخله می کند. اما تو همیشه مثل کبک سر زیر برف کردی و پشت به هوا و با تخیل گپ کی زنی و منابعت هم مبهم و گمنام و بی مرجع و بی تاریخ و مثل افکارت چرند و عقده مندانه است. خودت با امرالله خان صالح، صلاح الدین خان ربانی، داکتر صاحب عبدالله خان عبدالله و … لاف تماس داری و شب و روز تلاش داری تا در وزارت خارجه افغانستان برایت یک کارکی تهیه کنند و زمانی که کسی به قصه ات نمی شود، علیه نظام توطئه می کنی. تو شترمرغ صفت هستی. ایاز نیازی کجا علیه رژیم ددمنش ایران سخن گفت تا مورد غضب آخندهای جنایتکار قرار گیرد؟

    بلی طالبانی شاخه ملا نیازی با سپاه پاسداران در ارتباط اند. بلی ایران در افغانستان نوکر و جاسوس دارد. اما ایازی نیازی هرگز علیه ایران سخنی نگفت. بلکه ایاز نیازی مانند ایران خواهان بیرون شدن نیرو های خارجی از افغانستان بود.

    تو بچه کم عقل مبصر سیاسی و کارشناس امور سیاسی هم نیستی و ناحق در سطح رسانه ها ورور می کنی. ترا به خدا بشرم. کسی که در سطح گویا دوکتورا تحصیل کرده باشد چنان یک چرند و تبصره مبهم و تخیلی می نویسد؟

    باف می زنی که با ایاز نیازی صحبت کردی. روز و تاریخ و ساعت و شماره تلفن ایاز نیازی را بنویس تا برایت ثایت کنیم که دروغ می گویی یا راست.

    همه کسانی که ترا می شناسند می گویند که تو یک عقده مند و خیال پرداز و ملبس به فقر مادی هستی که در خفا یک چیز و برملا چیز دیگر می گویی.

    چرا هم از صلاح الدین ربانی و هم از داکتر صاحب عبدالله خان عبدالله و هم از امرالله صالح در خفا که با طرفداران شان گپ می زنی دفاع می کنی. اما در سطح رسانه ها کلی گویی های مبهم می نمایی؟

    صحبت هایت با حضور ادریس رحمانی خنده آور بود. چرا بقچه وردار افکار رحمانی شده بودی؟ تو اصلاً شعور سیاسی سالم نداری. گفتم که ورور می کنی و ورور کردن کار یک انسان دانشمند نیست. تو اصلاً محصل دانش هم خوانده نمی شوی. برو در یک پوهنتون در انگلیستان در سطح دوکتورا تحصیل کن تا حداقل مثل دوکتور مجیب الرحمان رحیمی الفبای منطق را بیاموزی.

    نوشته ات سرتاپا مثل افکار و شخصیت پوشالی ات چرند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا