خبر و دیدگاه

آداب معاشرت

چون ما در یک فضای قومی و قبیله و قبائلی زندگی می کنیم نتایج آن تنها درد آور برای جامعه منحیث یک کتله عظیم بشری نیست بلکه روی فرد فرد تاثیر گذار است .
یکی ازین مشکلات جوانان پسر یا مردان است که یک دختر را دوست دارند و آرزو دارند که دختر را به هر قیمت که است بدست بیاورند و هرگز فکر نمی کنند که دختر هم حق دارد یک کسی را دوست داشته باشد . وقتی دختر جواب رد میدهد او را تهدید می کنند ، حتی پدر و مادرش را تهدید می کنند . وعده های پولی و مالی میدهند و فکر می کنند که روابط دو نفر تنها به مادیات است . بار ها شنیدیم که یک پدر و مادر نادان به دختر شأن گفته است که “بچه خانه دارد ، موتر دارد ، کار دارد دگه چه میخواهی ؟ ” مرد شاید خانه و موتر و کار داشته باشد و امکان دارد که آدم عصبی باشد . یک آدمی باشد که ٢۴ ساعت زن خود را کنترل کند . و یا حتی نگذارد که دیدن مادر و پدرش رود . یعنی ما ازین اشخاص با ماستری و داکتری زیاد داریم و تحصیلات عالی متضمن یک زندگی آرام و آسوده خانوادگی نیست . این را فکر نمی کنند که روابط دو نفر با اساس مادیات نیست و کار دل است که دو نفر با هم جوان باشند و یا سن بالا باشند باید اتفاق نظر داشته باشند و همدیگر. را از دل دوست داشته باشند . اگر یک دختر جوان و یا زن یک مرد را جواب میدهد باید تصمیم آن زن و یا دختر احترام شود . وقتی یک زن نخواهد با یک مرد باشد اساسا زندگی بی معنی می شود . عشق و دوستی یک طرفه نمی شود باید دو طرفه باشد . همنیطور که جوانان مرد میخواهند دختر دلخوای خود را داشته باشند عین حق را دختران و بانوان هم دارند که همسر آینده یا پارتنر خود را انتخاب کنند و شرع اسلام همین را می گوید . بعضی مردان نادان و بد اخلاق هستند وقتی زن ایشان را جواب میدهند ، زن را بد نام می کنند و این خلاف اخلاق مدنی اسلامی و زندگانی قرن بیست و یکم اســت.

بعضی اوقات خانواده ها برای گرفتن یک دختر پا فشاری می کنند و چندین بار طلبگاری می روند و بلاخره دختر را مجبور می کنند و زندگی او را تباه می کنند. چرا این موضوع را نوشتم برای اینکه یک خانم بسیار معزز و محترم سرگذشت زندگی خود را نوشته اســت و برای من فرستاد تا نظر خود را بگویم و این خانم قربانی همین فرهنگ قومی و قبائلی و خرافاتی شده اســت. تا آخر امسال این سرگذشت به چاپ خواهد رسید که انسان با خواندن آن خون گریه می کند. حتی این فرهنگ خرافاتی که دختر را یا یک زن را خانواده اش مجبور به ازدواج می کنند در غرب آمده اســت و اما با تاثیرات کمتر . مردم ما در اروپا این خرافات را زیاد تر تجربه می کنند نظر به امریکا . اما مردمان که بعد از سقوط کابل آمده اند جزیی ترین احترام به زنان ندارند و یکی از مشکلات عمده موسسات که آنها را کمک می کند عدم داشتن یک فرهنک غیر مدنی اســت که با خود از افغانستان آورده اند .
جوانان عزیز و مردان که یک زن را دوست دارید :
شما باید بیاموزید که آن زن شما را میخواهد یا خیر ؟ . اگر نمی خواهد باید بیاموزید که چطور احساس یک زن را احترام کنید و این حق را به خواهر خود هم بدهید که برای خود تصمیم بگیرد.
فرید یونس
سوم ماه می ٢٠٢۴

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا