خبر و دیدگاه

افغانستان من

افغانستان ايدال من، افغانستان با ثبات، امنيت و اقتصاد قوي است كه شهروندان از هر لحاظ داراي امنيت فكري و فزيكي باشند، از آينده ترس نداشته باشند و در عوض به آينده خويش اميدوار باشند، اقتصاد اساسي ترين ركن موفقيت همهجوامع ملل است و داشتن اقتصاد قوي براي افغانستان هم از آرزو هاي ما است تا دولت بتواند با داشتن اقتصاد قوي رو به رشد كار آفريني كند تا جوانان دانش آموخته ي مثل من بي كار نمانند و به جاي فرار از كشور به آبادي كشور  وخدمت به هموطنان خود بيانديشند و انرژي خود را در راه آبادي سرزمين نياكان خويش به مصرف برسانند.

عدالت اجتماعي، رشد و توسعه مداوم و برابر، داشتن يك نظام دموكراتيك پارلماني فدارل، تقسيم برابر قدرت بين اقوام، فراهم ساختن فرصت هاي اقتصادي برابر به همه شهروندان كشور از جمله مهم ترين ويژه گي هاي افغانستان ايدآل مناست.

افغانستاني كه من دوست دارم در آن زندگي كنم به دور از تبعيض و تعصبات قومي و زباني و نژادي است، همه شهروندان داراي حقوق مساوي هستند و هيچ فردي نسبت به فرد ديگر جامعه هيچ گونه برتريء ندارد و عدالت حرف اول راميزند.

داشتن يك نظام دموكراتيك به تمام معني از اساسي ترين خواست هاي ما است بدون داشتن يك نظام دموكراتيك ما به هيچ يك از اهداف خود دست نخواهيم يافت در عوض اختلافات قومي تشديد خواهد شد و كشور به سوي جنگ داخلي خواهدرفت و زمينه براي مداخله كشور هاي منطقه و جهان برابر خواهد شد كه اينرا پس از چهل سال جنگ هيچ كسي نميخواهد.

مواردي كه در بالا ذكر شد همۀ ملت اگر نه اكثريت مردم مظلوم ما با آن موافق هستند و خواهان داشتن يك چنين افغانستان ايدآل هستند اما سوال اينجاست كه چه چيزي مانع رسيدن ما به خواست هاي ما ميشود؟

 افزون طلبي، تماميت خواهي، اعتقاد به برتري نژادي، تبعيض، انكار از حقايق، ديگر ستيزي از جمله عواملي است كه باعث تشديد اختلافات قومي شده است و اينها يكجا با تروريسم طالب و داعش كشور را در پرتگاه قرار داده اند، امروزنه تنها به طرف افغانستان ايده آل من نميرويم بلكه به عقب ميرويم به طرف يك آينده هولناك كه هيچ چيزي روشن و واضح نيست ميرويم كه اين بخاطر اختلافات قومي و تروريسم است.

با توجه به همهء اين مسائل تنها را حل كنار گذاشتن اختلافات قومي است، تامين عدالت اجتماعي و تقسيم برابر قدرت بين اقوام محترم اين سرزمين است، ما نبايد منتظر خارجي باشيم تا به ما امنيت بيآورند ما بايد همه عليه تروريست ها متحدشويم و در هر روستا و محل خود در مقابل تروريست ها ايستاد شويم و منطقه خود را آزاد و امن سازيم و به كشور امنيت بيآوريم و كشور را به طرف يك آينده روشن ببريم. 

به اميد يك افغانستان آباد و آزاد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا