خبر و دیدگاه

احمد ضیا مسعود: اشرف غنی صلاحیت برکناری من را ندارد

فرمان اخیر اشرف غنی رئیس حکومت وحدت ملی در عزل اینجانب واضح است که تحت شرایط معینی صورت گرفته و پیش تر از امروز قابل تصور بود. این اقدام در نتیجه فشار حلقات فاسد و انحصار طلب ارگ، با دیدگاه‌های فاشسیتی وشئونسیتی، از مواضع قومی و تعصب‌آمیز صورت گرفته است.

من بارها با اعلام مواضع روشن در برابر نبود ارادهِ سیاسی حکومت در روند سرکوب تروریستان، مبارزه با فساد وسیع اداری، انحصار لجام گسیخته قدرت و تمرکز بیش از حد اداره، مبارزه با بیکاری، فقر و قانون شکنی را در پیشگاه مردم اعلام نمودم.

به این دلیل واضع است که میان من و تیم منحط قومی ارگ، هیچگونه دیدگاه موافق به جز ضرورت مرحله انتخابات به عنوان نقطه مشترک و ملی به وجود نیامد. از آن‌جاکه حکومت کنونی محصول یک توافقِ سیاسی در تحت فشار جامعه جهانی است و من بخشی از این توافقات بودم، در حالیکه فرمان به اصطلاح برکناری خویش را از سوی آقای غنی نمی‌پیذیرم، ایشان را نیز در آن صلاحیت و مشروعیت سیاسی برای این کار نمی‌بینم.

من پس از مشورت با مردم افغانستان، رهبران و فرماندهان جهادی، کافۀ مجاهدین، احزاب سیاسی، علما و روحانیون، روشنفکران، بزرگان اقوام، شخصیت های ملی، مسوولان نهاد های اجتماعی و جامعه مدنی، مواضع و دیدگاه‌های خویش را در رابطه با تغییرات لازم در ساختار نظام مطرح خواهم نمود. اما عجالتا موارد ذیل را به حیث نکات بارز سیاسی در وضع کنونی اعلام میدارم .

۱. من برای جلوگیری از قومی شدن انتخابات و خطر تجزیه کشور، به همکاری تیم تحول و تداوم پرداختم؛ اما متاسفانه آنچه پیش آمد تشکیل دولت قومی و تنش‌های تمامیت خواهانه در برابر سایر اقوام شریف افغانستان است.

۲. پایه اشتراک من در پیکارهای انتخاباتی با تیم مذکور، متکی بر متن توافق نامه همکاری و تشکیل تیم انتخاباتی در ۱۲ ماده بود که هنوز پا برجاست و این اقدام به نقض توافق نامه به معنی خیانت به تهدات قبلی در زمینه حفظ چهارچوب نظام توافق شده است.

۳. من به حیث متصدی اصلاحات و حکومتداری خوب در ساختار این حکومت نه تنها ناکام نبوده‌ام، بلکه فشار و اصرار مواضع اصلاحی من به آقای غنی و تیم فاسد و قومی ارگ سنگینی داشت. بنابر این طی دو سال گذشته همواره با تشکیل نهادهای موازی، قانون شکنی، اخلال و کار شکنی عرصه را برای اصلاحات محدود و تنگ‌تر ساخت.

۴. نمایشنامه مضحک برکناری من: مانع بودنم به عنوان مزاحم و تهدید برای تمامیت خواهی و انحصار طلبی تیم ارگ، تعلق خاطر آنها به حمایت از داعش و طالبان و انتقادات به جا و به موقع اینجانب از ناکارآمدی حلقه رهبری ارگ در همه زمینه های حکومتداری می باشد. لذا ایشان برای سرپوش گذاشتن به این کاستی ها به تصمیم نابخردانه اقدام نمودند.

۵. پایگاه مردمی و پیشینه خدمت من به مردم افغانستان بالاتر از آن است که افرادی چون غنی و گروهک منحط قومی ارگ بخواهند در رابطه به حضور من در نظام اظهار نظر و اتخاذ تصمیم نمایند.

۶. بحران موجود در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی نتیجه بی برنامگی و ناکارآمدی سیاست مسلط تبارگرایی و شدیدا متمرکز رهبری حکومت به اصطلاح وحدت ملی می باشد.

در اخیر به مردم افغانستان و همکاران بین المللی قابل تاکید می‌دانم، تا به خاطر رهایی کشور از بحران کنونی ناشی از انحصار طلبی و قومی‌سازی حکومت توسط گروه معلوم الحال، جهت سوق جامعه به مسیر اصلی دموکراسی، و مردم سالاری، پس از حصول توافق مردم و نهادهای سیاسی به زودی گزینۀ مناسب دیگری را اعلام خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا