خبر و دیدگاه

من مراسم تشیع جنازه جنرال داوود داوود را دیدم

general_daoud_ceremony

مراسم تجليل، تشييع و خاکسپاری جنرال داوود داوود با همراهی ده ها هزار نفری مردم برگزار شد. همدردی و همراهی مردم با خانواده جنرال داوود و پس از شهادت او، و همين که او را يار خود در برابر دشمن مشترک یعنی تروریزم وطالب می ديدند، بر نگرانی مقامات پاکستانی و نوکران حلقه به گوش شان در داخل نظام بشدت افزوده بود. سايت های انترنتی وابسته به حاکميت نسبت به استقبال مردم و سياسی شدن برنامه ی تشييع پيکر اين دلیر مرد مقاوم مردمی هشدار بود حتی رسانه های وابسته به اندیشه های تباری قبیله گرا از پخش خبر مراسم جنازه تا آخر خودداری کردند. بايکوت خبری بعضی رسانه ها نشان داد که این دولت چقدر در منجلاب تعصب زبانی و قومی گرفتار است.

عليرغم کارشکنی های گسترده ی مقامات حکومتی و انتظامی و عليرغم طرح های حسابشده برای پراکنده و سردرگم کردن مردم، مراسم تجليل از اين قهرمان مردمي، با شکوه برگزار شد. روشن است که اگر اين کارشکنی ها وجود نمی داتشت ، جمعيت به مراتب گسترده تری در مراسم خداحافظی با داوود داوود و نوری شرکت می کردند. با اين حال حضور ده ها هزار نفری در مراسم خداحافظی با شهید جنرال داوود و با شنیدن شعارهای سیاسی سرداده شده، نشان داد که مقامات رژيم بيهوده از حضور مردم نگران نبودند. آن ها نيک می دانند که بر آتشفشانی نشسته اند که هر آن، ممکن است انفجارش، تمامی ارکان حکومت را بر هم بريزد. وقتی مردم در مراسم تشييع جناره يار وفادار خود، شعارهای داوود داوود ما نمرده است اين دولت بی کفایت است که مرده این احساسات و هیجان مردمی لرزه بر اندام حامیان تروریزم انداخته بود. 

با اين حال مراسم تشييع پيکر و خاکسپاری جنرال داوود داوود عليرغم همه مشکلاتش، چند نکته را روشن و آشکار ساخت: 

اول ـ مردم افغانستان ياران وفادار خود را در هيچ شرايطی از ياد نمی برند. آن ها دوستان و دشمنان خود را خوب می شناسند. وقتی چهره مبارز و مطرح در کنار مردم خود قرار بگيرد، و به نماد مخالفت با تروریزم و حاکميت خود کامه استبدادی تبديل شود، در قلب های مردم جای می گيرد و وقتی که وزیر رئیس جنرال ویا هر فرد مطرح ديگری به مردم پشت کرده و در کنار دشمنان مردم قرار می گيرد، از چشم مردم می افتد. اين نکته ای است که نبايد از ياد ببريم. تبديل يک چهره نظامی و يا سياسی به نماد مخالفت با استبداد و ترور با وحشت و دهشت همواره برای حکام که کفایت کاری و تصمیم گیری ندارند خطرناک و برای مردم فرصت مناسبی است برای پيشروی در راه در هم شکستن قدرت های خود کامه استبدادی موضع گيری های آشکار و انتقادی چند سال اخير جنرال داوود و یارانش علیه تروریزم و حامیان شان و مخالفت آشکارش با سياست های ويرانگر رژيم در شرایط موجود در آخرين مصاحبه اش با رادیو آزادی او را به نماد مخالفت با حکومت طالبانی تبديل کرد و ديری نگذشت که مورد احترام گسترده تر مردم و مورد خشم و غضب تروریستان و حامیان داخلی و خارجی شان قرار گرفت.

دوم ـ شرايط سياسی کنونی جامعه به گونه ای است که روياروئی مردم با حکومت غارت و چپاول، تزوير و دروغ بسيار آشکار شده است. هر تجمعي، هر گردهم آئی و هر فرصتي، بسرعت به يک حادثه ی سياسی تبديل می شود. بويژه زمانی که يک نقطه روشن تقابل و اقدام مردمی وجود داشته باشد. در همين مورد اخير بخوبی شاهد بوديم که عليرغم آن که در ابتدا مقامات رژيم تلاش داشتند از برگزاری مراسم تشيع همه جانبه جنازه جلوگيری کنند، اما از ترس فشار مردم، مجبور شدند به برگزاری مراسم بزرگ تن در دهند و از سياست کارشکنی بکاهند و سکوت با خنده زیر لب – را پيشه سازند گرچه چنين فرصت های سياسی از ديد برنامه ريزان و طراحان ماجرا جوی رژيم دور نمانده است. و گرچه انتظامی حکومت، تمامی تلاش خود را بکار گرفتند تا از تجمعات توده ای مردمی جلوگيری کنند. تاکتيک ها و نیرگ های آن ها در همين مراسم تشييع و خاکسپاری جنرال داوود برای پراکنده کردن مردم بسيار گوياست اما سودی نکرد

سوم ـ در شرايطی که جامعه ما بشدت سياسی شده و تراکم خشم فروخفته، بشدت بالاست و هر جرقه می تواند به يک حريق گسترده تبديل شود، بدون سازماندهی مناسب نمی توان حرکت های بزرگ توده ای را که در آینده بعد از این قتل های زنجیری آشکار خواهد شد شکل داد. هر سازماندهی نيز به سازمان دهنده گان آگاه مدبر و هوشیار نياز دارد. آن ها هستند که می توانند هدف ها را به روشنی بيان کنند و به گوش همگان برسانند. مهمترين ضعف حرکت در مراسم تجليل از جنازه جنرال داوود آن بود که ما نتوانستیم پیام مردمی خود را به موقع به گوش همگان برسانیم که چرا فرزندان صدیق متعهد وفادار به منافع ملی هر روز کشته می شودند اکنون که تجربه و باور از این قتل های زنجیری کنونی بدست آمده، بايد با آمادگی بيشتر و با سازماندهی بهتر برای درهم کوبیدن تروریزم و حامیان سفاک و مکار شان آماده هر گونه قربانی باشیم سیاسیون آگاه و متعهد باید بدانند و آگاه باشند که . مردم جان به لب رسيده افغانستان در این مراسم نشان دادند که ياران وفادار و مبارز خود را فراموش نمی کنند اما بعد از این حضور بی شائبه ی مردمی بايد سازمان درست يابد تا با کارشکنی های که در آینده از طرف زمام داران در راه است و دشمن مستبد هنوز زنده است سردرگم نگردد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا