اعلاميه ، اطلاعيه و پيامها

13 سپتامبر 2010: جلسه بحث در باب «تجزیه عملی افغانستان»

robert_blackwill_planb

 

به روز دوشنیه سیزدهم ماه سپتمیر ۲۰۱۰ سفیر “رابرت بلک ول” کارمند ارشد بخش سیاست خارجی ایالات متحده مربوط شورای روابط خارجی از ساعت ۱-۲ بعد از ظهر دربار‌ۀ “پلان ب یا تجزیۀ عملی افغانستان” صحبت مینمایند. وی متولی یا ترستی “انستیتوت بین المللی مطالعات ستراتیژیک” نیز میباشد.

سفیر بلک ول استدلال خواهد کرد که ستراتیژی مبارزه با شورشیان دولت رییس جمهور اوباما رو به شکست مینماید، فلهذا یگانه بدیل مناسبی که برای امریکا ویارانش باقی میماند همانا اندیشۀ تجزیۀ افغانستان خواهد بود. برمبنای این طرز فکر پذیرش اینکه نهایتاً طالبان کنترول مناطقی که پایگاه سنتی شان اطلاق میشود را در جنوب پشتون نشین به دست خواهند آورد، مطرح است. اما واشنگتن با به کارگیری نیروی هوایی در توأمیت با ارتش افغانستان و کشورهای همنظر باید مطمین شوند که مناطق شمال و غرب افغانستان به دامان افراطیگری جهادی نیفتد. وی همچنان استدلال میکند که تجریۀ بلفعل افغانستان شاید بهترین پیامد قابل تصور نباشد، مگر کم ازکم در موقعیت حاضر بهترین طرحی خواهد بود که واشنگتن در موازات با منافع حیاتی اش و برابر با برداشت سیاست داخلی امریکا، بدست آورده میتواند.
سفیر رابرت بلک ول در گذشته بین سالهای ۲۰۰۸-۲۰۱۰ عضوارشد “رند کورپوریشن” در سانتا مونیکا بوده، البته این دوره بعد از سالهای خدمتش در بین ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ میاید که منحیث رییس “بی-جی-آر انترنشنل” که یک ادارۀ مشورتی برای واشنګتن در ساحات کنترول بحران، تجارت و رسانه هاست، ایفای وظیفه میکرد. آقای بلک ول در کرسی معاونیت اسیستانت رییس جمهور و معاونیت مشاور امنیت ملی در امور پلانگذاری ستراتیژیک برای رییس جمهور جورج دبلیو بوش، مسؤلبت سطح حکومتی برنامه ریزی های میان مدت و طولانی مدت سیاست خارجی امریکا را عهده دار بوده است. او همچنان منحیث نمابندۀ رییس جمهور در عراق کار کرده است و هم زمانی گردانندۀ ادارۀ مسوول در سیاستگذاریها در قبال ایران و افغانستان بوده است. بلک ول بعد از خدمت بحیث سفیر امریکا در هند بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ به شورای امنیت ملی پیوست.
موصوف قبل از داخل شدن در حکومت در سال ۲۰۰۱ استاد رشتۀ امنیت ملی در دانشکدۀ دولتداری جان اف کندی بود مربوط دانشگاه هاروارد. در جریان چارده سال عضویت در دانشکدۀ هاروارد همچنان عضو کادر علمی دانشکدۀ کندی بود، جاییکه وی مضامین سیاست خارجی- دفاعی و تحلیل سیاست عامه را تدریس میکرد. سالهای ۱۹۸۹-۱۹۹۰ بلک ول اسیستانت ویژۀ رییس چمهور جورج اچ دبلیو بوش در امور شوروی و اروپا بود و همین زمانی بود که مفتخر به اخذ نشان افتخار جمهوری متحدۀ آلمان به پاس خدماتش در وحدت دو آلمان، شد.
مجلس توسط آدام وارد مدیر مطالعات انستیتوت بین المللی مطالعات ستراتیژیک میزبانی میشود.
تالار برگذاری: اتاق کنفرانس “لی کوان یو” در “اروندل هاوس”، شمارۀ ۱۳-۱۵ سرک اروندل، تمپل پلېس، لندن – دبلیو سی ۲ آر- ۳ دی اکس.
اگر مایلید در برنامه شرکت کنید لطفاً قبلاً جای ریزرو کنید:  reception@iiss.org
___
مترجم : دکتر ذکی پاهنگ

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا