اخبار و گزارشات

نواز شريف: پاکستان از مداخله در امور افغانستان خودداري کند

nawaz_sharif

 

خبرنگار اسوشتيدپرس به نقل از نوازشريف، رهبر حزب مسلم ليگ نگاشته است که پاکستان بايد از مداخلات خود در امور افغانستان خودداري کند. آقاي شريف اين سخن را در حالي بيان داشته است که جريان طالبان در زماني که وی در سال 1990 صدراعظم پاکستان بود، از سوي سازمان استخباراتي آن کشور ايجاد شد. با اين حال  آقاي شريف از سياست حکومت تحت رهبري اش در آن زمان به عنوان يک شکست ياد کرده است. 
 

نوازشريف اين سخنان را در حالي بيان مي کند که حزب تحت رهبري وي به داشتن رابطه با شماري از حلقات افراطي طالبان پاکستاني متهم  شده است. هم چنين حزب مسلم ليگ از چندي به اين سو حکومت پاکستان را تحت فشار قرار داده است تا با حلقاتي از طالبان پاکستان گفتگو و مذاکره کند. اين در حالي است که حزب بر سر اقتدار مردم  نيز درخواست نوازشريف را پذيرفته و قرار است کنفرانس ملي مبارزه با تروريزم در همکاري مشترک دو حزب به زودي در پاکستان برگزار شود.
 

در عين حال اظهارات شریف، همزمان با تلاش‌هاي پاکستان براي ميانجيگري ميان طالبان افغان و حکومت افغانستان شده است. 
 

نواز شريف  در گفتگويي  با تلويزيون دنيا  که به روز دوشنبه و سه شنبه منتشر شد، هم چنین گفته است که در جريان دوبار تصدي پست نخست وزيري پاکستان در سال هاي 1990، آن کشور به صورت آزادانه جريان را طالبان را کمک کرد تا ضد حکومت وقت  افغانستان، دست به اقدام مسلحانه بزنند. 
 

به گفته آقاي شريف «پاکستان اين تصورش را که مي تواند بر افغانستان کنترول داشته باشد، بايد متوقف کند.»  به گفته وي هيچ کس در افغانستان تسلط پاکستان را نمي پذيرد و مقاومت ضد اين مساله  در آنجا ادامه خواهد يافت. 
 

نواز شريف اعتراف کرده است که سياست هاي گذشته کشورش در اين زمينه با شکست مواجه شده است و اين گونه سياست ها در آينده نيز موفق نخواهد شد. به گفته او دو کشور افغانستان و پاکستان روابط قديمي و ديرينه‌ای دارند و تنها زماني پاکستان مي تواند اين روابط را تقويت کند که به صورت غيرجانبدارانه از حکومت منتخب مردم افغانستان حمايت نمايد. 

در پاکستان حزب مسلم ليگ دو شاخه دارد که شاخه مسلم ليگ نواز، که رهبري آن به دست نوازشريف است، پيوسته به افراط گرايي و حمايت از گروه هاي اسلام گرا متهم بوده است. 

اظهارات آقاي شريف به عنوان ارشدترين مقام سياسي سابق پاکستان، در نوع خود بي نظير است. در واقع اين نخستين باري است که يک چنين اظهاراتی از سوي يک مقام ارشد قبلي پاکستان که براي دوبار نخست وزير آن کشور بوده است، صورت می‌گیرد. اين در حالي است که پاکستان پيوسته حمايت خود را از طالبان انکار کرده و ادعاهاي مختلفي را که در اين زمينه از سوي حکومت افغانستان و شماري از کشورهاي ديگر جهان صورت گرفته، رد کرده است. چندي پيش دانشگاه اقتصادي لندن، که يک نهاد معتبر علمي و پژوهشي در بريتانياست، نيز گزارشي را منتشر کرد که در آن حمايت پاکستان از طالبان «مثل آفتاب در آسمان» توصيف شده بود. 

در همين حال روز سه شنبه رنگين دادفر اسپنتا، مشاور امنيت ملي دولت افغانستان در گفتگویي با آژانس فرانس پرس، از پاکستان خواست تا دست به  اقدامات جدي عليه تروريستان بزند. آقاي اسپنتا گفته است که حکومت افغانستان «شواهد قاطعي» را به دولت پاکستان ارايه کرده است که براساس آن اثبات مي شود مقام‌هاي آن کشور به القاعده و ديگر گروه هاي تروريستي اجازه داده‌اند تا در سرحدات افغانستان به صورت آزادانه دست به اقدامات خرابکارانه بزنند. 

او گفته است که پاکستان نتوانسته است تا گروه‌هاي تروريستي را که در قلمرو آن کشور فعاليت مي کنند، متوقف کند.

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا