اخبار و گزارشات

همه چيز موكول به سفر کرزی به امريكا

karzai_obama_budon

 

رييس جمهور كرزي در راس يك هيات بلند پايه امروز عازم امريكا مي گردد. اين سفر به دعوت باراك اوباما، رييس جمهور امريكا صورت مي گيرد. 

سفر رييس جمهور كرزي به امريكا پس از جدال هاي لفظي با متحدين غربي و تيرگي روابط كابل ـ واشنگتن انجام می شود. اين سفر در شرايط موجود از چند جهت حايز اهميت است. نخست اين كه اين سفر پس از تنش هاي لفظي ميان حامد كرزي و متحدين غربي او صورت مي گيرد. آقاي كرزي در يك اقدام بي سابقه متحدين غربي را به تقلب گسترده در انتخابات متهم كرده بود. اكنون اين سفر براي مقام هاي امريكايي بسيار مهم و جدي مي باشد. امريكايي ها اكنون مي خواهند بدانند كه رييس جمهور كرزي تا چه ميزاني به عنوان يك متحد و شريك مناسب سياسي از توانمندي و قابليت در عرصه هاي حكومت داري و مديريت بحران موجود برخوردار مي باشد. آقاي كرزي در سفرهاي قبلي اش به عنوان يك قهرمان در سناي امريكا مورد تشويق قرار مي گرفت. اما ذهنيت و نگاه ها امروز نسبت به حامد كرزي كاملا تغيير يافته و به نظر مي رسد كه اين بار هيچ دستي براي تشويق وي بلند نخواهد شد، بلكه بيشترين سرزنش ها و ملامتي در رابطه به نا به ساماني هاي موجود متوجه وي خواهد بود. 

اين سفر براي مقام هاي افغان نيز اهميت خاص خود را دارد. آقاي كرزي بخشي از مسايل مهم را به بازگشت از سفر امريكا به تعويق انداخته است. يكي از اين مسايل جرگه صلح و جستجوي راه هاي مذاكره با طالبان است. به نظر مي رسد كه ايالات متحده امريكا از شتاب بيش از حد كرزي در نزديكي با طالبان و حزب اسلامي به شدت ناخرسند مي باشد. در مقابل آقاي كرزي جرگه صلح را به عنوان برگ برنده در اختيار دارد. آقاي كرزي اگر در اين سفر با تعامل خوب امريكايي ها رو به رو شد، در جرگه صلح از اين سفر به عنوان يك دست آورد ياد خواهد كرد. اگر در اين سفر مورد سرزنش و ملامت قرار گرفت و يا با بي مهري امريكايي ها رو به رو گرديد، در جرگه صلح به عقده گشايي و انتقام گيري از غربي ها پرداخته و جرگه را به سمت ضد غربي سوق خواهد داد. جنگ در قندهار، قانون انتخابات، معرفي اعضاي كابينه و اعضاي كميسيون نظارت بر قانون اساسي نيز همه به سفر امريكا گره خورده است. 

آقاي كرزي اگر از اين سفر با دستان پر برگردد، مي تواند در مسايل داخلي با قاطعيت بيشتر عمل نمايد و اگر در اين سفر نتواند حمايت لازم را به دست آورد، در مسايل داخلي نيز موفق به اقدام هاي جدي نخواهد شد. يكي از مسايل ديگر، سفرهاي منطقه اي حامد كرزي و حساسيت هاي ايالات متحده نسبت به آن مي باشد. احتمالا ايالات متحده امريكا از سياست هاي منطقه اي كرزي نيز ابراز ناخشنودي خواهد كرد. به هر حال به نظر مي رسد كه آقاي كرزي يك هفته سخت، دشوار و تعيين كننده را در پيش دارد. اكنون بايد ديد كه اين سفر تا چه ميزاني مي تواند براي امريكا و افغانستان داراي پيام مثبت و با دست آورد باشد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا