خبر و دیدگاه

آيا كرزي برنده خواهد بود؟

karzai_holdinghands

 

در حالي كه با گذشت هر روز بازار كارزار مبارزات انتخاباتي ميان كانديدان رياست جمهوري و شوراهاي ولايتي در سراسر كشور گرمتر مي شود، از مجموع چهل و يك نامزد براي احراز پست رياست جمهوري، چهل نفر آن با وجود داشتن برنامه هاي مشابه و متفاوت،‌ در مقابل آقاي كرزي قرار گرفته و از كاركردهاي موصوف در هشت سال گذشته به شدت انتقاد مي كنند.

آقايان دكتور عبدالله عبدالله و دكتور اشرف غني احمد زي، از كانديدان مطرح در داخل و خارج كشور در جريان روزهاي گذشته، چندين بار طي نشست هاي خبري در حضور رسانه هاي ملي و بين الملي، وي را به مناظره و مباحثه رويارويي فراخواندند. اما نامبرده از حضور در مقابل ايشان، تا هنوز سر باز زده و گريز مي كند.

آگاهان امور بدين باور اند كه آقاي كرزي گذشته از اينكه به زعم خود دست آوردي دارد ياخير؟ از مباحثه و حضور در مقابل اشخاص سياسي اي مانند دكتور عبدالله و احمد زي خيلي عاجز است.

كانديدان رياست جمهوري از يكطرف طرح ها و برنامه هاي خود را براي آينده افغانستان بيان نموده و از سوي ديگر، مردم را به مشكلاتي متوجه مي سازند كه در طول دوره حاكميت آقاي كرزي افزايش يافته است.

شعارهاي كانديدان در مجموع روي مسايلي مي چرخد كه مردم افغانستان و كشورهاي ذيدخل در سياست اين كشور،‌ ناكامي هاي مكرر آقاي كرزي را در آن مشاهده كردند.

مسايل تامين امنيت، صلح سرتاسري، عدالت اجتماعي، محو كشت و قاچاق مواد مخدر،‌ مبارزه با فساد اداري، فقر زدايي،‌ جلوگيري از كشتار غير نظاميان در عمليات نيروهاي خارجي، رشد و تغيير سيستم اقتصاد ملي كشور، تغيير نظام سياسي، حل معضله مرزي با برخي كشورهاي همسايه و قانونمند ساختن حضور نظامي ايالات متحده و نيروهاي ائتلاف بين المللي به رهبري ناتو در افغانستان، از جمله شعارهايي اند كه از طرف كانديدان رياست جمهوري عنوان مي شود.

رييس جمهور كرزي، از يكطرف مجبور است به انتقادهاي رقيبان خود پاسخ گفته و از سوي ديگر در حالي كه برنامه جديدي به آينده افغانستان ندارد، از دست آوردهاي گذشته خويش در عرصه هاي معارف، صحت، انكشاف و غيره يادآور مي شود؛ اما در مجموع، دست آوردهاي وي در مقابل ناكامي هاي محسوسش كه از طرف چهل تن به يك صدا عنوان مي شود، تحت الشعاع قرار گرفته و با گذشت هر روز اعتماد وي نزد ملت كاهش مي يابد.

استقبال و حمايت روز افزون مردم از برخي نامزدان مطرح و معروف رياست جمهوري مانند دكتور عبدالله، در ولايات مختلف افغانستان يكي ديگر از دلايلي است كه مردم از آقاي كرزي به تنگ آمده و خواهان وي در آينده نيستند. در كشورهايي كه دموكراسي به پختگي رسيده، اين يك واقعيت است كه مردم همواره جناح اپوزيسيون را تاييد نموده و از جناح حاكم نفرت مي نمايد؛ به خصوص جناحي كه دو دوره حاكميت نموده و هشت سال را در بر بگيرد.

اين حقيقت با گذشت هرروز كه يك گام به انتخابات نزديكتر مي شويم، در بيست ونهم اسد سال جاري در افغانستان به واقعيت تبديل خواهد شد.

اكنون پيش از وقت است كه بگوييم رييس جمهور آينده كي خواهد بود، اما آنچه از خلال مبارزات انتخاباتي، برداشت مي شود،‌ آقاي كرزي با وجود داشتن امكانات مالي بيشتر نسبت به ساير كانديدان چانس برندگي ندارد.

مشكل در اين است كه عامه مردم به خاطر پايين بودن سطح آگاهي و سواد نه به شعار هاي كانديدان گوش مي دهند و اعتماد مي كنند و نه هم به برنامه هاي عملي آنها غور و تأمل مي نمايند؛ آنچه در افكار عامه مردم وجود دارد، فقط چهره هاي كانديدان است كه به كدام جناح خارجي و داخلي ارتباط داشته و از كدام قوم است. يكي ديگر از دلايلي كه شكست آقاي كرزي را در مقابل رقيبانش نشان مي دهد، ائتلاف وي با كساني است كه توسط خود او به اشكال گونه گون مورد دسايس و توطئه قرار گرفته و به نزد مردم به حدي بدنام شده اند كه ديگر، ملت بالاي آنها اعتماد نمي كند.

پيش بيني مي شود كه تا روزهاي اخير مبارزات انتخاباتي، ميان برخي كانديدان رقيب آقاي كرزي، ائتلاف هايي صورت خواهد گرفت كه سرانجام شكست وي را حتمي مي سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا