خبر و دیدگاه

اجداد امام ابوحنیفه از کابل است نه از چاریکار

اجداد امام ابوحنیفه از کابل است نه از چاریکار! اى آنانیکه تعصب دارید، اما  مطالعه  ندارید!

سلیمان کبیر نوری

 

درین روز ها هجمه ای از سر و صدا ها و دغدغه هایی را  در تمامی میدیای منطقوی به ویژه سوشال مدیا یا رسانه های اجتماعی کشور، در مورد تغییر نام  چاریکار به نام ” امام اعظم ابی حنیفه” میبینیم و میشنویم که این تصمیم رهبری طالبان غوغا بر پا کرده است.

 بلی عزیزان! 

     طالبان، نام استان یا ولایت چاریکار را به نام ” امام اعظم ابی حنیفه ” تغییر داده است. درین گستره ده ها هزار پیشنهاد، تبصره و تحلیل و نگارش یافته است که اکثریت قاطع گویا که ” به ترکستان” رفته اند. 

     اینکه شبکه های استخبارات خارجی در کشور ماتم زده ی مان مصروف چه رویکرد های مهلک و ویرانگر است، متاسفانه دست اندرکاران رسانه های اجتماعی، یا ازان بی خبر اند، و یا هم به سبب عقیده و باور شان شاید خودآگاهانه ازان طفره روند. کمیت معدودی اند  که به نفس مسئله تماس گرفته و آن را بازگو کرده اند.

     وقتی رسانه های اجتماعی را درین گستره زیر و رو کنیم، درمی یابیم که اکنون تشویش و نگرانی کمیتی از مردم چاریکار از آن است تا، بادرنگ، مرچ و بولانی، کباب و شوربا، توت، چاقو و قیماق و…، شهیر چاریکاری را به چه نام صدا کنند؟

     تغییر نام تاریخی چاریکار به “امام اعظم ابو حنیفه” یک رویکرد  هدفمند به وسیله شبکه های استخبارات  سعودی و امارات زیر نوکری پاکستان است وبس. این گونه تحرکات عبارت اند از ترویج و تعمیق وهابیت، سلفیت و دیوبندی است که پاکستان نیز عاشقانه آن را می خواهد.      یادمان باشد، از احتمال دور نیست تا  روزی نام کابل را نیز به نام “ملا عمر آخوند” تغییر بدهند. اما بازهم به یاد داشته باشیم که این تغییرات به سان  نامگذاری حفیظ الله امین( رییس جمهور پیشین کشور) خواهد بود که نام جلال آباد را به ” تلون شار” تغییر داده بود. ما همه دیدیم که پس از مدت کمی، نه حفیظ الله امینی تشریف داشت و نه شهری به نام ” تلون شار”.

     آن چه من را واداشت تا مختصر نگارشی درین مورد داشته باشم، حصول اسناد معتبری است در مورد زادگاه و شخص “ابوحنیفه” که یکی از دوستان با ارائه اسناد و مدارک برایم ارسال داشته اند. البته متن متذکره را با اندکی ویرایش، خدمت عزیزان پیشکش می نمایم:

 

     ” نه در طالبان این بار سواد مى بینم و نه در حریفان طالبان. پس این همه هیاهو در افغانستان از بهر هیچ است. فقط تعصب و کله شقى.  

همه مخالفین طالبان با نام گذارى محتمل ( که هرگز محقق نخواهد شد)، در نامگذاری شهر چاریکار به نام “امام ابوحنیفه” مخالفت ورزیده، و آن را پشتونیزه یا اسلامیزه  خوانده اند؛اما نتوانسته اند که این بار آنرا  به گونه اى مستدل رد کنند. از یک سو روی شان نمى شود که ازین حس تعلق و مالکیت ابوحنیفه به نسبت چاریکار هم تیر شوند. از سوى دگر دل شان نمى شود که اسم تاریخى چاریکار محو و نابود شود؛ که نباید هم بشود.

      نامگذارى شهر ها و ولایات افغانستان بازتابگر  تاریخ از تمدن ها است. 

ما بسیار به روشنی، درین جا میبینیم که طالبان اینان را خوب کیش و مات کرده است؛ چون طالب در مدارس خوب خوانده است که امام ابوحنیفه از چاریکار نیست. وقتى که چند بوغه اى  برای ایشان گفته اند که وى از چهاریکار است، اینها هم دم را غنیمت شمرده و  گفته اند: خى به نامش بسازید! 

     در هیچ منبع معتبر و موثق  تاریخی و اسلامی جهان عرب، اجداد امام ابوحنیفه از چاریکار ذکر نشده، اما در همه منابع اتفاق آراء بر کابل است.” 

اینک اسناد و مدارکی عدیده ای که زادگاه ابو حنیفه را به معرفی میگیرد:

در اخیر میخواهم برنامه ویدیویی شماره ۷۱۳ جناب رزاق مامون، ژورنالیست توانا، نویسنده، تحلیلگر و به قول دوست و عزیزی ” یکی بهتر از هزاران، تاریخ مینویسد که تاریخ می سازد”، زیر نام ” ایجاد ولایت مغز شویی به نام ابو حنیفه” را خدمت شما تقدیم دارم تا با اغتنام از فرصت آن را ببینید.

برای باز شدن ویدیو، بالای لینک زیرکلیک کنید:

https://www.youtube.com/watch?v=yVLNawPWvak&ab_channel

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. برادر گرانقدر ما جناب سلیمان کریم نوری
    در مورد اجداد امام ابوحنیفه کابل را ذکر نموده است .
    او تمام بحث خود را به جغرافیای موجوده کابل ختم نموده در حالیکه کابل کهن مهد کابل شاهان ساحه بسیار وسیعی را احاطه نموده بود که شامل پروان کاپیسا ….ننگرهار ،لوگر …. و سایر مناطق را احتوا نموده بود.
    در هندوستان قدیم و حتی تا به امروز مردم افغانستان را کابلی خطاب می نمایند و به همین ترتیب در زمان تسلط اعراب بر کابل تمام باشندگان کابل و مناطق همجوار را به نام کابل یاد نموده اند .
    می رسیم به پیشینه اجدادی امام ابوحنیفه .
    من نه درکابل شنیده ام و نه در تاریخ خوانده ام، که کدام مکانی را به نام مکان اجداد امام حنیفه یاد نموده باشند ولی در علاقه داری استرغچ امروزه خانه مخروبه وجود دارد صد هاسال قدامت دارد و مردم نسل به نسل به آن احترام می گذارند و می گویند تولد پدر امام ابوحنیفه درهمین خانه بوده است . و به خاطر قدسیت همین مکان تا حال هیچ کسی به آن دست درازی نه نموده است .
    من در مورد این که اگر اسم چاریکار به ابوحنیفه مبدل گردد ملاحظه ندارم نه آنرا رد و نه تایید می نمایم ولی یک موضوع دیگر را باید عرض نمود که من از زبان مرحوم الحاج عبدالقیوم خان رحمانی که بیشتر از صد سال عمر نموده بود شنیدم که می گفت مردم رباط عرب تبار اند و مردم استرغچ اودار زاده های ما می باشند ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا