خبر و دیدگاه

زنان و مردان در اسلام از هم جدا نیستند ‎

در اسلام بانوان و مردان از هم جدا نیستند .
بعد از دوره طلابی خلفای راشدین و حتی امپراطوری های اسلامی مانند ترکان  عثمانی ، عدالت اسلامی در سطح اجتماعی بر علیه بانوان صد درجه تغییر کرد و بانوان را قشر دوم جامعه ساختند و مرتکب بزرگترین بی عدالتی شدند. اشخاص مانند ابن تیمیه و محمد عبدالوهاب رهبر فرقه وهابی درین بی عدالتی ها نقش بارز را بازی کردند و با تفسیر و معنی غلط آیات بر زن مسلمان ظلم  روا داشتند.
وقتی ما تاریخ اسلام را به دقت مطالعه می کنیم می بینیم که بانوان خدمات ارزنده در تمدن اسلامی  انجام دادند و از مردان جدا نبودند. قرآن مجید جزیی ترین تبعیض بر علیه بانوان نکرده اســت و اگر قرآن در مقابل بانوان تبعیض میکرد عدالت خداوندی زیر سوال می رفت و اما تحقیقات نشان میدهد که زن و مرد مسلمان در ساختار تمدن اسلامی در کنار هم نقش بارز بازی کرده اند. من این مطالب را در دو کتاب که به فارسی و انگلیسی تحقیق کرده ام نوشته ام . کتاب ها در سایت آمازون در دسترس شماست ، و امروز ضرورت افتاد تا درین برگه تکرار بنویسم .
وقتی مسجد قبا اعمار شد زنان در عقب مردان نماز ادا میکردند و اصول این بود که اول زنان مسجد را ترک میکردند و مردان منتظر می بودند تا زن آخری از مسجد خارج شود و بعد مردان از جای خود  بر میخاستند و از مسجد خارج می شدند. امروز زنان در مسجد حق ندارند با مردان یکجا باشند
در احادیث صحیح بخاری می خوانیم که مردان و زنان یکجا وضو میگرفتند .
حضرت رسول کریم ص روزی خطبه می داد و یک زن برایش گفت که ایستاده خسته می شوی اجازه بده برایت یک چیزی بسازم که بتوانی بینیشینی. زن یک نجار داشت و بدین ترتیب منبر مسجد ساخته شد .بلی منبر مسجد به پیشنهاد یک زن ساخته شده اســت .
حضرت بی بی عایشه در جنگ های اسلام به اجازه شوهرش حضرت محمد ص شرکت میکرد . همین بود که در دوره امپرطوری های اسلامی زنان باید شمشیر زدن را می آموختند و در غزوات که به خاطر اسلام صورت میگرفت در کنار مردان در جنگ ها شرکت میکردند.
در زمان جنگ خانم ها مردان زخمی را در خیمه های شان برای تداوی و علاج می بردند .
حضرت بی بی عایشه رض در تاریخ به نام آموزگار لقب دارد در کنار اینکه یک بانوی فقیه بود و مردم از او سوال میکردند. اینکه یک شخصیت بزرگ سیاسی بود و مردان را دور خود جمع کرد و با حضرت علی رض جنگید بحث جداگانه اســت. اینکه حق به جانب بود یا نبود ، قضاوت در دست ما نیست . نکته مهم این اســت که زنان در سیاست باید باشند . قابل یادآوری است که همه احادیث جعلی بر علیه زنان بعد از فوت عایشه صدیقه رض ساخته شده اســت و بین مردم توزیع شده اســت تا زنان را مطلق به حاشیه برانند.
زنان با مردان شان یکجا هجرت کردند .
زنان حق دارند که از شوهر خود مطالبه طلاق کنند و این موضوع در صحیح بخاری بسیار واضح اســت و علمای شیعه این حدیث که به شکل داستان آمده اســت قبول ندارند و از همین سبب اســت که جمهوری اسلامی ایران بزرگترین بی عدالتی را در مقابل زنان مرتکب می شود و در بین تسنن چنین وانمود کرده اند که تا مرد طلاق ندهد زن طلاق حق طلاق خواستن را ندارد .[مضحک]
فاطمه الفهری اولین دانشگاه را نه تنها در جهان اسلام بلکه در جهان بشریت بنا کرد و اما امروز تحت تسلط طالبان نادان زنان از حق کار و تحصیل محروم هستند و قوم پرستان ازین بی عدالتی دفاع می کنند .
مساله شهادت دو زن تفسیر خود را دارد و همچنان واژه ” درجه ” که امروز تحقیقات نشان میدهد که حجم مغز مرد به خاطر جسامت بزرگتر است نه اینکه یک زن در عقل و دانایی از مرد کمبودی داشته باشد.
امروز اتاق نماز زنان را جدا کرده اند که خلاف سنت پیامبر است.  زن حق تحصیل را ندارد و مطلق از همه حقوق که اسلام برای شان داده اســت محروم هستند.
آنانبکه زنان را کمتر از مردان می بینند خاین دین و خاین مردم هستند .
دکتر فرید یونس
استاد بازنشسته ی بشر شناسی فرهنگی خاور میانه ، مطالعات و فلسفه اسلامی
کلیفورنیا ، ایالات متحده امریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا