خبر و دیدگاه

روز بین المللی کتاب ‎

بیست و سوم اپریل روز جهانی یا بین المللی کتاب اســت که از جانب یونسکو United Nation Educational, Scientific and Cultural Organization
به تاریخ ٢٣ اپریل ١٩٩۵ تحقق یافت تا مردم جهان را به فرهنک کتاب خوانی تشویق کند. همچنان این روز به نام روز کاپی رایت هم مشهور اســت .
جالب اســت که قرآن مجید با آیه اقراء آغاز می باید یعنی بخوان ! اما متاسفانه ما مردم مسلمان نه تنها که به کتاب بی علاقه هستیم که فرض دین ماست قرآن را هم نمی خوانیم. فراموش کردیم که اصل آزادی انسان در قرآن خواندن اســت. این قرآن اســت که به ما کرامت انسانی را آموخت و حق را از باطل تفکیک کرد. خواه مخواه برای کسیکه عقل داشته باشد و درک و فهم موضوعات را داشته باشد. زمانی بود که کتابخانه بغداد از مشهور ترین کتابخانه های دنیا بود و بیت الحکمه در تحقیقات و مطالعات  در جهان بشریت پیشناز بود ؛ اما با تفسیر غلط قرآن مسلمانان را به بیراهه کشاندند و امروز همان کتاب را باید بخوانی که قشر مذهبی در عربستان و ایران تایید و تصدیق می کنند. اساس کتاب خواندن خود را یافتن است و از همین سبب قرآن با اقراء آغاز یافت تا تو خود را بشناسی و محمد ص فرمود کسی که خود را شناخت خدا را شناخت و این از اصل آزادی عقل نشاءت پیدا می کند که گفت “و افلا تعقلون.” اما امروز قشر مذهبی برای منافع شخصی شان عقل ها را کنترل می کنند و شیعه به نام امامت و سنی به نام سنت و جماعت مردم را استثمار کرده اســت .
الهی آنرا که عقل دادی چه ندادی
و آنرا که عقل ندادی چه دادی
این نوشته ی کوتاه را به روح پدرم مرحوم استاد محمد یونس مشهور به متخصص کیمیا اهدا می کنم که از نوجوانی من را به کتاب خواندن تشویق میکرد و برای من کتاب می آورد .
فرید یونس
استاد بازنشسته ی بشر شناسی فرهنگی خاور میانه ، مطالعات و فلسفه اسلامی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا