خبر و دیدگاه

در ارتباط به پیشنهاد حاجی صاحب امین الله غضنفر

درین هفته یک عده دوستان و عزیزان که تعداد شان نامخدا زیاد اســت برای من تیلفون کردند و تکست کردند که حاجی صاحب امین الله غضنفر در پاریس و گروپ او شما را به حیث صدراعظم و یا رئیس دولت موقت انتخاب کردند. در اروپا سر و صدا زیاد اســت. لطفا خود شما موضوع را روشن سازید زیرا می گویند در ماه جولای یک کنفرانس در دوبی براه انداخته می شود .
بلی جناب حاجی صاحب غضنفر از پاربس و جناب جنرال ثمر سادات از ایران با من به تماس شدند. من جواب خود را برای شان دادم و در صفحه کمیته حکومت موقت که جناب غضنفر تهیه کرده و تقریبا شصت عضو دارد هم شریک شدم . تا حال من درین مورد خاموش بودم و اما حالا مجبور هستم چون عزیزان خارج از کمیته حکومت موقت سوال کردند جواب واضح تر و بهتر بدهم .
اول از حاجی صاحب محترم و گروپ کاری شان قلبا سپاسگزارم که به من این اعتماد را دارند . غضنفر صاحب عادت دارد که ازین اقدامات عجولانه و تعجب آور بکند ، و اما تلاش هایش برای یک افغانستان آزاد قابل قدر اســت . اینکه این تلاش ها نتیجه میدهد و یا نمی دهد و یا جدی اســت یا جدی نیست و یا اینکه یک عده به کار های حاجی صاحب غضنفر اعتماد دارند یا ندارند من حق تبصره را اخلاقا ندارم . اما چون نام من مطرح شده اســت باید جواب بنویسم:
اول اینکه من پسر یک معلم هستم و خودم هم یک معلم ساده و پیاده، حقیر و فقیر و سراپا تقصیر هستم. من پوز و چنه ریاست موقت را ندارم .
دوم اینکه نامخدا آنقدر اشخاص متقی و پرهیزگار و دانشمند در اطراف و اکناف جهان زیاد اســت که ریاست را قبول کنند که احتیاج به من نیست.
سوم من هرگز خود را برای مقام سیاسی کاندید نمی کنم و به کاندید شدن و کاندید کردن خودی اعتقاد ندارم . پس همه اطمینان داشته باشند که این انتخاب از طرف جناب غضنفر و گروپ شان اســت نه اینکه من پا پیش کرده باشم.
چهارم من به نظام شهروندی اعتقاد دارم و همین موضوع را اول من بالا کردم . یعنی همه مردم افغانستان ، مسلمان و غیر مسلمان در مقابل قانون حقوق مساوی می داشته باشند. من شدید مخالف واژه استعماری و استثماری اقلیت و اکثریت هستم . ما همه یک ملت واحد هستیم و برادر و خواهر در همه عرصه های زندگی .
این اســت شرایط من که برای بعضی اشخاص هضم آن مشکل اســت.
هیچ مردی بر زنی برتری ندارد و هیچ زنی بر مردی برتری ندارد مگر تقوی و دانش. هیچ قومی بر قومی برتری ندارد و هیچ قومی در اکثریت نیست. هیچ مذهبی بر مذهبی برتری ندارد و هیچ مذهب در اکثریت نیست. دین تحمیل نمی شود و اما عدالت در همه عرصه زندگی باید تامین شود پس وزارت عدلیه بزرگترین ارگان دولتی می باشد .
افغانستان آینده باید یک الگو باشد برای همه کشور های خاور میانه . ما نمی توانیم که در قرن بیست و یکم با انگاشت های کهنه و پوسیده قومی و قبائلی و زن ستیزی و مذهب ستیزی یک افغانستان جدید را بسازیم . هر کسی که در آینده در راس کار قرار میگیرد من با شرایط که در بالا تذکر دادم همکاری می کنم و من نمی خواهم با یک نظام که اساس آن تعصب باشد همکاری کنم .
من در قسمت انتخابات با اینکه نه شیعه هستم و نه سنی و اما از حضرت علی پیروی می کنم که گفته بود تا مردم به او رای ندهند، خلافت را قبول نمی کند . من هم وقتی در خدمت مردم می باشم که مردم برای من رای دهند نه اینکه خود را کاندید کنم و یا تحمیل کنم.
دکتر فرید یونس
کلیفورنیا
٢۵ اپریل ٢٠٢۴

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا