خبر و دیدگاه

همه اعضای جرگه معاش دالری نگرفته اند، اما اکثرطالبان معاش کلداری دارند

 

ضرب المثل معروف است که می‌گویند، «هرگزبا مشت گره کرده نمی‌توان به کسی دست داد» اما گروه طالبان در جواب پیام صلح خواهانه جرگه مشورتی صلح، واکنش جنگ خواهانه نشان دادند.
ذبیح الله مجاهد سخن‌گوی گروه طالبان مدعی شده است که اکثریت مطلق اشتراک کننده‌گان جرگه مشورتی صلح، کسانی هستند که در هژده سال گذشته در پست‌های مهم و بلند دولتی کار کرده و معاش‌های دالری گرفته اند، بنا بر این فیصله‌های شان تلاش برای تداوم حضور خارجی‌ها و پشتی‌بانی از آنان است.
آقای مجاهد شما راست می‌گویید روی دروغ‌گو سیاه؛ آیا رهایی ۱۷۵ طالب پیام حسن نیت این جرگه نیست. آیا تقاضای آتش بس به‌خصوص آن هم در ماه مبارک رمضان انسانی و اسلامی نیست. شما در بخش دیگر از خبرنامه چنین گفته اید: «واقعیت این است که در افغانستان امریکایی‌ها حضور دارند و تا زمانی که امریکایی‌ها این کشور را ترک نکنند و راه اقامه نظام واقعی و خالص اسلامی هموار نشود، مقاومت هم‌چنان فرض می‌باشد و کسی توان توقف و تعطیل آن را ندارد.»
آقای ذبیح الله مجاهد شما با امریکایی‌ها بدون آقای خلیل‌زاد که هم تابعیت امریکایی دارد و هم افغانی و ارزش‌های اسلامی را می‌داند با دیگر کافرها مذاکره می‌کنید با شهروندان افغانستان که مسلمان هستند چرا مذاکره نمی‌کنید.
هدف از مذاکره تنها با رییس جمهوری افغانستان نیست. افغانستان نه مال شخص آقای اشرف غنی است و نه هم ملکیت شخصی مولوی هبت الله این سرزمین به تمام شهروندان مسلمان افغانستان تعلق دارد. این چه منطقی است که مذاکره با مسلمانان را ننگ و با کافران را افتخار می‌دانید.
شما ادامه جنگ حملات انتحاری و انفجاری را در ماه مبارک رمضان جهاد می‌دانید، این باور در کجای قرآن آمده است. باور ما مانند عقیده شما نیست. باور ما این است که ماه مبارک رمضان ماه طاعت و عبادت به درگاه پروردگار است این ماه ماهی است که به دشمنی‌ها و کدورت‌ها باید وداع کرد.
عجیب است اکثر گروه‌های تروریستی از کشورهای مختلف خارجی به افغانستان می آیند و می‌گویند، ما جهاد می‌کنیم تا جنت برویم. در کجای قرآن نوشته شده که راه رسیدن به جنت از طریق افغانستان است. چرا این مجاهدین به فلسطین نمی‌روند که اسراییل بیت المقدس را اشغال کرده است به عقیده ما ماه رمضان ماه کشتن و بستن نیست، ماه خدا پرستی و هم‌دلی است.
خشونت و آدم کشی اگر لحظه ای یا ماه و هفته ای موفق شود، هیچ‌گاه نمی‌تواند زنده‌گی مطمئن و آرام بخشی را در دراز مدت برای شما و حامیان شما تأمین کند.
به باور این قلم، خشونت و ویران گری ابزار دستی کسانی است که فاقد منطق اند. خشونت مهم ترین ابزار دست مستبدان و خود کامه‌گان است و کسانی که با شیوه‌های خشونت آمیز مبارزه می‌کنند، اگر پیروز هم شوند، خشونت جدیدی را جایگزین خشونت قدیم می‌نمایند.
پس بیایید دست از خشونت، بردارید، تا بتوانیم به اهداف والای شهروندان مسلمان افغانستان که صلح و آرامش است برسیم.
خیلی با حامیان منطقه‌یی خویش به خصوص پاکستان مغرور نشوید و باور داشته باشید جنگ هرگز برنده ای ندارد و صلح هرگز بازنده ای، ما و شما انسان‌ها تا در بین یک‌دیگربه صلح نرسیم، دنیا هرگز به صلح نمی‌رسد، زیرا جنگ را دنیا به وجود نیاورده است، بلکه انسان‌های قدرت طلب بیگانه پرور به وجود آورده اند.
افغانستان آدم‌های شریر و جنگ افروز را به وجود نیاورده است. این آدم‌های جاه طلب و ماجرا جو متعصب و با خود باور اند که چنین افغانستان پر ماجرا را به وجود آورده اند.
ویرانی افغانستان سوریه، عراق، یمن و کشورهای دیگر محصول آدم‌های جنگ طلب که به دستور دیگران آدم می‌کشند و خانه آبایی خود را ویران می‌سازند. اگر در داخل گروه شما یا در داخل حکومت وحدت ملی جنگ طلبی یا جنگ طلبانی وجود دارند از نگاه ما مردود اند.
اگر شهروندان افغانستان با هم پذیری و هم‌گرایی باور پیدا کنند، هیچ نیازی به تلاش‌های مخلصانه یا غیر مخلصانه ای بیرونی‌ها نیست.
نگارنده این یادداشت، در صحبت‌هایم در تالار لویه جرگه به جای این که شما (طالبان ) را نشانه بگیرم نخست به مسئولان دولت افغانستان گفتم، شما به صلح و آرامی درونی برسید. نخست از همه در بین نظام آشتی کنید، حالا باورها بیشتر بر این است که سیاسیون هر دو طرف «دولت و طالب» شعور و فهم مردم افغانستان را بهتر است به گروگان نگیرند.
عاشقان ادامه جنگ باید بدانند که ادامه این جنگ نه اسلامی است نه انسانی، این جنگ، جنگ نیابتی است و جنگ رقابتی، آقای مجاهد فرض محال گروه شما با ادامه جنگ صاحب قدرت شود بالای کی حکومت می‌کنید بالای قبرستان‌ها یا زنده‌ها اگر بخواهید بالای قبرها حکومت کنید، این کار شماست من الف‌بای سیاست را می‌دانم. سیاست می‌گوید نخست دنیای بیرونی را اصلاح کن، پس از آن خود را اصلاح کن. تا چه وقت جنگ باورهای نا حق ادامه داشته باشد ما هم کلمه می‌گویم شما هم کلمه می‌گویید، پس بیایید جنگ درونی را کنار بگذارید جنگ باورها را کنار بگذارید جنگِ تعصب، جنگِ ثروت، جنگِ رقابت و شهرت، جنگ قدرت و جنگ نیابتی و جنگ مزدوری را متوقف سازیم. اگر ما بتوانیم با یک‌دیگر به طور نسبی به توافق برسیم بخشی از یک صلح واقعی را تمثیل کرده ایم.
آقای مجاهد شما تعدادی از اشتراک کننده‌گان جرگه مشورتی را مزدور خطاب کرده و گفته اید که این‌ها همه معاش دالری دارند. دروغ‌گو دشمن خداست .
نگارنده تصمیم داشتم، در مورد معاش‌های کلداری و درهمی شما تبصره ای داشته باشم درحالی‌که همه می‌دانند که استخبارات قطر با شما کمک می‌کند و ISI پاکستان به خاطر ادامه این جنگ چه نقش کلیدی دارد. اما این یک اتهام محض است که گفتید، همه اعضای اشتراک کننده در جرگه معاش دالری می‌گرفتند. شاید تعدادی انگشت شماری بوده باشند.
اگر این‌ها معاش دالری دارند همین دالرها به کلدار و درهم تبادله می‌شود باز به شما می‌رسد. جناب مجاهد زبان عضویست که وزنش اندک و کم ولى عبادت و گناهش بسیار بزرگ است. زبان با یک تهمت نابه جا ، یا یک دروغ ، قدرت دارد، آبروى همه حقایقی را که در گذشته گفته باشد و آبروی راستگوهای قبلی اش را بریزد وعزتش بر باد دهد و زبان مى‌تواند با گفتار حقیقت بین دو نفر را اصلاح نموده ، آبروى مسلمانى را حفظ کند، و مال و عرض مؤمنى را از خطر برهاند آرى ! این است طاعت بزرگ امیدوارم باور داشته باشید.

احمد سعیدی

احمد سعیدی نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی افغانستان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا