خبر و دیدگاه

پاکستان با نشر گزارش های نادرست از سفر مقام های افغان به پاکستان به دنبال چیست ؟

 

با ابتکار حکومت افغانستان مبنی بر آغاز آتش بس که  سر آغاز کوتاه ساختن یک سفر طولانی به صلح است امیدواری ها با این کار با گذشت هر روز بخاطر رسیدن به صلح بیشتر میشود . رییس جمهور غنی در ماه مبارک رمضان از بیست و هفتم تا پنجم عید آتش بس یک طرفه را با طالبان مسلح اعلام کرد و از طالبان نیز خواست که بگذارند تا مردم افغانستان ایام عید را با خوشی سپری کنند هر چند این آتش بس پس از عید نیز به هدف حسن نیت حکومت افغانستان به صلح  برای ده روز دیگر تمدید شد .

طالبان مسلح نیز ظاهرا به خواست حکومت افغانستان لبیک گفتند و سه روز عید را آتش بس عمومی اعلام کردند  . مردم افغانستان پس از چهار دهه جنگ سه روز عید را بدون کدام درگیری و کشتن افغان ها سپری کردند اگر چه در این سه روز دو رویداد تروریستی از سوی گروه داعش در ولایت ننگرهار  رخ داد . تلاش ها به هدف رسیدن به صلح از مدتی به اینسو به شدت آغاز شده است و حکومت افغانستان تلاش میکند که فشار های اجتماعی و سیاسی را بر طالبان مسلح بیشتر سازد تا این گروه به خواست مردم افغانستان بخاطر رسیدن به صلح لبیک بگویند و دست از کشتن افغان ها برداشته و به این بحران امنیتی پایان دهند .

از زمانیکه تلاش ها به هدف رسیدن به صلح در داخل کشور بیشتر شد و مردم افغانستان به آن در مقایسه به گذشته خوشبین شدند و یک نوع فشار اجتماعی بالای طالبان مسلح به هدف دست کشیدن از جنگ در حال شکل گیری بود طالبان مسلح همزمان دو کار را انجام دادند نخست این که پس از سه روز آتش بس حملات شانرا بالای نیرو های امنیتی افغانستان بیشتر ساختند تا یکبار دیگر مردم علیه این گروه واکنش نشان بدهند و ثانیاً به گفتگو های صلح با این گروه از سوی حکومت مخالفت کنند . به دنبال این تلاش ها و آغاز گفتگو های صلح حکومت با حکومت میان افغانستان و پاکستان روز سه شنبه هفته گذشته به تاریخ ۲۹ ام جوزا هیات بلند پایه حکومت افغانستان به رهبری حنیف اتمر مشاور امنیت ملی که در ترکیب این هیات ویس احمد برمک وزیر داخله و معصوم ستانکزی رییس عمومی امنیت ملی شامل بود به پاکستان سفر کردند و با مقام های پاکستانی روی پلان مشترک عمل و صلح میان افغانستان و پاکستان با مقام های پاکستانی گفتگو کردند .

در این سفر بیشتر روی آتش بس و صلح در افغانستان و همچنان کاهش خشونت ها گفتگو نمودند اما مسالهء که قابل بحث است اینست که رسانه های پاکستانی با نشر گزارش های نا درست تلاش کردند که گفتگو های صلح افغانستان را تحت شایعه قرار بدهند و ذهنیت مردم را نسبت به اقدامات حکومت افغانستان به صلح منحرف سازند . رسانه های پاکستان گزارش های را نشر کردند که گویا هیات افغانستان در سفر شان به پاکستان روی موضوع خط دیورند بحث کردند چیزی که از سوی شورای امنیت ملی افغانستان به شدت رد شد .

در حالیکه در این روز ها تلاش های بی پیشینه ای از سوی حکومت افغانستان بخاطر رسیدن به صلح در جریان است و حکومت افغانستان در سطوح مختلف اما پنهان گفتگو های صلح را با طالبان مسلح آغاز کرده است رسانه های پاکستانی میخواهند که با ایجاد ذهنیت منفی نزد مردم افغانستان این همه تلاش های صلح خواهانه حکومت افغانستان و مردم را با نشر گزارش های نادرست از سفر مقام های افغان به پاکستان تحت تاثیر قرار بدهد و ذهنیت را نسبت به تلاش های حکومت افغانستان منفی ساخته و جلو پیشرفت های صلح را بگیرند .

به ادامه تلاش ها به خاطر رسیدن به صلح به تازگی وزارت خارجۀ آمریکا اعلام کرده است که برای تسهیل روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان گروه گفتگو کننده یی  را ایجاد کرده است. این گروه برای سرعت‌‌بخشیدن به روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان در واشنگتن و سفارت آمریکا در کابل، کار خواهد کرد. این تلاش های است که حکومت افغانستان و خارجی ها آغاز کرده اند تا به جنگ هفده ساله افغانستان نقطه پایان گذاشته شود اما پاکستان از این وضعیت در هراس است و  نمیخواهد که افغانستان به صلح برسد چون میداند که در رسیدن افغانستان به صلح زمینه امتیاز گیری پاکستان از جهانیان خاتمه پیدا میکند و این کشور به عنوان یک کشور دست دوم با پس منظر بد حمایت از تروریست ها مطرح خواهد شد از همینرو با نشر گزارش های نا درست میخواهد که جلو فعالیت های افغانستان را در بخش صلح بگیرد .  مرحله امتیاز دهی و امتیاز گیری پاکستان در حال انقضا است این کشور دیگر در نزد جهانیان به عنوان تسهیل کننده صلح افغانستان مطرح نیست بلکه به حیث یک کشوریکه از تروریستان به عنوان ابزار استفاده کرده مطرح خواهد بود . پاکستان باید اینرا بداند که پس از این جز تسلیم شدن به خواست مردم افغانستان چاره ای دیگری ندارد و باید به خواست بر حق مردم افغانستان که صلح است تن بدهد و با این کار مردمان دو کشور را بگذارد که در فضای صلح و آرامی نفس بکشند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا