خبر و دیدگاه

نوشیندی های انرژی‌زا، با تغییرات در قلب رابطه دارند

تحقیقات از انجمن قلب امریکا، ۱۳ . ثور . ۱۳۹۶

 

نوشیندنی های انرژی زا، بیشتر از یک مقوی روانی و فزیکی عمل میکنند؛

طبق تحقیقات که اخیرا در مجله قلب امریکا منتشر گردیده است؛  ٣٢ اونس نوشیندنی های انرژی زا با ٣٢٠ ملی گرام کافیین باعث تغیرات جدی در فعالیت های الکتریکی قلب و فشار خون میگردد، در حالیکه همان ٣٢ اونس نوشیدنی کنترول شده  با همان مقدار کافیین باعث چنین تغیراتی در فعالیت های برقی قلب و فشار خون نمیگردد.

این در حالیست که أداره غذا و دوای ایالات متحده امریکا، کافیین را به اندازه های کمتر از ۴٠٠ ملی گرام بطور کلی محفوظ و بی خطر اعلان کرده است.

نوشیدنی های انرژی زا اغلب متعلق به انرژی های ترکیبی هستند و فعلا بیشتر از ۵٠٠ نوع ازین نوشیدنی ها در بازار موجود بوده و علت اینکه صحی بودن شان را زیر سوال میبرد، افزایش أمراض مرتبط به مصرف این نوشیدنی ها میباشد. یکی از مسولین مرکز صحی و محققین این پروژه در قوای هوایی امریکا در کالفورنیا میگوید؛ ما برای این تصمیم به مطالعه تاثیرات بالقوه نوشیدنی های انرژی زا بالای قلب را گرفتیم که تحقیقات قبلی نشان داده بود،  چون٧۵ فیصد کارمندان ما در مراکز نظامی ازین نوشیدنی ها استفاده میکنند و عموما نزدیک به ١۵ در صد کارمندان نظامی ما وقتی در ماموریت هستند، روزانه حداقل سه قطی ازین نوشیدنی های را مصرف میکنند که بیشتر از مطالعه ما درینجا میباشد.

درین تحقیق، محققان بصورت تصادفی ١٨ شرکت کننده را به دو گروه تقسیم و بررسی کردند:

گروپ اول(گروه مورد آزمایش یا گروهی که تحت آزمایش است و ما فرضیه را روی آن انجام میدهیم)؛ از نوشیدنی انرژی زایکه حاوی ١٠٨ ملی گرام شکر، ٣٢٠ ملی گرام کافیین و ترکیبات مختلف دیگر بود، را مصرف کردند.

گروپ دوم( گروه کنترول یا گروه ایکه مقابل گروه آزمایش قرار میدهیم)؛ از نوشیدنی که حاوی ٣٢٠ ملی گرام کافیین، ۴٠ ملی لیتر آب لیمو و١۴٠ ملی لیتر شربت گیلاس در آب گازدار بود، را استفاده کردند.

شش روز بعد، گروپ اول از نوشیدنی های گروپ دوم و برعکس استفاده کردند و در این حال محققان فعالیت های الکتریکی قلب هر دو گروپ را با استفاده از الکتروکاردیوگرام و همچنان فشار خون مرکزی و محیطی هر دو گروپ را در شروع بررسی، در روز اول، در روز دوم، در روز چهارم، در روز ششم و در ٢۴ ساعت پس از مصرف اندازه گیری کرده اند.

نوت؛ فشار خون محیطی، عبارت از اندازه گیری فشار در شریان های دور تر از قلب، فرضا در بازو است و فشار خون مرکزی عبارت از اندازه گیری فشار در شریان نزدیکتر به قلب، در آئورت(سرخ رگ بزرگ، که به بطن چپ متصل است) میباشد.

پس از اندازه گیری فشار خون مرکزی و محیطی، محققین دریافتند که شرکت کننده گان در گروپ اول، ١٠ ملی ثانیه فاصله اصلاح شده کیو تی(QTc Interval) در ظرف دو ساعت نسبت به شرکت کننده گان در گروپ دوم، داشتند.

نوت؛ فاصله اصلاح شده کیو تی، فاصله کیو تی را در یک ضربان قلب، ۶٠ ضربه فی ثانیه بررسی میکند. این فاصله شامل فاصله میان آغاز کمپلیکس کیو آر اس(QRS Complex) و پایان موج تی(T) بوده و مدت زمان دیپولایریزیشن(Depolarization) و ریپولایریزیشن(Depolarization) بطن های قلب را نشان میدهد. فاصله کیو تی با تغیر مدت زمان هر سیکل قلبی تغیر میکند اما در ضربان قلب طبیعی بین ٠.٣۵ تا ٠.۴۴ ثانیه به طول می انجامد.

در نتیجه؛

اگر آن ده ملی ثانیه فاصله اصلاح شده را مد نظر گرفته و با ادویه جات که حتی شش ملی ثانیه فاصله اصلاح شده ایجاد میکند، مقایسه کنیم، به این نتیجه میرسیم که آن ده ملی ثانیه فاصله اصلاح شده که در نتیجه تحقیق در گروه مورد آزمایش ما ایجاد گردیده بود همچنان هشدار دهنده است. اگر این فاصله زمانی که به ملی ثانیه اندازه میشود، از حد کوتاه تر و یا از حد بیشتر تر طولانی شود، میتواند ضربان قلب غیر طبیعی ایجاد کند کا باعث آریتمی ها گردیده و خطر ناک نیز میباشد.

در نتیجه تحقیق، هر دو گروپ فوق فشار خون بلند مشابه را تجربه کردند اما آنهایکه در نواشابه هایشان کافیین موجود بود، بعداز شش ساعت دو باره به حالت نورمال یا عادی برگشتند. از سوی دیگر، آنهایکه در نوشیدنی های شان بر علاوه کافیین، ترکیبات مختلف دیگر وجود داشت، بعد از شش ساعت همچنان فشار خون شان، بلند باقیماند.

این بررسی ها نشان میدهد که کافیین نه، بلکه ترکیبات مختلف دیگر ممکن است اثرات تغیری دهنده فشار خون داشته باشند که نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. بر أساس این شواهد مقدماتی؛ جوانان، افراد سالم، افرادیکه دارای فشار خون بلند هستند، افرادیکه در معرض خطر های ناشئ از وجود أمراض زمینه ای قلبی و یا افرادیکه دارای مسایل صحی دیگر اند، ممکن است باید از نوشیدنی های انرژی زا جلوگیری و یا هم برای فعلا الی روشن شدن دقیق قضیه و تاثیرات آن بالای صحت قلب محتاطانه عمل نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا