اخبار و گزارشات

همگرایی منطقه يی؛ تضمینی برای امنیت در افغانستان

afghanistan_neighbours
در حالیکه داکتر احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران برای بازدید از کابل و تبادل نظر پیرامون مسایل امنیتی و مبارزه با تروریزم با مقامات افغانستان وارد کابل شده بود؛ قرار است حامد کرزي رئيس جمهور افغانستان براي سفري دو روزه به پاکستان برود و احتمالا در جريان اين سفر به طور رسمي از اسلام آباد خواهد خواست تا در مذاکرات با طالبان به کابل کمک کند.

کابل همچنين از اسلام آباد انتظار دارد که ملا عبدالغني برادر را براي محاکمه در افغانستان به اين کشور تحويل دهد. البته گرچه این روز ها کابل مرکز ثقل دپپلوماسی کشور های ذیدخل در تحولات جاری کشور گردیده اما تفاهم و تشریک مساعی کشور های همسایه بخصوص این سه کشور برادر و همدرد برای برقراری آرامش؛ ثبات و توسعه خیلی حیاتی و غیر قابل انکار بوده که باید کابل بیشتر به آن بپردازد.

منابع ديپلوماتيک اعلام کرده اند؛ آقای کرزي در تلاش براي تقويت محبوبيت خود که روز به روز در حال کاهش است قصد دارد در جريان سفر به پاکستان امکان انتقال عبدالغني به کشورش را بررسي کند. اين منابع افزودند دولت افغانستان در جريان ديدار اخير وزراي داخله افغانستان و پاکستان خواستار محاکمه ملاعبدالغني در افغانستان شده است و رحمان مالک وزير داخله پاکستان به محمد حنيف اتمر همتاي افغان خود اطمينان داده بود که درخواست رسمي افغانستان در اين باره را بررسي خواهد کرد.

پس از انکه دادگاهي در شهر لاهور پاکستان انتقال ملا برادر به کشور هاي خارجي را ممنوع کرد اوضاع تغيير کرده است. با اين حال اين احتمال وجود دارد که پاکستان در ازاي موافقت با انتقال عبدالغني به افغانستان از اين کشور خواهد خواست به بازگرداندن داکتر عافيه که افغانستان به امريکا تحويل داده است؛ کمک کند.

کرزي همچنين در جريان سفر خود به پاکستان خواستار کمک اين کشور در جريان پيوند دوباره اعضاي طالبان به دولت و نيز صلح با آنان خواهد شد. اين درخواست از پاکستان پس از آن صورت مي گيرد که عربستان سعودي ايفاي نقش در ميانجيگري صلح با طالبان را رد کرده است.

مقامات كشورهاي همسايه افغانستان و حامد كرزي، رئيس جمهور اين كشور اخيرا در استانبول تركيه، گردهم امدند تا در باره كمك به امنيت و ثبات افغانستان، گفتگو كنند. در اين نشست افزون بر كرزي ، اصف علي زرداري، و عبدالله گل روساي جمهور پاكستان و تركيه، وزير امور خارجه چين و نمايندگاني از ايران ، تركمنستان و تاجكستان حضور داشتند.

انگليس، امريكا، روسيه، عربستان، امارات عربي متحده، قرغيزستان، ناتو، اتحاديه اروپا و سازمان كنفرانس اسلامي هم به عنوان ناظر در اين نشست حضور داشتند. تحليلگران و ديپلوماتهاي این سه کشور همسایه و برادر همواره راه حل منطقه يي براي مشکلات افغانستان مطرح مي کنند که درآن نگراني هاي امنيتي در منطقه لحاظ شده است ولي آنها پيشنهاد مي کنند خود افغانها خود بايد در اين ارتباط بايد گام اول را بردارند.

پس از کنفرانس لندن نيز قرار است کنفرانس بين المللي ديگري درباره افغانستان در کابل و احتمالا در ماه ثور برگزار شود. از نظر امريکايي ها ، مناطق قبايل نشين در پاکستان نزديک به مرزها با افغانستان به خطرناکترين مناطق در جهان و به مخفيگاه القاعده تبديل شده است .

تروریزم واردتی قلب مردمان این سه کشور را جریحه دار و داغدار کرده و ضرورت است تا کابل به دور از تاثیر پذیری از تلقینات کشور های بیگانه که منافع و مصالح شانرا در آموزش؛ تجهیز و تمویل گروه های تروریستی به هدف بی ثباتی منطقه میبینند؛ دست دوستی کشور های نیکخواه منطقه را با گرمی بفشرد و این فرصت ها را سرمایه های ملی اعتماد بسازد.

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا