اخبار و گزارشات

برنامه آمريكايي ها براي ايجاد آشوب در افغانستان پس از انتخابات

afghanistan_map_fire

به نقل از روزنامه انگليسي “گاردين “، “ديويد هيت “، يكي از فرماندهان نيروهاي آمريكايي در افغانستان ادعا كرد كه به نظر مي‌رسد با توجه به مخالفت طالبان با دولت كنوني افغانستان، انتخاب مجدد “كرزي ” در مقام رئيس‌جمهور آتي اين كشور بر تلاش‌هاي طالبان در جهت برهم زدن امنيت در منطقه بيافزايد.
وي در ادامه همچنين به تهديد نيروهاي طالبان اشاره كرد كه اعلام‌ كرده‌اند تلاش‌هاي خود را براي تشديد آشوب‌ها و ناآرامي‌ها در افغانستان از همان روز برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در اين كشور افزايش خواهند داد.
اين فرمانده آمريكايي در افغانستان درحالي مدعي مي‌شود طالبان پس از انتخاب كرزي در مقام رئيس‌جمهور آتي افغانستان، بر آشوب‌ها و ناآرامي‌ها در منطقه خواهند افزود كه “آصف علي زرداري “، رئيس جمهور پاكستان اعلام كرده آمريكا مقصر اصلي بوجود آمدن طالبان و گسترش شبه‌نظاميان طالبان در افغانستان و پاكستان است.
موضع گيري‌هاي چند ماه اخير كرزاي عليه نيروهاي خارجي و اعتراض وي به كشتار غيرنظاميان افغان توسط اشغالگران، روابط ميان او و واشنگتن را كمي تيره كرده ‌است.
برخي كارشناسان بر اين باورند شايد اين اقدام آمريكا در جهت تبليغات منفي عليه حامد كرزي، رئيس جمهور وقت افغانستان صورت گرفته باشد تا فرصتي مناسب را در اختيار “اشرف غني احمد زي ” از جمله كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري افغانستان كه در حقيقت كانديدي موردحمايت آمريكا هست، قرار دهد.
حدود سه هفته پيش، احمد زي به دعوت سفير آمريكا در افغانستان به سفارت آمريكا در كابل رفته بود، در يك كنفرانس مطبوعاتي شركت كرد.
در اين كنفرانس مطبوعاتي كه با حضور سفير آمريكا و در محل سفارت برگزار شد، نحوه برگزاري انتخابات رياست جمهوري افغانستان مورد بررسي قرار گرفت.
همچنين در اين كنفرانس مشترك مطبوعاتي، هر چند سفير آمريكا اعلام كرد كه بعداً جلسات مشترك با دكتر عبدالله و ديگر نامزدهاي رياست جمهوري افغانستان خواهد داشت، اما اشرف غني احمد زي از اينكه اولين دعوت شونده در چنين جلسه اي آن‌هم در محل سفارت آمريكا بوده، به خود مي‌باليد و آن‌چنان دچار غرور شده بود كه رسماً از حامد كرزي خواست تا در يك نشست مطبوعاتي به مناظره با وي بپردازد تا بلكه بتواند از موضوع تاييد آمريكا به نفع خود استفاده كند.
اما با توجه به روحيه بيگانه ستيزي اجتماعي و تاريخي ملت افغانستان تصور نمي‌شود سناريوي سفارت آمريكا در كابل به افزايش محبوبيت اشرف غني احمد زي بيانجامد.
ايفاي نقش در چنين سناريويي بي گمان به اقتدار سياسي و اجتماعي دو كانديداي ديگر، حامد كرزي و به خصوص نامزد جبهه ملي دكتر “عبدالله عبدالله ” خواهد افزود.
مبارزه انتخاباتي براي برگزيدن اعضاي شوراي ولايات افغانستان نيز كه در آن سه هزار و 196 نامزد براي تصدي 420 كرسي در 34 ولايت اين كشور به رقابت مي‌پردازند، به همراه مبارزات انتخاباتي براي انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور 26 خردادماه آغاز شده است.
مبارزه انتخاباتي روز 17 اوت يعني سه روز مانده به برگزاري راي گيري به طور رسمي پايان مي‌يابد. اين انتخابات در حالي برگزار خواهد شد كه مناطق مختلف افغانستان با وجود حضور هزاران نظامي خارجي شاهد خشونت و ناآرامي‌ها است.

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا