خبر و دیدگاه

ربانی: بدون پرداختن به عدالت اجتماعی و مشارکت همه اقوام در قدرت، نظام با ثبات شکل نخواهد گرفت

 صلاح‌الدین ربانی، رییس حزب جمعیت اسلامی، با نشر بیانیه‌ای موضع خود را در مورد حوادث اخیر در کشور اعلام کرد. ربانی باورمند است که «بحران» پیش‌آمده نتیجه‌ بی‌کفایتی و نبود تعهد ملی در سطح رهبری حکومت قبلی، فساد گسترده‌ سیاسی و اداری و هم‌چنان انحصار و شخصی‌سازی قدرت و اِعمال نادرستِ آن در سطوح مختلف از سوی «منادیان دروغین جمهوریت» است. به باور او، «دزدی و فرار مدعیان جمهوریت دروغین در سطح جهان به یک لکه‌ ننگ در جبین تاریخ معاصر کشور ما تبدیل شد.»

ربانی در این بیانیه که روز پنج‌شنبه، بیست‌وهشتم اسد، نشر شد، تأکید کرده است که تجربه‌ بیش از چهار دهه جنگ برای همه طرف‌های دخیل در مسایل کشور، به روشنی نشان می‌دهد که بدون پرداختن به مساله‌ تأمین عدالت اجتماعی و مشارکت‌ معنادار همه‌ اقوام و اقشار در بدنه‌ نظام و تصمیم‌‌گیری‌های کلان، یک نظام با ثبات و مورد قبول همه در افغانستان شکل نخواهد گرفت.

او نوشته است: «در تاریخ معاصر خود بارها شاهد بوده‌ایم که هر گونه تسلط نظامی و تلاش برای سرکوب یا نادیده‌ گرفتن سایر اقوام، احزاب، مذاهب و دیدگاه‌ها، خیلی زود منجر به شروع فصل جدیدی از خشونت‌ها و مقاومت‌های مسلحانه می‌شود.»

او در این پیوند به طالبان یادآور شده است که با همه‌ مشکلات و نقدهایی‌ که بر همه‌ طرف‌ها وارد است، افغانستان وارد یک مرحله‌ جدید شده است و در این مرحله تصمیم‌‌گیری‌های عقلایی، دوراندیشانه، صلح‌جویانه و ملی‌گرایانه، وضعیت کنونی را به یک فرصت ارزش‌مند تبدیل خواهد کرد.

به گفته او، اکنون یک فرصت اسثنایی به وجود آمده است تا با درسی که از گذشته‌های تلخ و خونین آموخته‌ شده است، یک نظام جدید مورد پذیرش همه‌ طرف‌ها، مبتنی بر عدالت اجتماعی و احترام به ارزش‌های انسانی و اسلامی ایجاد شود تا امکان زنده‌گی مسالمت‌آمیز را برای تمام باشنده‌گان این سرزمین فراهم کند.

به باور ربانی، بخش بزرگی از جمعیت کشور را جوانان زیر سن ۲۵ تشکیل می‌دهند که بزرگ‌ترین کتله اجتماعی است.

او افزود که با وجود همه‌ نابسامانی‌ها، این زنان و مردان جوان در بیست سال گذشته با آزادی بیان، حق رای، آزادی اندیشه، حق کار و غیره زنده‌گی‌ کرده‌اند و این ارزش‌ها را بخشی جدایی ناپذیر زنده‌گی روزمره‌ خود می‌دانند.

او هشدار داده است که هرگونه تلاش برای تغییر این عادت اجتماعی، بی‌تردید با موجی عظیمی از مخالفت‌ها در داخل و خارج از کشور منجر خواهد شد.

ربانی باور دارد که حوادث اخیر کشور قابل پیش‌بینی بود، اما شتاب این حوادث شهروندان کشور را پریشان و آشفته کرده است.

او حوادث اخیر کشور را «بحران» توصیف کرده و رهبری حکومت پیشین را مقصر آن دانسته است.

صلاح‌الدین ربانی گفته است که بارها درمورد خطرآفرینی و بحران‌زایی این سیاست‌گذاری‌های سلیقه‌ای و سوء مدیریت هشدار داده بود.

ربانی هم‌چنان گفته است که تلاش‌های جهانی برای برقراری صلح در کشور بنا بر دلایل زیادی، از جمله کارشکنی‌های رهبری حکومت قبلی و کوشش برای انحصار موضوع صلح، ناکام ماند.

به گفته او، «فرار شرم‌آور و غیر مسوولانه غنی» نیز کشور را در یک وضعیت خطرناک و شکننده‌ قرار داد.

رییس حزب جمعیت اسلامی تأکید کرده است که بخش اعظم خاک کشور بنابر هر دلیلی به «تحریک طالبان واگذار» شده و این دیدگاه که گویا افغانستان بنابر غلبه یک گروه به تصرف درآمده است، باید تصحیح شود.

در بیانیه ربانی آمده است: «اگر در مواردی مردم از جنگ دست برداشتند و با امکاناتی‌ که در اختیار داشتند در برابر این گروه مقاومت نکرده‌اند، به معنای خسته‌گی و بیزاری مردم از جنگ و خشونت‌ورزی است.»

صلاح‌الدین ربانی که در اسلام‌آباد پاکستان به سر می‌برد، توضیح داده است که در دیدار با مقامات کشور میزبان روی جلب حمایت و همکاری در مورد شکل‌گیری یک حکومت فراگیر و همه‌شمول و مبتنی بر عدالت اجتماعی بحث‌ها و گفت‌وگوهایی داشته است.

او افزوده است: «دیدگاه جمعیت اسلامی افغانستان در مورد نظام آینده به گونه‌ واضح بیان شده است و امید داریم تا با همکاری کشورهای همسایه و منطقه به شمول جمهوری اسلامی پاکستان، به یک نتیجه‌ مورد قبول برای مردم افغانستان دست یابیم.»

به باور ربانی، در شرایط حساس کنونی، پایانِ جنگ، حفظ دستاوردهای ارزش‌مند و شکل‌گیری یک فضای مناسب که طرف‌ها بتوانند مسایل اختلافی خویش را با گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز حل کنند، برای مردم ما اولویت دارد.

ربانی تأکید کرده است که افغانستان در شرایط بسیار سرنوشت‌ساز و حساسی قرار گرفته است و همه باید در جهت دست‌یابی به یک نظام قابل قبول برای همه مردم و همه اقوام ساکن در این کشور، صادقانه تشریک مساعی کنند.

صلاح‌الدین ربانی می‌گوید که نتیجه‌ انحصار قدرت و تلاش برای نادیده گرفتن سایرین را در حکومت گذشته به روشنی دیده است و رویکردهای انحصارگرایانه به یقین ثبات و استقرار سیاسی در افغانستان را تضعیف می‌کند و بار دیگر زمینه‌ مداخله بیرونی فراهم خواهد شد.

رییس حزب جمعیت در پایان تأکید کرده است که امید می‎برد، همه آماده از خودگذری برای برپایی آزادی، عدالت اجتماعی، احترام به حقوق شهروندی، تامین امنیت مالی و جانی مردم به ویژه زنان و جوانان باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا