خبر و دیدگاه

ایران غرب را به پخش اطلاعات نادرست متهم کرد

منبع :گاردین

نویسنده گان :پاتریک وینتور و اولیور هولمز
ترجمه :سید جمال اخگر

مقامات ایرانی در ساعات اولیۀ حادثه میگویند انفجار در گرمدره ناشی از عوارض در سیستم برق بوده است.

ایران گزارش های تازه مبنی بر انفجار های مرموز که دو شهر نزدیک به تهران را لرزاند، رد کرد و غرب را به راه اندازی جنگ روانی متهم کرد.

گزارش ها حاکیست که این انفجارات به روز جمعه در یک شهرک مسکونی گرمدره جایی که یک پایگاه نظامی بشمول سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپاه و شهرک قدس موقعیت دارد، رخ داده است . مقامات تاکید دارند که گزارشات انفجار در این محل نادرست بوده و این اتفاق ناشی از عوارض برق بوده است.

ایران تایید کرده است که طی سه هفته گذشته یک سلسله انفجارات در سایت های کلیدی از جمله تاسیسات هسته ای و پالایشگاه های نفتی صورت گرفته است ولی وقوع انفجار را که ناشی از حمله قصدی باشد، تا هنوز تایید نکرده است.  

گفته میشود که یک رشته واقعات که در مناطق حساس مثل آتش سوزی عظیم در تاسیسات هسته ای نطنز گمان ها را بسوی اسرائیل سوق میدهد، که ممکن این کشور  دست به عملیات خرابکارانه سِری زده باشد.

 شبکه های خبری به نقل از لیلا واثقی شهردار شهرک قدس (شهرکی در غرب تهران) گزارش داده اند که وی ادعا های مبنی بر حمله ی روز جمعه را رد کرده و میگوید؛ هیچ نوع انفجار رخ نداده و فقط عوارض برق در ساحه بسیار محدود که آن هم پنج تا شش دقیقه دوام کرده است .

شایعات مبنی بر اتفاقات اخیر پنجشنبه شب که در شبکه های مجازی میان کاربران دست بدست گردید، به اساس گزارش خبرگزاری دولتی I.R.I.B که توسط حکومت ایران اداره میشود مردم صدای چهار انفجار شبیه هاوان یا سلاح دافعۀ هوا را شنیده اند.

به اساس گزارش تعدادی از حساب های کاربری شبکه های اجتماعی که خود را اهل گرمدره معرفی میکردند چندین صدای انفجار را شنیده بودند اما تصاویر از رویداد را که نشر کرده بودند بعداَ ثابت گردید که مربوط به گذشته بوده است.

 عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران گمانه زنی ها در مورد علت حادثه اخیر در سایت هسته ای نطنز  و اینکه کار اسرائیل باشد را رد کرد . موسوی بروز جمعه گفت: هنوز زود است تا در مورد علل انفجار قضاوت کرد و نهاد های امنیتی مربوطه جزیات را تحت بررسی دارند “.

وی افزود: اگر ایران به این نتیجه برسد که درین حادثه عناصر خارجی دخیل است موضوع را اعلام خواهد نمود و اقدامات متعاقب آن صورت خواهد گرفت.  

گابی اشکانزی وزیر امور خارجه اسرائیل به روز شنبه گفت : سیاست دراز مدت دولت وی این است که اجازه ندهد ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند اما بهتر است در مورد اقدامات اسرائیل در ایران صحبت نکنیم 

اسرائیل برای اینکه بعداَ مورد حملات تلافی جویانه قرار نگیرد به ندرت حمله بالای سرزمین های خارجی را تایید میکند . این کشور صدها حمله هوایی در همسایگی سوریه بشمول حمله بالای نیروهای ایرانی که برای آن کشور تهدید محسوب میگردد انجام داده است.

 بنیامین نتنیاهو نخست وزیر اسرائیل پیش ازین گفته بود که عملیات اطلاعاتی در ایران بود که باعث کشف ده ها هزار اسناد مربوط به مقاصد هسته ای ایران از یک انبار در تهران گردید.

 بدنبال حادثه نطنز، علی ربیعی سخنگوی حکومت ایران گفت:  فعالیت های هسته ای ایران که او آن را صلح آمیز توصیف میکند با وجود خصومت دشمنان متوقف نخواهد شد.

به اساس گزارش خبرگزاری مهر ربیعی روز سه شنبه گفت: ” رژیم اسرائیل باید اگاه باشد که هرنوع حمله بر تائسیسات هسته ای ما حتی در حد تبلیغات باشد به مثابه نقض خطوط سرخ صلح و امنیت جهانی تلقی میگردد .

اسرائیل و ایران همچنان طی سال های اخیر یکدیگر را متهم به انجام  حملات سایبری میکنند.

رونین برگمن تحلیلگر ارشد مسایل سیاسی و نظامی برای روزنامه پرفروش اسرائیل (یدویت اهرونوت) این هفته نوشت: اگر ثابت شود که اسرائیل مسوول حمله بر تاسیسات نطنز است پس مرحله ی جدیدی از جنگ پنهانی که اکنون خیلی هم پنهان نیست میان دو کشور در راه است.

وی اضافه کرد: ” احتمالاَ هدف اسرائیل این بوده است که نشان دهد اگر ایران برنامه ی هسته ای را زیر دست دارد آن را برای چندین ماه به عقب بیندازد”.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا