خبر و دیدگاه

طالبان به دنبال چه هستند؟

 

ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر از مایک پومپیو وزیر خارجه ایالات متحده خواسته که حاجی بشر نوروزی زندانی افغان در امریکا را آزاد کند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در قطر ۱۰ سرطان به یکی از رسانه ها گفته که ملا برادر این درخواست را در کنفرانس ویدیویی با مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا شام دیروز دوشنبه مطرح کرد: “ملا برادر از وزیر خارجه آمریکا خواست که حاجی بشر زندانی افغان در امریکا و افغان‌های زندانی در گوانتانامو را آزاد کند.”

اما آقای شاهین در این باره توضیح نداد که وزیر خارجه امریکا به این خواست چه پاسخی داده است.

بشرنورزی یکی از رؤسای قومی پُر نفوذ در افغانستان بود که پس از حمله امریکا بر این کشور نزدیک به سه هزار میل سلاح و ۴۰۰ راکت ضد طیاره را به امریکا سپرد.

وکیل آقای بشر در سال ۲۰۰۸ میلادی در آمریکا به رسانه‌ها گفته بود که نورزی در سال ۲۰۰۴ از سوی نمایندگان آمریکا برای همکاری در شناخت حامیان گروه‌های تروریستی به دبی خواسته شده بود.

به نقل از گفته های وکیل مدافع حاجی بشرنورزی، مقام‌های آمریکایی او را در سال ۲۰۰۵ میلادی به واشنگتن خواستند و در آنجا یازده روز از او تحقیق کردند.

حکومت امریکا بشرنورزی را به حمایت از طالبان و داشتن روابط با اسامه بن لادن رهبر پیشین شبکه القاعده و قاچاق مواد مخدر به ارزش نزدیک به ۵۰ میلیون دالر به آمریکا به حبس ابد محکوم کرده است.

رهایی این چنین یک زندانی خلافکار نه خواست مردم است و نه هم از دولت افغانستان. مردم کشور بقدر کافی ازین مهره های پاکستانی برای پریشانی خاطر دارند.

در همین حال سید اکبر آغا فرمانده پیشین گروه طالبان و رئیس شورای راه نجات افغانستان می‌گوید که نورزی با طالبان رابطه خوب داشت و به همین دلیل این گروه از آمریکا خواسته که او را آزاد کند.

او گفت: “طالبان تنها حاجی بشر را از آمریکا نخواسته بلکه خواست رهایی دو زندانی افغان دیگر در گوانتانامو را نیز مطرح کرده اند. پس معلوم می‌شود که هدف طالبان رهایی تمام زندانیان افغان از زندان‌های آمریکا است.”

معلوم میشود که طالبان خود را مدافع حقوق افغان ها در دنیا جا میزنند در حالی که جهان امروز متحد شده و برای نجات مردم و حکومت از شر این گروه تروریستی به خاک ما آمده اند.

حقیقت این است که طالبان همان آدم های وحشی اند که در طول دو دهه نه بر طفل این کشور و نه هم بر پیر و جوان رحم کرده اند. و اکنون میخواهند بنام دفاع و دعوای حقوق افغان ها زندانیان شان را در این لفافه از زندانها آزاد کنند.

بر اساس مدارکی که رادیوآزادی به آن دست یافته است در فهرست زندانیان طالبانی که باید از زندان حکومت افغانستان آزاد شوند نیز نام‌های شماری مجرمان جنایی و قاچاقبران مواد مخدر دیده می‌شود.

حکومت افغانستان پیش از این گفته که گروه طالبان با قاچاقبران مواد مخدر روابط زنجیره‌ای دارند.

معلوم میگردد که طالبان از فرصت بدست آمده به حد توان سو استفاده میکنند. در حالیکه به توافقات موازی با آن که به نفع دولت افغانستان بوده است هیچ تعهدی ندارند و هفته آخر را به خونبار ترین هفته کشور مبدل کرده اند. طالبان ازین فرصت دست داشته میخواهند که تمام جنایتکار های مرتبط به خودشان را بنام های این و آن از زندان های کشور و به حد توان از محابس کشور های متحد افغانستان بیرون سازند و حلقۀ از هم گسیخته فاسد شان را دوباره ترمیم کنند.

حکومت باید اقدامات جدی را علیه این گروه اتخاد کند و اجازه چنین فعالیت های مبهم را به طالبان ندهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا