خبر و دیدگاه

وزیر خارجۀ پاکستان در دیدار با سران حکومت وحدت ملی

حامل پیام بهبود روابط میان دو کشور هستم

شاه‌محمود قریشی وزیر امور خارجۀ پاکستان در رأس یک هیات بلندپایۀ پاکستانی، دیروز شنبه (۲۴ سنبله/ شهریور) وارد کابل شد و با محمداشرف‌ غنی، رییس حکومت وحدت‌ملی، داکتر عبدالله عبدالله رییس‌ اجرایی و صلاح‎الدین ربانی وزیر امور خارجه دیدار کرد.
صبغت‌الله احمدی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه گفت: آقای قریشی به دعوت صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجۀ افغانستان به کابل سفر کرده ‌است.
به گفتۀ او: این مقام پاکستانی با رییس حکومت وحدت ملی، وزیر امور خارجه و رییس اجرایی دولت دیدار کرده است.
در خبرنامه‌یی در مورد این دیدار آمده‌است که در این نشست دو طرف روی موضوعات مختلف به شمول امنیت، صلح و ثبات در منطقه، مبارزۀ مشترک با تروریسم، تطبیق پلان عمل افغانستان و پاکستان، بحث و گفت‌‌وگو کرده‌اند.
آقای غنی با اشاره به اهمیت پلان عمل افغانستان و پاکستان، گفته ‌است که این پلان همه‌جانبه می‌باشد و مؤثریت آن زمانی مورد توجه است که به‌گونۀ کامل عملی و مورد تطبیق قرار گیرد.
بربنیاد خبرنامۀ ارگ در این دیدار ضمن بحث روی پیشرفت‌ پلان عمل افغانستان – پاکستان برای صلح و همبسته‌گی و حمایت پاکستان از روند صلح به رهبری و مالکیت افغانستانی‌ها، بر تطبیق همه‌جانبۀ آن تأکید گردید. افغانستان در ماه ثور/ اردبیهشت سال جاری خورشیدی روی برنامۀ عمل مشترک صلح و همبسته‌گی با حکومت پاکستان به توافق رسید.
مبارزه با تروریسم و هم‌کاری‌های امنیتی، روند صلح، هم‌کاری‌های سیاسی، توسعه مشترک اقتصادی، برگشت مهاجران افغانستان از پاکستان و کاهش خشونت‌ها از مواردی است که روی آن در برنامۀ عمل برای صلح و همبسته‌گی میان دو کشور توافق صورت گرفته ‌است.
هم‌چنان، وزیر خارجۀ پاکستان در دیدار با رییس اجرایی گفته است که حکومت جدید پاکستان آمادۀ هم‌کاری با افغانستان است.
در خبرنامه‌یی که از طرف ریاست اجرایی منتشر شده، آمده است: داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی در دیدار با وزیر خارجۀ پاکستان روی تامین روابط میان دو کشور تاکید کرده است.
آقای عبدالله با اشاره به تحولات سیاسی اخیر در پاکستان ابراز امیدواری کرده است روابط دو کشور تحت ادارۀ حکومت جدید اسلام‌آباد بهبود یابد و هردو کشور در عرصۀ مبارزه با دهشت‌افگنی و استفاده از فرصت‌های موجود برای رشد و توسعۀ اقتصادی باهم هم‌کاری کنند.
هم‌چنان شاه‌محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان در این دیدار گفت که با پیام تحکیم و بهبود روابط میان دو کشور به کابل آمده است.
وزیر خارجۀ پاکستان در ادامۀ سخنانش افزوده که چالش‌ها و دشواری‌هایی در روابط دو کشور وجود دارد و حکومت جدید پاکستان آماده است در هم‌کاری با افغانستان برای بهبود وضعیت تلاش کند.
این درحالی‌ست که مقامات افغانستان و امریکا همواره از پاکستان خواسته‌اند تا در برابر هراس‌افگنانی که در آن کشور مستقر هستند و حمله‌های تروریستی را در افغاستان سازمان‌دهی می‌کنند، اقدام جدی صورت گیرد.
افغانستان بارها از حکومت پاکستان خواسته‌ است تا با استفاده از نفوذ این کشور بر طالبان، این گروه‌ را وادار به پیوستن به روند صلح نماید.
پاکستان همواره تعهد کرده که در روند صلح افغانستان به‌گونۀ صادقانه تلاش می‌کند، تعهدی که به‌گفتۀ مقامات کشور، تاکنون جنبۀ عملی به‌خود نگرفته است.
عمران‌خان نخست‌وزیر جدید پاکستان، دست‌کم دو ماه قبل از پیروزی در انتخابات پارلمانی کشورش تعهد سپرد که در زمینۀ برقراری صلح و ثبات در افغانستان تلاش خواهد کرد.
پس از انتخابات در پاکستان و پیروزی عمران‌خان، این نخستین سفر وزیر خارجۀ پاکستان به افغانستان است.
این سفر درحالی صورت می‌گیرد که از ۱۴روز به این‌طرف قونسل‌گری پاکستان در شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار مسدود است.
این درحالی‌ست که روزنامۀ پاکستانی دان، از قول وزارت خارجۀ پاکستان اعلام کرد، هدف اصلی سفر شاه‌محمود قریشی به کابل بهبود هماهنگی در زمینۀ امنیت میان دو کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا