خبر و دیدگاه

هشدار به رئیس جمهور

هشدار معاون اول رییس جمهور به رییس جمهور: با شما ذره ذره حساب می‌کنم!

احمد ولی مسعود: نتیجۀ انتخابات تقلبی ریاست جمهوری را دسته‌جمعی تحریم می‌کنیم!

شماری از چهره‌های سیاسی و مقامات ارشد حکومتی در روز هجدهم سنبله در کابل با هشدار به حکومت وحدت ملی اظهار داشتند که در مقابل قضایایی اخیر بی‌تفاوت نیستند و این حساب را ذره ذره پس خواهند گرفت.
آنان با انتقادهای تند از رهبری حکومت، نظام کنونی را به دامن‌زدن به تعصبات قومی، سمتی و زبانی متهم کردن.
این مقامات تاکید داشتند که نتیجۀ انتخابات تقلبی را به‌صورت دسته‌جمعی تحریم می‌کنند.
احمد ولی مسعود، رییس بنیاد شهید مسعود، گفت: تلاش‌های ما در طول ۱۷سال برای تحقق عدالت اجتماعی بوده است، اما چالش‌های اخیر نابسامانی‌هایی را ایجاد کرده است که سبب نگرانی مردم شده است.
آقای مسعود با بیان این‌که وضعیت کنونی به‌هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، افزود که این وضعیت باید تغییر کند. او گفت که باید زیر یک‌چتر بزرگ جمع شویم و دست به‎دست هم داده، چالش‌ها را رفع کنیم تا به نظامی دست یابیم که در چرخۀ تصمیم‌گیری آن همه شهروندان سهیم باشند.
آقای مسعود با بیان این‌که هیچ‌گزینه‌یی برای عبور از حالت فعلی بدون انتخابات قابل پیش‌بینی و مطلوب نیست، اما تاکید کرد که نتیجۀ انتخابات تقلبی را به‌شکل دسته‌جمعی تحریم می‌کنیم.
او گفت که خداوند ریشۀ تعصب،ذ تحجر و انجصار را بخشکاند تا دیگر شاهد تنش و چالش نباشیم؛ زیرا کاسۀ صبر مردم به لبریزی رسیده است و دیگر تجربه‌های تلخ گذشته قابل پذیرش نیست.
از سویی هم، محمد سرور دانش، معاون دوم رییس حکومت وحدت ملی، گفت که اگر به هر بهانه‌یی انتخابات برگزار نشود، راه‌های مسالمت‌آمیز زنده‌گی به‌روی همه بسته خواهد شد. امروز شهروندان در عبادت‌گاه، ورزشگاه، تفریح‌گاه و همه مراکز تجمعی کسب و کار با حملات هدفمند و سیستماتیک در مناطق مختلف کشور از سوی «دشمن» هدف قرار می‌گیرند.
او افزود که طرح تامین امنیت این مکان‌ها از سوی حکومت روی دست گرفته شده و به‌زودی نهایی و اجرایی می‌گردد.
هم‌چنان، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی اظهار داشت، چالش‌ها وجود دارد، اما در صورتی که شما هم خود را برحق می‌دانید و ما هم خود را برحق می‌دانیم، بنابر این خوب است که رای را به مردم بگذاریم و اجازه دهیم که آنان انتخاب کنند.
رییس‌اجرایی می‌گوید: هر کسی حق دارد که به طرف انتخابات برود، ماهم با مشورۀ مردم تصمیم خواهیم گرفت نه به فرمایش چندتن، هر فرد به‌اساس قانون حق رای‌دارد، اما در زمان مناسب ما نیز تصمیم خود را اعلام می‌کنیم.
عبدالهادی اغندوال رییس حزب اسلامی، با انتقاد از حکومت گفت: هیچ تصمیم در حال حاضر در دست رهبران حکومت فعلی قرار ندارد، اما باید برای رفع چالش‌های کنونی متحدانه عمل کنیم.
رییس حزب اسلامی گفت: با ساختن ایتلاف‌های بزرگ و کوچک نمی‌توان به‌جایی رسید، اما تنها راه‌ حل، همبسته‌گی و وحدت ملی است ما می‌توانیم از این طریق به‌چالش‌ها فایق آییم.
به گفتۀ او، زمین و آسمان فعلی کشور در دست بیرونی‌هاست و به کنترول ما قرار ندارد. بنابر این نیاز داریم تا وحدت و همبسته‌گی را روی دست بگیریم.
هم‌چنان، جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری با هشدار به حکومت گفت: در این مملکت مجازات و مکافات وجود ندارد و کار به اهل کار سپرده نمی‌شود و فقط زمینه برای آدم‌های چاپلوس، استفاده‌جو و نیرنگ باز مهیا می‌باشد.
در این پیام جنرال دوستم، از مردم عذر خواهی کرده، افزود که در این‌جا من از مردم عزیزم عذرخواهی می‌‌کنم که نتوانستم به وعده‌هایی که در دوران انتخابات داده بودم، عمل کنم و دلایلش را شما خود به درستی می‌دانید.
او می‌گوید: از پشت این تریبیون این‌جانب جنرال دوستم به دیگر اعضای ایتلاف بزرگ ملی اعلان می‌کنیم که در برابر این قضایا بی‌تفاوت نیستیم، ذره ذره آن را حساب می‎کنیم و جواب می‌خواهیم تا در برابر سرنوشت ملت ما چنین بازی‌های مغرضانه صورت نگیرد.
جنرال دوستم خطاب به محمد اشرف‌غنی می‌گوید: جناب رییس صاحب جمهور در قبال این‌همه کشتارها، ترور و انفجارها بی‌تفاوت نمانید و روی آن مسوولانه تصمیم بگیرید.
هم‌چنان، استاد عبدالرب رسول سیاف از رهبران جهادی، با اشاره به گفت‌‌وگوهای صلح با طالبان از تشکیل هیات ملی برای مذاکرات با گروه طالبان خبر داده، گفت: به‌خاطر رسیدن به این هدف، یک هیات ملی را تشکیل می‌دهیم که در آن تمام بزرگان افغانستان به شمول هیات دولتی حضور دارند و هدف شان مذاکره با گروه طالبان می‌باشد. این رهبر جهادی می‌‌گوید: ما خواهان صلح باعزت در کشور هستیم که عزت و آبروی افغانستانی‌ها در آن نهفته باشد..
هم‌چنان، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی با انتقاد از عمل‌کردهای حکومت افغانستان در مورد گفت‌‌وگوهای صلح گفت: یا صلح کنید یا جنگ کنید، طالبان می‌‌گویند: ما کشور را از چنگ اشغال‌گران نجات می‌دهیم و تاکید بر جنگ دارند، اما حکومت می‌گوید بیایید که «آیس‌کریم» بخوریم. معاون دوم ریاست‌اجرایی در مورد انتخابات گفت: حکومت در صدد مهندسی انتخابات و برگزاری یک انتخابات گوسفندی است؛ اما داعش و طالب در فکر اشغال افغانستان‌اند. او تاکید کرد: ما قبلاً گفته بودیم که برای برگزاری یک انتخابات شفاف باید بایومتریک شود؛ اما حکومت می‌گوید که فرصت کم است. استا محقق افزود: ما برگزاری یک انتخابات شفاف و بدون تقلب را از طریق بایومتریک قبول داریم و اجازه نمی‌دهیم که با تقلب وارد میدان شوند. او با اشاره به عمل‌کردهای ارگ گفت: وحدت ملی با کنارزدن دیگران تامین نمی‌شود، اکنون هم رهبران جهادی و هم احزاب کنار زده شده‌اند؛ باید بدانید که وحدت ملی با تحقیر دیگران به دست نمی‌آید.

ابوبکر صدیق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا