خبر و دیدگاه

چرا احمدشاه مسعود به پارلمان اروپا رفت؟

 

 

هفتۀ پیش خانم نیکول فانتین رئیس پیشین پارلمان اروپا و از وزیران حکومت فرانسه نخستین میزبان اروپایی احمدشاه مسعود در دوران مقاومت در سن ۷۶ سالگی در گذشت. فانتین فرمانده شهید و فقید مقاومت افغانستان علیه مثلث تروریزم طالبان-القاعده و پاکستان را زمانی به پارلمان اروپا دعوت کرد که حاکمیت و امارت تروریزم بر افغانستان در حال استیلا بود و کشورهای غربی به خصوص امریکا صدای مقاومت و خطر این تروریزم را جدی نمی گرفتند.

احمدشاه مسعود که تا سقوط کابل بدست طالبان در میزان ۱۳۷۵ فرماندهی نیروهای حاکمیت مجاهدین را به عهده داشت کمتر به فعالیت های سیاسی و دیپلوماتیک می پرداخت و از سفر به بیرون کشور خودداری می ورزید. حتی در دوران یک و نیم دهه جهاد صرف یکبار در سال ۱۳۶۹ به پاکستان سفر کرد و تمام سالهای دشوار این دوره را در داخل افغانستان به سر برد. اما بعد از حاکمیت طالبان در کابل تغیراتی در روش و طرز کار او رونما گردید. مسعود در دوره جدید مبارزه و مقاومت خود به فعالیت و کارسیاسی علاقه بیشتر گرفت و به سفرهای متعددی به بیرون از کشور دست زد.

احمدشاه مسعود که در دوره مقاومت علیه طالبان و دخالت خارجی این مرحله به عنوان یگانه زعیم مقاومت در عرصه نظامی تبارز کرد تلاش به خرچ داد تا در عرصه سیاسی نیز جایگاه مناسبی را بدست بیاورد. یکی از اهداف سفر و مذاکرات او با رهبران و مقامات رسمی کشورها و سازمانهای بین المللی تثبیت حقانیت مقاومت و ارائه یک تصویر روشن و معتدل از اندیشه و برنامه سیاسی اش بود تا توجه جامعه بین المللی را در حمایت از مقاومت جلب کند. وی در راستای این اهداف در دوران مقاومت علیه طالبان و دخالت علنی و مستقیم پاکستان بارها به تاجکستان، ازبکستان، ترکمنستان، هنوستان  و ایران سفر کرد و با رهبران و مقامات رسمی این کشورها به مذاکره و گفتگو نشست. همچنان او در پایتخت این کشورها با مقامات رسمی و نمایندگان سیاسی ممالک دیگر و سازمانهای بین المللی ملاقات و مذاکره بعمل آورد.

سفراحمدشاه مسعود به مقر پارلمان اروپا در فرانسه یکی از مهم ترین این نوع سفرها و مذاکرات رسمی او در دوران مقاومت علیه طالبان ، پاکستان و القاعده محسوب می شد. اوکه در هژدهم جوزای ۱۳۷۹دعوت نامه ای را از سوی پارلمان اروپا دریافت کرده بود، در سیزدهم حمل ۱۳۸۰ راهی شهر استراسبورگ فرانسه مقر پارلمان مذکور گردید. موصوف در پانزدهم حمل(۴ اپریل ۲۰۰۱)با استقبال اعضای پارلمان اروپا در مقر پارلمان مذبور به سخنرانی پرداخت و در سخنرانی خود پاکستان را به عنوان کشور مداخله گرمحکوم کرد و گفت که دنیا آگاه باشد که پاکستان مسئول جنگ و بی ثباتی در افغانستان است. طالبان و اسامه بن لادن که افغانستان را به پایگاه تروریزم و منبع تولید و قاچاق مواد مخدرمبدل کرده اند، پاکستان به خصوص آی اس آی از آن ها حمایت می کند. وی از اروپا و تمام جامعه بین المللی خواست به پاکستان فشار بیاورند که از مداخله در افغانستان خود داری ورزد تا صلح و ثبات در کشور تأمین شود. او در کنفرانس مطبوعاتی در برابر پرسش خبرنگاران که پیام شما به رئیس جمهور امریکا چیست گفت:

«پیام من به آقای بوش این است که جنگ افغانستان و وجود پایگاه های تروریستی تنها به افغانستان محدود نمانده بلکه دیر یا زود این خطرات گریبانگیر امریکا و تعداد بیشتر از کشورها در منطقه و جهان خواهد شد.»

خانم”نیکول فانتین”رئیس پارلمان اروپا در یک کنفرانس خبری مشترک با احمدشاه مسعود اعلان کرد که دوران تصویب قطع نامه سپری شده باید از کسانیکه برای آزادی مبارزه می کنند حمایت بعمل آورد. سفر احمدشاه مسعود به فرانسه و سخنرانی او در مقر پارلمان اروپا ضربه شدید دیپلوماتیک برای طالبان و پاکستان بود. این سفرچند روز بعد از انفجار تندیس بودا در بامیان صورت گرفت. طالبان علی رغم مخالفت وسیع و گسترده جامعه بین المللی در هژدهم حوت ۱۳۸۰(۸مارچ ۲۰۰۱)مجسمه ۱۵۰متری بودا را در بامیان که ۱۷۰۰ سال قدامت تاریخی داشت بوسیله باروت منفجرکردند. تخریب تندیس بودا طالبان را در جامعه جهانی بیشتر از هر وقت دیگر منزوی ساخت و سفراحمدشاه مسعود به انزوای طالبان افزود.

جایگاه و موقعیت احمدشاه مسعود در این سفر و با حضور در پارلمان اروپا و مذاکره با مقامات رسمی اروپایی به حیث رهبر اصلی مقاومت برجسته و تثبیت گردید. استقبال گرم و گسترده در پارلمان اروپا از او نه تنها طالبان را عصبانی و ناراحت ساخت بلکه موجب واکنش شدید پاکستان نیز شد. وزارت خارجه پاکستان در نامه ای با لحن تند از پارلمان اروپا خواست تا در منازعه افغانستان بیطرفی خود را حفظ کند و در رابط با افغانستان حقایق را مد نظر داشته باشد. خصومت و عقده طالبان، آی اس آی و اسامه بن لادن در برابر احمدشاه مسعود بعد از سفر به اروپا تا آن حد شدید و عمیق گردید که برنامه ترور او را از طریق حمله انتحاری رویدست گرفتند. احمدشاه مسعود با این حمله انتحاری به شهادت رسید اما امریکا و دنیای امروز که هوشدار و پیشگویی های او را در مورد پاکستان، طالبان و تروریزم جدی نگرفتند، با همان های می جنگند که مسعود سال های مقاومت با آن ها به تنهایی می جنگید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا