خبر و دیدگاه

جمعیت اسلامی پس از توافق ارگ با استاد عطا: خواسته‌های اصلی خود را پیگیری می‌کنیم

اعضای شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان با استقبال از پایان یافتنِ تنش‌ها میان ارگ و بلخ می‌گویند که آنان برای «امنیت مردم بلخ و حفظ دست‌آوردهای هفده سال اخیر در آن ولایت» پیرامون حل قضیه ولایت بلخ به عطا محمد نور «تفویض صلاحیت» کرده بودند.
شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان با پخش اعلامیه‌یی هم‌چنان می‌گوید که اعضای رهبری این حزب سایر «مطالبات مهمی» را که شامل مذاکرات این حزب و حکومت بود، اما تا اکنون «به بهانه‌های مختلف» از سوی «ارگ» پذیرفته نشده اند، به عنوان «خواست‌های اصلی» این حزب و «نیازهای ملی» در هماهنگی با «سایر احزاب و جریان‌های همسو»، پیگیری می‌کند.
در اعلامیه آمده است که حزب جمعیت اسلامی پیوسته بر حل قضیۀ بلخ از مجرای مفاهمه و گفت‌وگو تأکید داشته است.
در اعلامیۀ حزب جمعیت هم‌چنان از «ایستاده‌گی» عطامحمد نور و «حمایت مردم» از او ستایش و ابراز امیدواری شده که نه‌تنها «دست‌آوردهای هفده سالۀ مادی و معنوی» در این ولایت محفوظ بماند، بلکه گام‌های بلندتری نیز برداشته شود.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که پیش از این خبرهای مبنی بر این‌که آقای عطا شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی را دور زده و به صورت مستقیم با ارگ وارد مذاکره شده است، وجود داشت.
خبرهایی نیز وجود داشت که آقای نور در ازای برکناری‌اش شماری از پُست‌های دولتی را گرفته و در گفت‌وگویش با ارگ، هیچ اشاره‌یی به بستۀ دوازده ماده‌یی حزب جمعیت نکرده است.
اما آقای نور در مراسم معرفی والی جدید بلخ گفت که «بیشتر خواسته‌های ما پذیرفته شده است» و هم‌چنان مشکلات متحدان این حزب با دولت مرکزی نیز در حال حل شدن است.
آقای نور در حالی که از جزییاتِ این «توافق‌نامه» چیزی نگفت، اما تأکید کرد که از خواسته‌های خود «عقب‌نشینی نکرده و نمی‌کند» و این توافقات سبب «تحکیم پایه‌های دولت و قانون‌مند شدن آن خواهد شد».
آقای نور در آن مراسم از محمداشرف غنی و تیم مذاکره کنندۀ او به خاطر پایان دادن تنش‌های سه‌ماهه سپاس‌گزاری کرد و گفت: «من نه تنها از تمکین رییس صاحب جمهوری در رابطه به حل قضایا تشکر می‌کنم، بلکه از تیم مذاکره کننده جناب رحیمی صاحب و آقای استانکزی و دیگر همکاران شان و به خصوص از زحمت‌کشی رهبری جمعیت تشکر می‌کنم».
از سویی هم، یک روز پس از گزینشِ اسحاق رهگذر به عنوان والی جدید بلخ، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی اعلام کرد که دست یافتن به تفاهم و حل مشکل بلخ از طریق مذاکره٬ «نگرانی‌ها و تشویش‌های» مردم را برطرف ساخت.
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی از «زحمات و تلاش‌های موثر و سازندۀ» آقای نور در راستای تأمین امنیت، توسعه، عمران و تغییر چهرۀ ولایت بلخ قدردانی و ستایش کرده و گفته است: «ولایت بلخ در پانزده سال گذشته تحت رهبری و مدیریت عطا محمد نور، شاهد تغییرات و پیشرفت‌های گسترده در عرصه‌های امنیت، بازسازی، عمران و توسعه بوده و این دگرگونی‌ها مدیون زحمات و تلاش‌های خسته‌گی‌ناپذیر رهبری این ولایت می‌باشد».
گفتنی است که سندهایی در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که نشان می‌دهد، محمداشرف غنی و عطا محمد نور برای پایان تنش‌های سه ماهه، به توافق رسیده اند که به دو وزارت‌خانه، سفارت افغانستان در قزاقستان به آقای نور تعلق بگیرد.
سندها نشان می‌دهد که عطامحمد نور خواستار تشکیل شورای عالی مشورتی و گزینش چند مقام حکومتی در بلخ به خواست او صورت بگیرد.
داکتر میرویس بلخی به عنوان نامزد وزیر وزارت معارف، نجیب آقای فهیم به عنوان نامزد وزیرِ دولت در امور رسیده‌گی به حوادث و فرهاد عظیمی به عنوان سفیر افغانستان در قزاقستان از سوی آقای نور معرفی شده اند.
پس از آنکه دفتر ریاست جمهوری در ۲۷ قوس اعلام کرد که محمداشرف غنی استعفای عطامحمد نور را پذیرفته و به جایش فرد دیگری والی بلخ شده، روابط بلخ و ارگ تیره شد. آقای نور در واکنش به این خبر گفت که استعفای او مشروط بوده و اعلام آن نادرست است.
آقای نور که خود را «والی بلخ» می‌دانست و عملاً در این سمت کار می‌کرد، در این مدت در برابر رهبران حکومت وحدت ملی، به ویژه اشرف غنی، رییس حکومت اظهارات تندی داشت، اما رهبران حکومت وحدت ملی از اظهار نظر مستقیم به سخنان آقای نور خودداری کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا