خبر و دیدگاه

سفرتاریخی مرزایف به تاجیکستان

جدایی دیرینه را پیوند زدند!
سفر رسمی وکشوری امروز شوکت مرزایف رئیس جمهور ازبیکستان به تاجیکستان؛ به دوپارچگی دوملت باهم برادر، ( که تقریباً ٣ دهه ازهم جداساخته شده بودند) یکباره پل زد.
این سفر که درنوع خود درین حوزه یکی از بی پیشینه هاست، پای رئیس جمهور ناجیکستان را تا لبه نردبان هوای پیمای حامل همتای ازبیک اش کشانیدولحظاتی هم در تقاطع فرش قرمز ونردبان؛ قدوم مرزایف را انتظار کشید.
این صمیمیت واضحاً ازآب شدن یخبندان تراکم کرده درچال سرد روابط کریموف (خلف مرزایف) باتاجیکستان حکایت میکرد، که متاسفانه با لجاجت غیر معمول این رییس اسبق تااین دم، دومردم هم زبان وهم فرهنگ را ازدوسوی بستر زرافشان گرفته تا امتداد دره فرغانه ازهم بدور افگنده بود. این در حالی است که دوکشور بیشتر از بیست ملیون تاجک را در خود جای داده اند که بخش عمده آن در سمر قند وبخارا درجغرافیای ازبیکستان امروزی زیست دارند.
وخوشبختانه با روی کار آمدن اداره ای شوکت مرزایف، وباز شدن صفحه جدید درروابط ومراودات دو کشور سرتا پا مرزمشترک؛ به همه ای موانع، چالشها، وقیود در عبوراز گذرگاها پایان داده شد ومردم دوطرف که درحقیقت بالای قلبهای شان خط کش شده بود؛ دوباره اقارب ودوستان خودرا بازیافتند ودرجشن و سرورفرورفتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا