خبر و دیدگاه

سیاف با غنی وارد معامله شده است؟

بعد از آن که چهره‌های مطرح سیاسی  افغانستان  در یک ائتلاف سیاسی جدیدی زیر نام ” ائتلاف بزرگ ملی” ظهور کردند و اکثر چهرهای این ائتلاف را منتقدین سیاست‌های غنی و عبدالله تشکیل میدهند.

غنی و عبدالله عبدالله در سدد شکستن این ايتلاف برآمده اند، در اخرین دیدارها برای پارچه ساختن این ائتلاف عبدالله به دیدار عبدالرب‌رسول‌ سیاف رفته بود و در تازه ترین کوشش برای برهم زدن «ائتلاف بزرگ‌ملی»‌، اشرف غنی توانسته است سیاف را با تهدید به سوی خود بکشاند.

غنی برای خاموش ساختن سیاف از برگه «ممتاز» استفاده کرده و دیده می‌شود که سیاف را مجبور به وارد شدن به معامله ساخته است.

معامله استاد سیاف با ارگ بالای «ممتاز آغا».

قومندان ممتازآغا مشهور به ممتاز، برادرزاده‌ای استادسیاف می‌باشد،‌ ممتاز متهم به غصب زمین در ساحات پغمان،‌ دشت چمتله و کوتل خیرخانه و داشتن افراد مسلح غیر مسول می باشد.

اشرف غنی پس از دستگیری فرمانده قیصاری، امر صادر کرده بود تا ممتاز نیز دستگیر و تمام افرادش مسلح‌اش خلع سلاح گردد.

غنی خوب میداند که ممتازآغا که با فروش زمین‌های غصبی مصارف استاد سیاف را تمویل میکند، برای سیاف ارزش حیاتی دارد. صدور امر دستگیری ممتاز سیاف  را غافل گیر ساخته و او وادار شده تا با شتاب‌زدگی وارد معامله با غنی شود.

گفته می‌شود سیاف با دست‌وپاچگی، به اشرف غنی تماس گرفته و آمادگی خود را برای “مذاکره” و مدیریت شورای حراست که او عضو برجسته آن است اعلام کند.

گفته میشود اشرف غنی که سخت دنبال چنین فرصتی بود، با پافشاری روی دستگیری ممتاز و در بدل آن از سیاف خواسته تا شورای عالی حراست و ثبات را “مدیریت” کند.

گزارش‌ها رسیده نشان میدهد که استاد نیز به سهم خود قول می‌دهد  و گفته است «مثل چار سال گذشته، دیگ ره داغ نگاه میکنم ولی نمی‌مانم جوش کنه».

خبرها از افزایش محافظین سیاف نیز بیرون داده شده و منبع‌ها همچنان می‌افزاید که اشرف غنی دو بار امر افزایش محافظین استاد سیاف را داده است و از کود اوپراتیفی امنیت ملی، ماهانه هفتاد هزار دالر (۷۰۰۰۰) به سیاف، معاش پرداخته می‌شود.

در حالیست که تمامی اعضای حراست و ثبات تصمیم گرفته اند تا برای شفاف سازی انتخابات برای حکومت مهلت تعیین کنند ولی استاد سیاف بسیار تلاش کرد تا مانع این تصمیم گیری شود.

معامله سیاف را میتوان از موقف او که خلاف تمام اعضای ائتلاف‌ملی‌بزرگ است، تائيد کرد. گفته میشود زمانی “ایتلاف ملی” موقف خود را اعلام می‌کرد، تمام اعضای شورای حراست، به استثنای استاد سیاف، از آن حمایت کردند.

با جدی‌تر شدن مسله انتخابات، انتظار میرود استاد سیاف از ریاست شورای حراست و ثبات کنارزده شود و شخص دیگر جای‌گزین او گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا