خبر و دیدگاه

“لوی افغانستان”

رویاء بازگشت به«خراسان بزرگ »و ایجاد «لوی افغانستان» هردو واقعیت موجود در جامعه می باشد.
در پی درگذشت غم‌انگیز و دردناک (ګیله من پښتین وزیر)تمام رجال سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پشتون به‌شمول مأمورین افسد و ارکان فاسد جمهوریت کذایی فروپاشیده؛ شعار «لوی افغانستان» سر دادند و پرچم قومیت برافراشتند.
1. من اندیشمندان و سیاستمداران پشتون، امثال جناب باری جهانی را سرزنیش نمی‌کنم و رویا آنها را برای تشکیل «لوی افغانستان» و پذیرفتن زعامت جنبش منظور پشتین، به عنوان یک راهکار راهبردی آنها مطالعه می کنم و به دیدگاه شان احترام می گذارم.
اما آیا جناب باری جهانی هم این بصیرت و شجاعت را دارند؛ که رویاء مقدس نگارنده در بارهٔ احیاء بازگشت به خراسان بزرگ را به عنوان یک دیدگاه راهبردی و تمدنی مطالعه نمایند؟
2. اما فرق این دو دیدگاه در کجاست؟
الف) شعار لوی افغانستان یک شعار قومی است و تنها هویت افغان‌ها( پشتون ها)را در بر می گیرد و برای اتحاد یک قوم مبارزه می نماید.
ب) اما شعار احیاء خراسان بزرگ تمام هویت های ساکن سرزمین های پهناور خراسان را دربر می گیرد و یک دیدگاه تمدنی می باشد.
3. افغانستان کجاست؟
آیا سیاستمدارن پشتون و شخصیت های اندیشمند که مبلغ شعار «لوی افغانستان» می‌باشنداین حقیقت را می دانند: که هیچ ولایت و استان افغانستان امروزی به صورت کامل مربوط جغرافیای افغانستان تاریخی که نواحی کوه سلیمان می باشد، نمی گردد.
شهر های بزرگ قندهار و هیرمند و مشرقی و کنر هیچکدام از نظر تاریخی مربوط « افغانستان» نمی باشد و لهذا لوی افغانستان رویایی به سختی می تواند دو ولایت و نیم جغرافیای موجود افغانستان فعلی را شامل گردد.
ممکن است تصویر ‏‏‏‏۲‏ نفر‏، ‏نقشه‏‏ و ‏نوشتار‏‏ باشد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا