خبر و دیدگاه

سفر سراج الدین حقانی،‌ سرپرست وزیر داخله به امارات متحده عربی

سفر سراج الدین حقانی،‌ سرپرست وزیر داخله با عبدالحق وثیق رئیس ادارۀ استخبارات یا امنیت ملی همراه با انس حقانی و شمار دیگر از کابل به ابوظبی پایتخت کشور امارات متحده عربی برای بسیاری از تحلیلگران امور افغانستان یک سفر غیرمنتظره و غیر معمول ارزیابی می شود. چونکه سراج الدین حقانی در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال ایالات متحده امریکا قرار دارد و امریکایی ها در آگست 2014 | اسد 1393، جایزۀ دریافت معلومات برای دستگیر وی را از پنج ملیون دالر به ده ملیون دالر افزایش دادند.
یکی از نکات قابل توجه در این سفر غیر معمول و نامتعارف، سفر به کشور امارات متحده عربی و پذیرایی و مذاکرات رسمی با امیر یا زمام دار این کشور است که ایالات متحده امریکا در آنجا پایگاه دارد و از کشور های متحد و دارای روابط بسیار نزدیک با امریکا است. ایالات متحده امریکا نزدیک به پنج هزار نیروی نظامی عمدتاً نیروی هوایی در پایگاه هوایی “الظفره” امارات متحده عربی دارد که ماموریت اصلی این نیروها هدایت عملیات های هوایی هواپیماهای جنگنده و بم افگن، هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپادها، هواپیماهای سوخت گیری و طیارات کشف یا شناسایی است. همچنان در این پایگاه هواپیماهای جنگی اف 22 و دستگاه راکتی پاتریوت مستقر است.
از این رو سفر وزیرداخلۀ امارت اسلامی طالبان به کشور امارات متحده عربی برای علاقمندان و تحلیلگران اوضاع و امور افغانستان غیر معمول و از نظر عوامل و اهداف، قابل بحث و ارزیابی است. البته هر گونه نظر و تحلیلی که در این مورد بدون اطلاعات دقیق استخباراتی صورت می گیرد فقط در حد یک حدس و گمان باقی می ماند. اما اگر حتی با حدس و گمان به این سفر نگاه کرد می توان به ریاکاری و دروغگویی امریکایی ها در سیاست خود بر سر افغانستان پی برد. جدا از این، سفر سراج الدین حقانی به امارات متحده عربی از زاویۀ روابط تهران و ابوظبی نیز قابل بحث و دقت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا