خبر و دیدگاه

روز بین المللی کتاب ‎

بيست و سوم اپريل روز جهاني يا بين المللي كتاب اســت كه از جانب يونسكو United Nation Educational, Scientific and Cultural Organization
به تاريخ ٢٣ اپريل ١٩٩٥ تحقق يافت تا مردم جهان را به فرهنك كتاب خواني تشويق كند. همچنان اين روز به نام روز كاپي رايت هم مشهور اســت .
جالب اســت كه قرآن مجيد با آيه اقراء آغاز مي بايد يعني بخوان ! اما متاسفانه ما مردم مسلمان نه تنها كه به كتاب بي علاقه هستيم كه فرض دين ماست قرآن را هم نمي خوانيم. فراموش كرديم كه اصل آزادي انسان در قرآن خواندن اســت. اين قرآن اســت كه به ما كرامت انساني را آموخت و حق را از باطل تفكيك كرد. خواه مخواه براي كسيكه عقل داشته باشد و درك و فهم موضوعات را داشته باشد. زماني بود كه كتابخانه بغداد از مشهور ترين كتابخانه هاي دنيا بود و بيت الحكمه در تحقيقات و مطالعات  در جهان بشريت پيشناز بود ؛ اما با تفسير غلط قرآن مسلمانان را به بيراهه كشاندند و امروز همان كتاب را بايد بخواني كه قشر مذهبي در عربستان و ايران تاييد و تصديق مي كنند. اساس كتاب خواندن خود را يافتن است و از همين سبب قرآن با اقراء آغاز يافت تا تو خود را بشناسي و محمد ص فرمود كسي كه خود را شناخت خدا را شناخت و اين از اصل آزادي عقل نشاءت پيدا مي كند كه گفت “و افلا تعقلون.” اما امروز قشر مذهبي براي منافع شخصي شان عقل ها را كنترل مي كنند و شيعه به نام امامت و سني به نام سنت و جماعت مردم را استثمار كرده اســت .
الهي آنرا كه عقل دادي چه ندادي
و آنرا كه عقل ندادي چه دادي
اين نوشته ي كوتاه را به روح پدرم مرحوم استاد محمد يونس مشهور به متخصص كيميا اهدا مي كنم كه از نوجواني من را به كتاب خواندن تشويق ميكرد و براي من كتاب مي آورد .
فريد يونس
استاد بازنشسته ي بشر شناسي فرهنگي خاور ميانه ، مطالعات و فلسفه اسلامي

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا