خبر و دیدگاه

داستان اشتباهات در ترجمه گیاهان قرانی ‎

ما در عصر  رسانه هاي اجتماعي يا “سوشل ميديا”  زندگي مي كنيم كه امروز در فضاي رسانه يي و مجازي هيچ چيز پنهان نمي ماند .  در عين زمان ،  ما در عصر تحقيقات و مطالعات زندگي مي كنيم و نمي توانبم كوركورانه حتي قرآن را قبول كنيم چه خاصه مطالب كه اشخاص از تراوش هاي ذهني خود گفته اند.
داستان ترجمه اشتباهات نباتات در قرآن كه جواب من به آقاي استاد عبدالستار سيرت بود كه بعد از تقريبا ده سال به سطح جهاني به نشر مي رسد . و چرا درين ماه مبارك اين موضوع را ميخواهم بنويسم براي اينكه  اين ماه ، ماه تفكيك حق از باطل اســت . تقوي اين نيست كه درين ماه حق گفته نشود .از سايت جاودان مخصوصا برادر عزيزم عبدالله جان كرامي تشكر مي كنم . چرا اين داستان را مي نويسم براي اينكه نشان داده باشم كه مذهبيون ما به علم اعتقاد  ندارند و اين باعث پسماني ما مسلمانان شده اســت .  و بدبختي اول ما همين اســت . دوم اين خاطرات ارزنده اســت  براي اينكه نشان دهنده يك حقيقت تلخ اســت از انحصار دين . همان را كه مذهبي مي گويد بايد مردم قبول كنند و مردم حق استدلال را ندارند .
من دوازده سال قبل ديدن خانواده ام به فرانسه رفته بودم . در ضمن صحبت با برادرم پروفيسور محمد شفيق يونس ، من يادآوري كردم كه كم كم به مطالعات زبان عربي قرآني ( زبان عربي مردم از زبان قرآن فرق دارد) شروع كرده ام و تصميم دارم كه قرآن را نظر به مقتضيات و ايجابات عصر حاضر اگر بتوانم  معني و تفسير كنم . به من گفت ” خداوند حوصله بدهد . بيادر جان در قسمت نباتات در قرآن مجيد بسيار اشتباهات كرده اند كه از نگاه مسلك  ما مردم و ساينس مطلق غلط ترجمه شده .” من گفتم راستي ؟ پس چرا اين موضوع را  نمي نويسي؟ گفت كي چاپ مي كند ؟ گفتم من چاپ مي كنم !
پروفيسور شفيق يونس از مشهور ترين نبات شناسان تنها افغانستان ني بلكه جهان اســت و در رشته نباتات طبي و فارمكولوژي تحقيقات دامنه دار دارد ، هم به فارسي و هم به زبان فرانسوي .و جالب اينكه در زياد تر از بيست جلد كتاب كه نوشته اســت شش جلد در رابطه با ساينس و قرآن اســت. خوب ، مواقفه كرد كه تحقيق كوتاه خود را بنويسد و من اين رساله كوچك را در سال ٢٠١٥ در امريكا زير عنوان ، “اشتباهات در ترجمه و تفسير نام گياهان مذكور در قرإن مجيد ، ” به چاپ رساندم .
خواه مخواه تحقيق نام اشخاص كه در ترجمه اشتباه كرده بودند به شمول آقاي عبدالستار سيرت و آقاي راشد سلجوقي آمده اســت . وقتي اينها تحقيق را خواندند و ديدند كه نام هاي شان چاپ شده كه در ترجمه اشتباه كردند فورا يكي پشت ديگر در دفاع از خود برآمدند كه اشتباه نكرده اند و نبات شناس نبايد در كار قرآن خود را دخيل كند و قران كار نبات شناس نيست . من به برادرم زنگ زدم كه اينها از غلط خود دفاع مي كنند چه مي گويي ؟ گفت : “بيادر جان من كار خود را كردم حالا دل شان قبول مي كنند يا نمي كنند من حوصله ندارم” . من تصميم گرفتم كه جواب آقاي سلجوقي و آقاي سيرت را بدهم و جواب جناب سيرت زير عنوان “در دفاع از علم و عدالت ” توسط جاودان به نشر رسيد و  از پر  بيننده ترين مقالات در همان هفته بود ، دادم زيرا اينها به علم مخالفت كردند و خواستند براي اينكه رسوا نشوند يك دانشمند بزرگ را كه از نگاه اكادميك صد برابر از پروفيسور شفيق يونس پايين تر هستند ، او را در حاشيه برانند . نه آقاي سيرت و نه آقاي سلجوقي هر دو دكتورا ندارند .دكتوراي آقاي سيرت افتخاري اســت نه اينكه تز دكتورا نوشته باشد و از  تز خود دفاع كرده باشد . به خاطر روابط كه با مرحوم ظاهر شاه داشت ، در عربستان با ماستري كه از مصر  بدست آورده بود  در يكي از دانشگاه ها برايش كار داده بودند . تا وقتي كه در افغانستان بود كسي او را داكتر سيرت نمي گفت . دكتورا و دكتورا بازي به رقابت اشرف غني و خليلزاد در امريكا پيدا شد . حتما مي دانيد كه تز دكتورا در دانشگاه ها ثبت مي شود و در امريكا در كانگرس يك كاپي آن بدسترس مردم قرار دارد . امروز شما هر متن دكتورا را مي توانيد آنلاين جستجو كنيد .
. خوب ، آقاي سيرت و آقاي سلجوقي به جاي اينكه قدرداني كنند كه الحمدالله شكر كه ما امروز دانشمندان متعهد به اسلام داريم كه مسايل رازاز نگاه علمي دقيق تر بررسي مي كنند به دفاع از خود برآمدند و حتي توهين كردند كه قرآن كار نبات شناس نيست در حاليكه قرآن كتاب اســت كه به همه علوم سر وكار دارد و مسلمانان حق دارند كه در رشته تخصصي خود قرآن را خوبتر تشريح كنند . و چند نفر ديگر را هم  بي شرمانه از سيرت و سلجوقي دفاع كردند  و موقف اجتماعي خود را جريحه دار ساختند .و تا امروز دفاع مي كنند زيرا به مطالعات علمي اعتقاد ندارند . قابل ياد آوري است كه كساني از سيرت دفاع كردند كه يا در گروپ حزبي او بودند با اينكه حزب رسمي نداشت و اما طرفداران بودند كه ميخواستند آقاي سيرت قدرت سياسي را تصاحب كند كه من شديد بر عليه  همچو تشبث مبارزه كردم زيرا جناب سيرت به هيچ صورت لياقت رهبري افغانستان را نداشت . افكار نو براي افغانستان قرن بيست و يكم ندارد .. دوم كساني از اين اشخاص دفاع مي كند كه در حلقه ازدواج نا مشروع قوم و مذهب هستند. و يك عده نا رساييي هاي او را ناديده ميگيرند و هنوز هم او را يك مقام ميدهند در حاليكه هم در سياست ناكام ماند و هم در مسايل ديني . يك تعداد هم با به خاطر كبر سن و احترام صداي خود را نمي كشند .  دفاع و جانبداري هاي شان يك جفا و خيانت به علم بود . من مانند حضرت هارون ( ع ) برادر حضرت موسي (ع) به دفاع از برادرم برآمدم زيرا من مانند برادرم انسان خاموش و آرام نيستم و نمي خواهم باشم . من در مقابل هر نوع ظلم و بي عدالتي قد اعلم مي كنم . زيرا همين محافظه كاري ها بود كه كشور ما به همين روز افتاده اســت . همين سازش ها بود كه دين مصالحه شد و همين خاموش ماندن ها بود كه مردم را كور نگهه داشتند و دين را انحصار كردند تا خود شان هميشه در قدرت باشند . من مي دانم كه يك عده اشخاص به حساب ما كابلي ها ، لشم و چاپلوس و ابن الوقت هستند كه شديد من را ملامت مي كنند كه من احترام يك مو سفيد را نمي كنم و اما فراموش مي كنند كه به علم خيانت شد و خواستند دين را انحصار كنند و اينكه به يك دانشمند بزرگ بي احترامي كردند بحث جداگانه اســت . ده سال گذشت و اما هيچ چيز پنهان نمي ماند و حقيقت ها هر روز بر ملا مي شود . چنانچه يك هفته قبل يك عالم شيعه به نام هاشمي روحاني اورزگاني از بحث فرار كرد زيرا ادعا كرده بود كه زن حق طلاق را ندارد و من او را محكوم به زن ستيزي كردم زيرا در اسلام زن حق طلاق را دارد كه خلع ناميده مي شود . ما كه در بدر شديم از دست همين مذهبيون شيعه و سني اســت . همه بايد بدانند كه اگر احتياط نكنند و حقايق را پنهان كنند من هرگز خاموش نمي نيشينم زيرا خاموشي در مقابل ظلم و بي عدالتي گناه است .
دكتر فريد يونس
استاد بازنشسته ي بشر شناسي فرهنگي خاور ميانه ، مطالعات و فلسفه اسلامي و
نويسنده ي مضمون در دفاع از علم و عدالت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا