دیدگاه ها - اجتماعی

مشكلات افغانها در كويت

Kuwait-Afghanistan

همان گونه كه به همگان معلوم است كه تعداد زيادى از افغانها (بيش از 15000 هزار) در كويت به منظور كسب و كار به سر ميبرند و چون اين كشور يكى از كشورهاى نفت خيز حاشيه خليج فارس است؛ توجه كارگران زيادى را به خود جلب ميكند بنابرين اغلب افغانها بخاطر خريد ويزاى آنكشور پولهاى هنگفتى را پرداخته و شمار ديگر هم از زمان مهاجرت تا كنون در آنجا بسر مى برند. ولى از مدتى است كه با يك سلسله مشكلات و تشويش هايى بيشتر بعد از انتهاى دوره دانشمند محترم جناب عبد الرحيم كريمى سفير خوشنام كشور مواجه اند كه در موارد زير خلاصه ميشود:

1- مشكل انگشت نگارى، كه ماهها در پى آن سرگردان بوده و بعدا مبالغ مالى زيادى را بخاطر تأخير اجراءات اقامه مى پردازند و يا هم از كويت اخراج ميشوند.

2- نبود مدارس افغانى براى اطفال كسانى كه همراه با خانواده هاى شان در كويت زندگى ميكنند.

3- عدم راهيابى به دانشگاهها، براى كسانى كه احيانا از برخى مدارس در كويت فارغ ميشوند.

4- عدم توجه سفارت به كارگران افغانى كه حقوق شان توسط برخى شركتها و اشخاص غصب شده و به آسانى تأديه نميشود و يا هم از سوى كفيل كويتى براى شان تنازل داده نمى شود.

5- عدم اعطاى ويزاى زيارت حج و يا عمره از طرف سفارت سعودى.

6- اجراءات شديد و برخورد نادرست از سوى نيروهاى امنيتى كويت با مسافرين افغانى و اهانت به آنها.

شكايتى را كه ما افغانها از سفير فعلى كشور “اسد الله حنيف” داريم قرار ذيل است:

1- بى توجهى سفير نسبت به اوراق ارسالى كانديدان بورسيه ها از داخل كشور و اختيار اقارب و نزديكان خود سفير براى برخى بورسيه ها ( انتخاب خواهر زاده سفير در سال 2011 م )

2- به هدر رفتن شمارى از بورسيه هاى تحصيلى ( كه متأسفانه اين سال تحصيلى -2010/ 2011م – دو بورسيه عمدا ضايع شد )

3- معامله سفير با افغانهاى مقيم كويت به اساس گرايشهاى حزبى و مذهبى و غيره.

4- بى توجهى نسبت به محصلين افغانى كه نمونه آن نيمه تمام ماندن درسهاى يك دانشجو است كه با مشكل اقامه روبه رو شد و سفارت به آن هيچ كدام توجه ننموده و بالآخره از كويت بيرون شد. و يك دانشجوى ديگر بنابر مشكلاتى كه دارد در حالت از دست دادن بورسيه اش قرار دارد و سفير بى تفاوت است.

5- اختيار يك بانوى لبنانى تبار به حيث سكرتر خاص جناب سفير كه تمام كارهاى اساسى سفارت و خصوصى سفير توسط وى پيش برده مى شود از قبيل نوشتن نامه ها و مكتوب هاى رسمى، فاكس و ايميل آدرس سفارت كه همه دپلماتان ديگر از محتوا و جهت ارسال آنها غافل اند.

6- انجام برخى كارها در بيرون از چهارديوارى سفارت توسط پسر سفير كه به دور از انظار كارمندان رسمى سفارت انجام ميشود.

7- استفاده از موترهاى سفارت در وظيفه شخصى پسر سفير و همچنان در كارهاى تجارى غير مستقيم سفير مان كه توسط پسر شان پيش برده ميشود.

8- بى خبرى سفير از حال افغانهاى كارگر و مظلوم.

9- معامله با سرمايه داران و زورمندان و اقوام زورمند كه پشتوانه هاى مادى و معنوى دارند و نه با افراد عادى و گمنام، زيرا اكنون سفارت در گرو خواستهاى آنها قرار گرفته كه با برخى شان جناب سفير به صورت غير مستقيم معامله تجارى دارد. و رخ معامله سفارت هم هميشه همان زورمندان است.

10- ضعف شخصيت سفير در رهبرى دپلماسى افغانستان و ناتوانى شان در حل معضلات موجود در كويت.

11- كوتاهى سفير در تعبير از خواستها و مشكلات مردم نزد مقامات رسمى كويت.

12- به حاشيه راندن اقوام ازبك و هزاره كه اخير شان محروم ترين از همه است و يك محصل هم ندارد در حالى كه شش تن فقط وابسته به خانواده سفير و اقارب نزديك شان است كه تنها در دانشگاه كويت مصروف تحصيل ميباشند.

اينها برخى از مشكلاتى است كه افغانها در كويت با آن مواجه اند، و سفير كشور ما براى حل آنها تلاش هاى جدى را انجام نمى دهد و از برخى آنها هم طفره مى رود و فقط با وعده ها و حرفهاى توخالى مردم را گپ مى دهد و اگر ديدارهايى با مقامات كويتى هم صورت گرفته فقط صرف براى تهيه گزارش و سياه كردن سفيدى كاغذ براى وزارت خارجه كشور است و جنبه نمايشى دارد و بس و در برطرفى مشكلات ما كدام اثرى نداشته است.

روى هم رفته ما مسئول آن همه بد بختى هاى موجود فرا راه افغانها فقط سفير كشور و عدم اهليت شان در اين پست مهم را مى دانيم، و بقيه اعضاى سفارت شايد هم كدام تقصيرى در اين زمينه نداشته باشند، زيرا وى مسئول درجه يك است.

از همين رو ما از وزارت محترم خارجه كشور خواهش منديم كه در قسمت حل مشكلات افغانها و بازپرسى سفير ارسالى شان بالاى ما افغانها؛ جدا اقدام نمايند، و وزارت خارجه ميتواند تمام موارد ذكر شده فوق را كه در مورد سفير و مشكلات افغانها كه از آن ياد آورى شد از نزديك و از سوى منابع بى طرف نيز مورد بررسى و دقت قرار دهد.

و اگر وزارت امور خارجه به مشكلات و شكايات ما رسيدگى نكند؛ ما به زودى از طريق نمايندگان خود؛ پارلمان كشور و مقامات عالى رتبه دولتى را در جريان مشكلات خود و بى كفايتى سفير و ناتوانى وى در حل مشكلات جانكاه افغانهاى مقيم كويت و استفاده هاى شخصى شان؛ قرار خواهيم داد.

و در پايان چند پرسش را از وزارت خارجه كشور دارم: آيا يك سفير حق دارد كه در پهلوى سفير بودن كارهاى تجارتى به صورت مسقيم و يا غير مستقيم را نيز پيش ببرد ؟ آيا ميتواند يك فرد داراى تابعيت بيگانه و آنهم دختر جوانى از لبنان در مجريات مهمترين اسناد كشور و سكرتر خاص يك سفير باشد ؟و يا اينكه در اين نظام هر چيز مشروع است به استثناى صداقت، امانتدارى و مسئوليت شناسى؟


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا