اخبار و گزارشات

رئيس مستعفي بانك مركزي افغانستان به آمريكا فرار كرد

Fitret_kabul_centralbank

به گزارش جاودان به نقل از روزنامه ی ماندگار، ريیس بانک مرکزی به رسانه‌ها گفته است كه چند ماه قبل اسامی افرادی را که با خارج کردن پول نقد از کابل بانک سبب بحران در این بانک شده بودند، افشا کرد كه در پيوند به آن، پبام‌هاي تهديد آميزي دريافت كرده و بنابراين به امريكا فراری و از آنجا استعفايش را مطرح كرده است.

اگرچه آقاي فطرت نگفته است كه چه كسي قصد جان او كرده؛ اما شكي نيست كه بحران كابل بانك و افشا گري‌هاي او خطراتي را برايش در قبال داشته باشد.

اگرچه حكومت که حالا دستور بازداشت اورا صادر کرده، مدعي است كه آقاي فطرت خود عامل سقوط كابل‌بانك و دست‌بردهايي بر آن داشته؛ اما به نظر مي‌رسد كه اين ادعاها فقط واكنشي در قبال استعغاي آقاي فطرت باشد.

برخي آگاهان به اين باور اند كه اگر آقاي فطرت خود در بحران كابل‌بانك دست داشته چرا صلاحيت بررسي كابل‌بانك به او سپرده شده و چرا هيچگاه شكي در قبال آقاي فطرت مطرح نشده بود.

رتيس مستعفي بانك مركزي كه حالا در واشنگتن به سر مي‌برد، گفت که جانش به خاطر تحقیقاتی که در مورد بحران «کابل بانک» انجام داده است در خطر است.

آقاي فطرت پيشتر از اين، از مافيايي بودن حكومت و فسادي كه سبب سقوط كابل‌بانك شده سخن گفته بود و حالا كه جانش به خطر مواجه شده به امريكا فرار كرده و آنجا هم صدايش را بلند كرده است؛ اما آيا هستند كسان ديگري که می‌دانند در حكومت فساد گسترده شده و كي‌ها با كدام ميزان شامل فساد و بي قانوني اند، جرأت افشاگري داشته باشند تا راه مردم در قبال حكومتي كه هر روز بحران مي‌آفريند باز وروشن گردد؛ نه اين‌كه فقط بر حفظ خودشان در آن مقام و منصب تلاش وزند.

نكته ديگر اينكه فرار و استعفاي آقاي فطرت نشان داد كه فساد در حكومت آقاي كرزي به چه حدي رسیده و اميد جامعه‌ي جهاني در قبال افغانستان را به شدت صدمه زده است.

اما وحيد عمر، سخنگوی رئیس جمهوری می‌گوید که عبدالقدیر فطرت به طور رسمی کناره گیری خود را به دولت اعلام نکرده است. او به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که آقای فطرت در گزارشی که به مقام های قضایی ارائه شده، یکی از مسوولان احتمالی سقوط بانک کابل شناخته شده است.

سخنگوی حامد کرزی همچنین رئیس بانک مرکزی افغانستان را به خیانت به مردم این کشور متهم کرد. این در حالی است که آقای فطرت چند ماه پیش هنگامی که تحقیقاتش در مورد بحران کابل‌بانک را برای اعضای مجلس توضیح می‌داد، از کسانی که عامل بحران کابل بانک شده بودند، نام برد و گفت که هر کدام از آنها چه مقدار پول از کابل‌بانک بیرون کشیده اند.

به هر رو، آقاي فطرت در حالي استعفا داده است كه وضعيت اقتصادي در كشور به شدت وخيم به نظر مي رسد. هفته گذشته عمر زاخیلوال وزیر دارایی افغانستان اعلام کرد که مذاکرات دولت افغانستان با صندوق بین المللی پول قطع شده است. صندوق بین المللی پول که حقوق ماهوار عده ای از کارمندان دولت را می‌پردازد، به دنبال بروز بحران در کابل بانک، کمک‌هایش به دولت افغانستان را به حالت تعلیق در آورد.

صندوق بین المللی پول حقوق ماهوار دولت افغانستان را از طریق بانک خصوصی کابل بانک، پرداخت می کرد. اخیراً نهادهای بین المللی چند بار نسبت به بروز بحران جدی اقتصادی در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان هشدار داده اند. حالا دادستاني كل گفته است که در نظر دارد با همکاری سفارت امریکا و پلیس بین المللی (اینترپول)، آقای فطرت را دوباره به افغانستان بازگردانده و او را به دادگاه بکشانند.

رحمت الله نظری، معاون دادستانی کل در یک کنفرانس خبری در کابل گفت اقای فطرت قبل از بروز بحران در کابل بانک، به گزارشهای مربوط به وجود فساد در این بانک بی توجهی کرده بود.

آقای نظری همچنین گفت که رئیس کل مستعفی بانک مرکزی به وظیفه خود به عنوان نظارت کننده بر عملکرد بانک های خصوصی، به ویژه کابل بانک به درستی عمل نکرده بود.

دادستانی کل افغانستان می گوید که کمیسیون رسیدگی به مشکلات کابل بانک، مشغول رسیدگی به پرونده مربوط به آقای فطرت بود اما قبل از اینکه این پرونده در اختیار دادستانی کل قرار داده شود، آقای فطرت افغانستان را ترک کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا