اخبار و گزارشات

هشدار نمايندگان قوم “هزاره” به کرزی

karzai_khalili

 

شماري از نمايندگان قوم هزاره در مجلس افغانستان روزشنبه در تجمع بزرگي در شهر کابل پايتخت اين کشور، حکومت و مجلس را به دور ساختن اين قوم از صحنه سياسي متهم کردند. در اين تجمع که به نشانه اعتراض به رد شدن نامزد وزيران متعلق به قوم هزاره از سوي مجلس نمايندگان (ولسي جرگه) برگزار شده بود، هزاران نفر شرکت داشتندد. سيد” حسين عالمي بلخي” عضو مجلس نمايندگان از قوم هزاره با اشاره به اقدام اخير مجلس در برابر نامزد وزيران پيشنهادي هزاره ها گفت: مشارکت ملي در مجلس نمايندگان جاي خود را به قوم و قبيله گرايي داده است و نمايندگان عليه يک قوم خاص جبهه گيري کردند.

وي مدعي شد: “حامد کرزي” رئيس جمهوري به وعده هايي که قبل از انتخاب به عنوان رئيس جمهور آتي افغانستان به مردم هزاره داده بود، پشت پا زده است. “محمد محقق” رهبر حزب وحدت اسلامي مردم و ديگر نماينده مردم هزاره در مجلس با هشدار به حکومت کابل مبني بر بروز بحران احتمالي گفت: “مسووليت هرگونه هرج و مرج بر عهده کرزي و تيم قبيله گرا و فاسد وي که در صدد ايجاد تفرقه در کشور هستند، خواهد بود.”

به گفته وي، تاکنون ده نامزد وزير از قوم هزاره و هفت وزير از قوم ازبک و ترکمن ها از سوي مجلس رد شده اند. شرکت کنندگان اين تجمع با صدور قطعنامه اي خواهان مشارکت هزاره ها که عمدتا شيعه مذهب هستند، در حکومت شدند. آنان هشدار دادند که در صورت عدم پذيرش خواسته هاي مردم هزاره، اين قوم به تحرکات گسترده سياسي در سطح کشور دست خواهند زد.

در همين حال دولت افغانستان ادعا مي کند که مشارکت همه اقوام را در ساختار سياسي کشور مد نظر قرار داده است. کرزي رئيس جمهور افغانستان پس از اداي سوگند در دومين دوره رياست جمهوري خود در آبان ماه سال گذشته، تاکنون در سه نوبت، 48 نفر را براي کابينه خود به مجلس معرفي کرد که از تعداد تنها 19 نفر راي اعتماد گرفته اند و در حال حاضر شش وزارتخانه با سرپرست اداره مي شود.

گفتني است: در هر سه نوبت وزراي پيشنهادي کرزي به مجلس، که قوم هزاره شيعه مذهب بودند، نتواستند راي اعتماد اکثريت نمايندگان را که از قوم “پشتون” هستند، کسب کنند. اين موضوع خشم مردم و نمايندگان هزاره را به دنبال داشته است. افغانستان سرزمين گنجينه اقوام است، و در حال حاضر بيش از 20 قوم شامل پشتون ، ازبک، هزاره، تاجک “پشه اي”، عرب، ترکمن، بلوچ، قرقيز و غيره در اين سرزمين زندگي مي کنند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا