اخبار و گزارشات

صالح: پاکستان در چهار سال 960 مليون دالر صرف تجهيز و آموزش طالبان در افغانستان کرده است

amrullah_pakistan

 

رئيس سابق اداره امنيت ملي افغانستان که حدود يک ماه قبل از اين مسووليت کناره گيري کرد، در جمع شماري از مردم ولایت هاي تخار و کندز در شمال اين کشور اعلام کرد: پاکستان طي چهار سال گذشته مبلغ 960 ميليون دالر صرف تجهيز و آموزش گروه شورشي طالبان در افغانستان کرده است.

هرچند برخي رسانه هاي کابل عصر جمعه بخش هايي از سخنان “امرالله صالح” را در اين رابطه پخش کردند، اما به زمان اين اظهارات اشاره نکرده اند. صالح، در همين حال طالبان را يک گروه نه چندان مهم خواند، اما تاکيد کرد که آنان از خارج مرزهاي افغانستان حمايت مي شوند.

وي اضافه کرد: طالبان تا دندان مسلح هستند و اسلام آباد قصد دارد با حمايت از شورشيان، افغانستان را چند پارچه کند که در اين راه نيز تا حدودي موفق شده است. اين نخستين هشدار يک مقام امنيتي افغان طي پنج سال گذشته نسبت به تجزيه احتمالي اين کشور است. بنا بر اعلام رسانه هاي افغانستان، صالح قصد دارد در شرايطي که بحران در کشور رو به افزايش است، با سفر به بخش هايي از اين کشور به ايجاد درک و آگاهي در توده مردم کمک کند. وي که مي گويد با مردم مناطق مختلف کشور در تماس است در نشست با مردم تخار و کندز نسبت به تاثير گذاري مذاکره با طالبان هشدار داده است.

وي با بيان اينکه شوراي رهبري “ملامحمد عمر” هم اکنون در کدام گوشه افغانستان قرار دارد. اظهار داشت: اين موضوع را من، شما و هم جامعه جهاني درک مي کنيم که اين شورا در کويته پاکستان حضور دارد.

پس از سرنگوني حکومت پنج ساله طالبان در کابل در اواخر سال 2001، با وجود افزايش حضور نيروهاي خارجي در افغانستان، اوضاع امنيتي اين کشور نه تنها بهبود پيدا نکرد ، بلکه بدتر هم شده است. هم اکنون 143 هزار عسکر از 46 کشور در افغانستان حضور دارند، که حدود يکصد هزار نفر آنان امريکايي هستند. امرالله صالح رئيس وقت اداره امنيت ملي و “محمد حنيف اتمر” وزير سابق داخله پس از حمله تروريستي 12 جوزا امسال، هنگام سخنراني “حامد کرزي” رئيس جمهوري افغانستان در آيين افتتاحيه مجلس مشورتي صلح در کابل، به دليل ناتواني در انجام وظيفه از مسووليت هاي خود کناره گيري کردند، رويدادي که در تاريخ 37 ساله افغانستان سابقه نداشته است.

اغلب رسانه ها افغانستان از اين اقدام صالح و اتمر ستايش کردند و کناره گيري اين دو بويژه صالح را به فشار پاکستان خصوصا توافق سه جانبه کابل، اسلام آباد و آنکارا نسبت دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا