اخبار و گزارشات

امريکا در افغانستان موفق نخواهد شد

pakistan1_taliban

رئيس سابق اطلاعات پاکستان گفت نيروهاي ناتو قادر به شکست گروههاي شبه نظامي در افغانستان نيستند. به گزارش واحد شبکه تلويزيوني سي ان ان، حميد گل رئيس سابق اطلاعات پاکستان که در گذشته با امريکا و نيروهاي طالبان ارتباط داشته است گفت: نيروهاي تحت رهبري ناتو در افغانستان قادر به شکست گروههاي مسلح نيستند و امريکا بايد سياست هاي خود را تغيير دهد.

در نوامبر سال دو هزار و يک بعد از حملات يازده سپتامبر افغانستان را اشغال و جورج بوش رئيس جمهور سابق امريکا اعلام کرد گروه طالبان هم مانند اسامه بن لادن و القاعده تروريست است. حميد گل رئيس سابق بخش اطلاعاتي پاکستان اظهارات بوش درباره نبود تفاوت ميان طالبان و القاعده را اشتباه دانست و گفت: هيچ مدرک معتبري وجود ندارد که نشان دهد گروه طالبان در اقدامات تروريستي نقش داشته است. افراد اندکي گروه طالبان را به خوبي حميد گل مي شناسند. وي بعنوان رئيس سازمان جاسوسي پاکستان از سال هزار و نهصد و هشتاد و هفت تا هشتاد و نه با سيا همکاري کرد تا مجاهدين افغان را براي مبارزه با نيروهاي شوروي سابق اموزش دهد. بعدها بسياري از همان مجاهدان بعنوان نيروهاي طالبان در افغانستان به قدرت رسيدند و اداره اين کشور را براي مدتي در اختيار گرفتند.

حميد گل گفت: نيروهاي طالبان هرگز نيروهاي امريکايي را هدف قرار ندادند انها تنها از سرزمين خود دفاع کردند. وي گفت نيروهاي طالبان در پي ايجاد دولت جهاني نبودند در مقابل امريکا در تلاش براي ايجاد دولت جهاني است. امروز حميد گل ديدگاه جسورانه اي را بيان مي کند و بسياري از پاکستاني ها اين ديدگاه را قبول دارند. انها سياست هاي خارجي امريکا را عامل خشونت هاي منطقه مي دانند. همچنين معتقدند اقدام اخير امريکا در افزايش نيرو در افغانستان شکست خواهد خورد.

حميد گل رئيس سابق بخش اطلاعات پاکستان معتقد است تنها راه حل باقيمانده براي امريکايي ها در افغانستان گفتگوي مستقيم و رو در رو ميان امريکا و ملا عمر رهبر طالبان است. در واقع سياست جديد رئيس جمهور افغانستان هم گفتگو با طالبان است. کرزي اميدوار است در چارچوب طرحي نيروهاي رده پايين طالبان را با پرداخت پول متقاعد کند که سلاح هاي خود را بر زمين بگذارند. همچنين با پيشنهاد پست هاي دولتي به برخي مقامات طالبان انها را به صلح متقاعد کند. واشنگتن از اين طرح حمايت مي کند اما گفتگو با ملا عمر را رد کرده است. در همين حال حیمد گل معتقد است هر گفتگويي بدون ملاعمر به نتيجه نخواهد رسيد.

حیمد گل گفت: امريکا بايد با ملا عمر گفتگو کند و بعد شرايط خود را اعلام کند. در ان صورت امريکا مي تواند يکي از شروط خود مبنی بر توقف حملات طالبان به نيروهاي خود را تعيين کند. احتمال ندارد واشنگتن به پيشنهادات حميد گل توجه کند. واشنگتن همچنان روابط خود را با طالبان متوقف کرده است و حتي تلاش مي کند نام اين گروه را در فهرست بين المللي گروههاي تروريستي ثبت کند. اين موضع با مساله گفتگو با ملا عمر بسيار فاصله دارد. حتي اگر امريکا و دولت افغانستان درباره گفتگو با ملا عمر به توافق برسند هيچ تضميني وجود ندارد که وي به اين درخواست پاسخ مثبت بدهد. طالبان در چندين بيانيه اعلام کرده است ملاعمر علاقه اي به توافق صلح ندارد.

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا