اخبار

اوباما: تصميم اعزام عسکر به پاكستان نداريم

obama_thinkingg

 

رئيس‌جمهور امريكا با تاكيد بر اينكه واشنگتن هيچ برنامه‌اي براي اعزام نيرو به افغانستان ندارد ابراز اطمينان كرد كه پاكستان مي‌تواند افراط گرايان را به انزوا بكشاند.

باراك اوباما، رئيس جمهور امريكا در گفت‌وگوي اختصاصي با شبكه خبري داون پاكستان گفت: من به مردم پاكستان و دولت پاكستان در حل اختلافات از طريق روند دموكراتيك و منزوي كردن افراطيون اطمينان دارم.

اوباما خاطرنشان ساخت: امريكا از دولت و اردوي پاكستان براي انجام اقدامات شبه‌نظامي‌گري حمايت مي‌كند.

با اين وجود اوباما تصريح كرد: امريكا برنامه‌اي براي اعزام عسکر به خاك پاكستان ندارد.

اوباما در پاسخ به سوالي در رابطه با حملات راکتي امريكا به مناطق قبايلي پاكستان گفت: من اعلام مي‌كنم كه ما هيچ تصميمي مبني بر اعزام عساکر امريكايي به داخل پاكستان نداريم. پاكستان و اردوي آن در حال رسيدگي به مسايل امنيتي خود هستند.

اوباما خاطرنشان ساخت: من معتقدم دولت پاكستان و مردم پاكستان زماني كه افراطيون يك روحاني ميانه ‌رو مانند داکتر نعيمي را به قتل مي‌رسانند و يا شاهد انفجار‌هايي هستند كه منجر به كشته شدن زنان و كودكان بيگناه مي‌شود، دولت و مردم پاكستان درك مي‌كنند كه اين راه، راه پيشرفت و رفاه براي پاكستان نيست.

حملات افراطيون از ماه جولاي 2007 تاكنون منجر به كشته شدن قريب به 2000 تن در پاكستان شده است.

اوباما با اشاره به محمد علي جناح كه جنبش آزادي بخش پاكستان را رهبري كرد و رهبري او منجر به استقلال پاكستان از هند در سال 1957 شد، گفت: پاكستان مي‌تواند بر مشكلات خود فائق آيد. در سال 1947 هند خود نيز تحت حكومت انگليس بود.

اوباما عنوان داشت: با توجه به محمد علي جناح، پاكستان هميشه سابقه فائق آمدن بر مشكلات را داشته است و هيچ دليلي وجود ندارد كه هم اكنون اين كشور مشكلات خود را حل نكند.

اوباما هم‌چنين اظهار داشت: امريكا تصميمي براي توقيف تسليحات هسته‌يي پاكستان ندارد.اردوي و دولت پاكستان بيكار نمي‌نشينند تا افراطيون كشورشان را ويران كنند.

رئيس‌جمهور امريكا درخصوص رابطه پاكستان و هند كه پس از حمله تروريستي بمبئي در سال گذشته متوقف شده، گفت: هند و پاكستان بايد مذاكرات صلح خود را از سر بگيرند.

اوباما افزود:: ما در گذشته از نظر نظامي از پاكستان حمايت كرده‌ايم، من معتقدم اين نكته مهم است كه ما اطمينان حاصل كنيم حمايت نظامي امريكا بر عليه افراطيون و دشمنان مشترك به كار گرفته مي‌شود.

اوباما اطمينان داد كه محل تسليحات هسته‌يي پاكستان در امنيت است و تصريح نمود: اطمينان دارم دولت پاكستان از زرادخانه هسته‌يي خود مراقبت كامل را به عمل مي‌آورد و اين زرادخانه هسته‌يي متعلق به پاكستان است.

اوباما متذكر شد كه نگران رشد فزاينده افراط‌گرايي در منطقه است.

رئيس جمهور امريكا گفت: ما خواهان همكاري و مشاركت با همه هستيم تا از عدم رشد اين سرطان اطمينان يابيم.

اوباما گفت كه كشورش مايل نيست در شرايطي قرار گيرد كه نيرو به افغانستان اعزام كند. وي تصريح كرد: ما دوست داريم دولت افغانستان داراي امنيت و ثبات باشد كه در نتيجه آن مي‌توانيم اطمينان يابيم افغانستان پناهگاهي امن براي اعضاي‌ القاعده نيست.

رئيس جمهور امريكا گفت: ما مايل هستيم كه شريك كشورهايي مانند افغانستان و پاكستان باشيم و با يكديگر در زمينه منافع مشترك مانند بازرگاني و افزايش تجارت همكاري كنيم.

اوباما بر تصميم واشنگتن براي مقابله با افرادي كه دين را تحريف كرده‌اند تاكيد كرد و با لغو مداخله امريكا در مساله كشمير گفت: مذاكره بهترين راه براي كاهش تنش‌ها ميان هند و پاكستان است. ما نمي‌توانيم به پاكستان و هند ديكته كنيم كه چگونه بايد اختلافات خود را حل نمايند اما مي‌دانيم كه حل اختلافات به نفع هر دو كشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا