خبر و دیدگاه

مارهای آستین تاجیکان و پاشنۀ آشیل جبهه مقاومت

 

نویسنده : م. خدایار خردمند

شاید گفتگوی حفیظ منصور با برنامه کاکتوس تلویزیون صدای آشنای آمریکا را دیده و شنیده باشید. حفیظ منصور در این گفتگو آن روی سیاۀ خود را که چند سالی آن‌را به خاطر پول و پروژه های غربی پنهان کرده بود، آشکار ساخت. حفیظ منصور در این گفتگو به نمایندگی جبهۀ مقاومت سخن می‌گفت. بنا بر این سخن او انعکاس‌ دهندۀ دیدگاه آن جبهه است. او لطیف پدرام را نامسلمان می‌خواند و جبهه مقاومت را اسلامی می‌خواند و میگوید برای کسانی که خلاف منشور این جبهه استند در این جبهه جایی نیست. می‌گوید ما به خاطر تاجیک و قوم و هویت و… نمیجنگیم ما برای اسلام می کنیم. حالا که دیدگاه جبهه مقاومت این است، پس تکلیف مردم، روشنفکران، فرهنگیان، دیگر اندیشان، فعالین مدنی و امور زنان چه است؟ نظر به گفته‌های حفیظ منصور جبهۀ مقاومت برای اعلای کلمه الله می‌جنگد، برای دین اسلام می‌جنگد نه برای حقوق پایمال شده‌ی مردم، نه برای آزادی بیان و آزادی مذهب و عقاید. نه برای جلوگیری از نسل‌کشی هزاره ها و تاجیکان، نه برای جلوگیری از کوچ های اجباری غیر پشتون‌ها. این‌جاست که جبهۀ مقاومت و گروه طالبان از نگاه فکری نقطه‌ی اتصال پیدا می‌کنند.

پس وقتی که از نگاه عقاید و باور دینی جبهه مقاومت با طالبان یکی اند و مذهب هردو نیز مذهب حنفی است و پیشه‌ی هر دو نیز تکفیر و دادگاه های صحرایی و اتهام و تخدیر و خدشه دار کردن مردم و چهره های مردمی است جنگ این‌ها بر سر چه است؟ این‌جا معلوم می‌شودکه جنگ جبهه مقاومت به‌خاطر این است که اعضای آن در قدرت شریک ساخته شود و مانند دوره کرزی و غنی ماموریت بگیرند و دارایی این کشور را غارت کنند.

تا اکنون مردم فکر می‌کردندکه جبهه مقاومت برای احقاق حقوق و آزادی های مردم بنا دارد که بجنگد و اکنون معلوم شد که حقوق مردم مهم نیست، نوع حکومت و نظام برایشان مهم نیست، فرهنگ، زبان و هویت و تاریخ‌ این سرزمین برای این جبهه مهم نیست پس چرا خود را قربانی این داعیه‌ی خونین و تکراری کنند که سرانجام فایده‌اش به چند نفر محدود و معامله‌گر وطن‌فروش و مردم‌فروش می‌رسد؟ مردم بجنگند که حکومت اسلامی برقرار شود؟ پس این حکومت طالبان چه است؟ 

قرار بود جنگ جبهه مقاومت برای یک حاکمیت مردم سالار باشد و مردم حق تعین سرنوشت داشته باشند. تفتیش عقاید نشوند و حق ابراز نظر و عقیده داشته باشند. حالا که چنین است و این‌همه نزد آن‌ها ارزشی ندارد، پس مردم راه خود را از این بزدلان ترسو و فراری و مردم‌فروش باید جدا کنند و قشر آگاه و قلم به دست باید در این زمینه تا توان دارند آگاهی دهی کنند و روشنی اندازی کنند. فقر اندیشه‌ی سیاسی در این جبهه خطرناک و ویرانگر است. تفکر تکفیری حفیظ منصور به نفع مردم ما نیست و مانند بذرهای حزب اسلامی در میان تاجیکان و دیگر تبارهای غیر پشتون است.

همه میدانند که جنگ افغانستان جنگ دین و غیر دین نیست. اگر چنین باشد پس طالبان بهترین نمایندگان دین استند و برای برپایی آن ولو در ظاهر قربانی دادند و حتی خود را انتحار کردند و بازهم آمادۀ انتحار و قربانی استند. شما چه آمادگی دارید؟ آیا حاضر هستید قصرها و قلعه ها و سرمایه های خود را در این راه خرج کنید؟ یا اینکه برعکس برای حفظ آنها به طالبان باج دهی می‌کنید و برای به دست آوردن دل آن‌ها تئوریسن های مقاومت ملی مردم را تکفیر می کنید؟ معلوم دار است که پشت صحنه بازی های از سوی اینها با طالبان در جریان است. یا هم اینکه قرار است این جبهه با داعش در یک نقش حرکت کنند و همان برنامه کلان قدرت های غربی را عملی کنند؟.

از فحوایی سخنان حفیظ منصور این‌جا دو چیز دیگرهم فهمیده می‌شود و آن اینکه اگر اینها روزی پیروز شوند، رقبای خود را با حربۀ تکفیر از سر راه برمی دارند و در کابل و ولایات جوی های خون جاری می‌سازند و مردم را به نام کافر، سکولار و مارکسیست به جوخه های اعدام خواهند سپرد.

سخن دیگر اینکه آقای منصور در چندین مصاحبه و به خصوص همین گفتگویش واضح و آشکار گفت که جبهه ما با همین اصول و اساس به میدان آمده کسی اگر با این اصول و اساسنامه سازگاری ندارد برود جبهه خود را بسازد. میگوید «تو در بالای خانه مه آمدی» منظورش این است که این جبهه از پنجشیری ها است و شما حق ندارید درباره اش سخن بگویید و انتقاد و اعتراضی بکنید. وقتی این جبهه مربوط پنجشیری ها می باشد پس چرا نامش را مقاومت ملی گذاشتید؟ چرا از این نام سؤ استفاده میکنید؟ این نکته را خواسته یا ناخواسته باز هم ایشان سر وقت اشاره کرده اند و بهتر است مردم؛ آنهم اگر تا اکنون با این‌ها بوده باشند راه‌شان را از اینها جدا کنند. سران و رهبران و کسانی که توانایی دارند و دست‌شان میرسد، منتظر این محله گراهایی افراطی نباشند و اگر می خواهند ایستادگی کنند، جبهات خود را بسازند و ایستاد شوند و اگر چنین نمی کنند بهتر است که در کنار طالبان ایستاد شوند چون از لحاظ فکری بین طالب و جبهه مقاومت کدام فرقی نیست و اما مزایای ایستاد شدن در کنار طالب این است که آن ها قدرت و امکانات و ظرفیت دارند. آنها وجهۀ جهانی دارند و فساد و خویش خوری و محله گرایی شان نسبت به مدیران جبهه نام نهاده شده به نام مقاومت ملی کمتر است و فساد و فتنه شان مانند اینها نیست.

البته این همه را برای این نوشتیم که تاکنون دیگر سران جبهه مقاومت به گفته های توهین آمیز  آقای منصور واکنش رسمی نشان نداده اند و این به معنای تایید گفته های حفیظ منصور از سوی جبهه مقاومت است. شاید هم یک نوع سبوتاژ جبهه مقاومت باشد از سوی ایشان و یا هم حفیظ منصور می خواهد این جبهه را بدنام بسازد چون قبلا با حکومت غنی همدست بود و از جمله نمایندگان مذاکره کننده حکومت غنی در دوحه بود که بر بنیاد آن افغانستان به طالبان تحویل داده شد. با این همه هر چیز ممکن است باشد و مردم باید هوشیارانه تصمیم بگیرند که در کنار یک گروه محله گرا، بی برنامه، فاسد، متکبر، خودخواه، پرخاشگر، دانش‌ستیز، توطیه‌گر، بی‌ادب، ضعیف و تکفیری باشند؛ یا این‌که در کنار یک گروه قوی، قوم‌گرا، تروریست، تکفیری، صاحب امکانات، صاحب جغرافیا، ستیزه‌جو، زن‌ستیز، دانش‌ستیز، متعهد به ارزش های خود، هوشیارتر و بازیگر موفق‌تر در داخل و خارج باشند یاهم اینکه خود بروند و جبهات خودرا و جریان های خود را با اساسات مدنی، انسانی، دیگر پذیری و دفاع از ارزش های وطنی، تاریخی، فرهنگی و هویتی خود بسازند و راه خود را بروند. این‌جا سه گزینه وجود دارد و بس. انتخاب در این مقطع حساس تاریخی به دوش مردم است و روشنگری به‌دوش قلم به دستان و باسوادان.

۱۲/ شهریور ۱۴۰۲

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ۲۱th September 2023

    mullah hafiz mansor ekhwani wae padau jasos CIA asharaf ghani ahmadzaaye ,khaaye chaep ashraf ghani ast. az au ne baayed bishter az an-che gofte ast chashm-dasht dasht. her kaes namaz mi khanaed yaa ne mi khaned kar khod au ast. her kaes kish(din) daraed yaa kish ne daraed kar khod au ast, mahand (mohem) in ast ke dastor haa-ye shahri(madaeni) hamestan (jaameye) ra fermaan boraed. keshwer khorasan nayaaz be yek samaane(system) giti-gara(secular) daraed ; taa az naadari wae pas-maand-gi rahaaye yaabaed. man hich kishi ne daraem wae 1000 bar mihan am ra az hame mullah haa wae ekhwanul-shayaatin haa saakht englis wae amrika bishter dost mi daraem. man kar-gozar naweshte am mi baasaem . I am responsible for my written ,website jawedan has not responsibility against my written

  2. ۲۱th September 2023

    mullah hafiz mansor ekhwani wae padau jasos CIA asharaf ghani ahmadzaaye ,khaaye chaep ashraf ghani ast. az au ne baayed bishter az an-che gofte ast chashm-dasht dasht. her kaes namaz mi khanaed yaa ne mi khaned kar khod au ast. her kaes kish(din) daraed yaa kish ne daraed kar khod au ast, mahand (mohem) in ast ke dastor haa-ye shahri(madaeni) hamestan (jaameye) ra fermaan boraed. keshwer khorasan nayaaz be yek samaane(system) giti-gara(secular) daraed ; taa az naadari wae pas-maand-gi rahaaye yaabaed. man hich kishi ne daraem wae 1000 bar mihan am ra az hame mullah haa wae ekhwanul-shayaatin haa saakht englis wae amrika bishter dost mi daraem

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا