خبر و دیدگاه

نکتایی علامه صلیب نیست ‎

در کتاب احیا علوم الدین اثر بی همتای امام غزالی طوسی علیه الرحمه میخوانیم که مسلمان از نادانی گناه می کند .
اخیرا اطلاع حاصل کردم که طالبان نادان به مردان توصیه کردند که نکتایی نزنند که علامه صلیب أست . بسیاًر سخن مضحک!
داستان نکتایی چنین أست :
در قرن هفدهم و جنگ های سی ساله اروپا یعنی ١۶١٨ الی ١۶۴٨ فرانسویان مزدوران کروت ( در بالقان أست ) را برای جنگ استخدام کردند . این کروت ها در دور گردن خود یک شال را پیچانده بودند که بسیار قشنگ جلوه  میکرد . فرانسویان این شال گردن را تقلید کردند و نام اش را به زبان فرانسوی گذاشتند cravate. یعنی نکتایی .
این فیشن مردانه به انگلیس رفت و چون تلفظ  واژه کراوات برای انگلیس ها مشکل بود ، آنها این کراوات را نکتای Necktie گفتند یعنی Neck گردن Tie بسته شدن، یک چیزی که در گردن بسته می شود .
وقتی این فیشن از أروپا به دیگر کشور ها رفت مردم ایران که زیاد تر زیر تاثیر فرهنگ فرانسوی بودند کراوات گفتند که از همان کروت آمده أست. در افغانستان ما زیر تاثیر فرهنگ انگلیسی بودیم واژه نکتای را گرفتیم و تلفظ می کنیم نکتایی که از دو واژه بالا که گفتم ساخته شده أست . نکتایی قطعا علامه صلیب نیست و این اشتباه را هم آخوند های نادان ایران کردند و هم طالبان نادان افغانستان که یک فیشن مردانه را به صلیب ربط میدهند. چه حال ما بد أست که امروز  حکومت های مستبد به نام اسلام در ایران و افغانستان و عربستان برای ما زیر عنوان دین تصمیم میگیرند که چه بپوشیم و چه نپوشیم . خداوند رحم کند و ما را ازین استثمار به نام دین رهایی بخشد.
فرید یونس
استاد باز نشسته ی بشر شناسی فرهنگی و فلسفه اسلامی
کلیفورنیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا