Uncategorizedخبر و دیدگاه

سپاسگذاری از مردم شریف افغانستان

روز سه شنبه سیزدهم جون ۲۰۲۳ حامد جان ضرابی متصدی صفحه بین المللی سیاست افغانستان بدون اطلاع قبلی خواست در مورد زندگی من مطالب بشنود و سوالات خودرا مطرح کند. اصل قصه این بود که آقای ضرابی  یک طالب را دعوت کرده بود تا بامن در یک مناظره شرکت کند و اما طالب حاضر نشد و حامد جان ضرابی تصمیم گرفت تا گفت و شنود در باره زندگی من داشته باشد و ما موافقه کردیم و اما من آمادگی نداشتم که همه مطالب را می گفتم. به هر حال، برنامه یک ساعت و هزده دقیقه بود. خواه مخواه بعضی گفتنی ها ماند و یکی آن سپاسگذاری از عزیزان که با من همکاری کرده بودند و یک نفر شان از من گله کرد. برنامه در سر تاسر جهان بسیار شدید استقبال شد و از توقع من بیرون بود و انتظار نداشتم. حامد جان ضرابی بعضی تکست هائی که به او فرستاده شده بود را به من فرستاد و نوشت که ” مردم شمارا دوست دارند”
مشت نمونه خروار است چند متن را با شما شریک میشوم:

جناب استاد شیر محمد هاتف از شمال کلیفور نیا نوشت :

“سلام داکتر صاحب

مصاحبه را سر تا په پا دیدم و گوش کردم. بسیار جالب و آموزنده بود. از نظر من چیزیکه مصاحبه را جالب ساخت این بود که شما زندگی و عقاید تانرا آنطوریک بود و است بیان نمودید و از مبالغه و شاهپردازی ها که اکثرآ در مورد خود می نمایند جدآ پرهیز نمودید و صادقانه حرف زدید. موفق و سر فراز باشید”.

جناب شاهپور صداقت رئیس اسبق تئاتر ملی و همچنان معاون اسبق ریاست خدمات فرهنگی شاروالی کابل از پاکستان این تکست را  ارسال نمود:

” بسیار عالی و ارزشمند.
جناب استاد معزز از افتخارات جامعه علمی کشور هستید”
خواهر گرامی نذیره جان دانشمل از لندن این پیام را فرستاد:
” جناب داکتر صاحب نازنین افتخار جامعه هستید در موجودیت شما همه جوانان آگاهی خوبی از اسلام و جامعه شناسی پیدا نمودند و جوانان اکثر” کتاب های شما را مطالعه نمودند و پیرو مکتب شما اند به شمول فرزاندانم. همچنان از شما و خوانواده محترم تان تشکری میکنم که در قسمت ساینس و روشنگری ها زحمت کشیدید و از خود کتابهای خیلی عالی در خدمت جامعه گذاشتید  که مدیون لطف و مهربانی شما هستم. یک جهان سپاس همیشه موفق و موئد باشید. نذیره دانشمل”
استاد فضل غنی جان مجددی این پیام را فرستاد،

” برادر گرامی
گفتار شما را تا اخر استماع کردم، موفقیت بیشتر را برای جناب عالی از خداوند متعال می خواهم. از آنانیکه با شما همکاری داشتند به پیروی از سنت تشکر کردید. اما از نشرات فقه اسلامی که ده ها مضمون و رساله های شما را نشر و توذیع کرد به فراموشی و به تاریخ سپردید.

قرآن کریم از انبیاء علیه السلام نقل قول میکند که می گفتند: آجر خودرا از الله میخواهیم.”
خاتول جان طاهر از شهر هامبورک این پیام را فرستاد:

“سلام و درود فراوان خدمت داکتر صاحب ارجمند و محترم ضرابی گرامی،
قلبا” سپاسگذار و ارجگذار همچون معرفی های ارزشمند و افتخار آمیز می باشم. خداوند آقای ضرابی گرامی را خیر و برکت دهد که همواره برنامه های زیبای شان سالم و همه جانبه و به موفقیت پیش میرود. جناب محترم داکتر صاحب گرانقدر، الاهی به عمر و سلامتی و موفقیت و پیروزی تان برکت. برکت.
رخساره جان انصاری از کشور هند این پیام را فرستاد:

” تاج سر ما هستین استاد نازنینم. همیشه همینطور مثل شمع بدرخشید. نه تنها من بلکه سر زمین افغانستان به وجود تان افتخار میکند.

سربلند باشید”

فکر میکنم همین کافی باشد.
بدینوسیله از همه خواهران و برادران که در طول حیات مطبوعاتی و علمی من را حمایه و پشتیبانی کردند و من بخاطر نیاوردم که نام بگیرم اول قلبا” معذرت میخواهم و دوم قلبا” سپاسگذارم مانند خلیل جان راغب، استاد شکرالله کهگدای متصدی ماهنامه کاروان، همه رسانه ها و تلویزیون های که فرصت مصاحبه و گفت و شنود را به من دادند و یا سفر های مرا تمویل کردند و کمکهای مالی برای نشر کتابهای من کردند قلبا” سپاسگذارم.

از دوستم فضل غنی جان معذرت میخواهم و اما وقتی جواب استاد سیرت را که مضمون علمی پروفیسور شفیق یونس را در مورد اشتبا هات در معنی نباتات در قران نوشتم رد کرد، فضل غنی جان از مطبوعات آزاد چشم پوشی کرد و مضمون من را چاپ نکرد. همچنان مقالات که در باره وهابی ها نوشته بودم چاب نکرد و اما من باز هم تشکر می کنم. برای من متن گله آمیز فضل غنی جان دوستم جالب بر این بود که بعضی مقالات من را چاپ نکرده است و اما گله کرد و دوم بخاطرش دادم که در احیاء علوم الدین اثر بی همتای امام محمد غزالی طوسی میخوانیم که اهل دین گله و گذاری نمی کنند.

فرید یونس

۱۴ ماه جون ۲۰۲۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا