مخالفین اسلام بالای اسلام که دین عدالت أست تاخت و تاز می کنند که اگر دین اسلام دین عدالت أست پس چرا میراث زن و مرد تفاوت دارد. هدف شان آیه یازدهم سوره نساء می باشد که خوانندگان گرامی می دانند. از طرف دیگر چون در طول تاریخ آیه یازدهم سوره نساء متنی معنی شده و قبول شده أست مذهبیون شیعه و سنی حقوق بانوان را پایمال کرده اند و در محاکم به نفع مردان عمل می کنند که این باعث شده أست که طبقه نسوان که به سن بالاتر هستند به عدالت اسلامی مخصوصا که امروز خود شان کار می کنند و نفقه آوردنده هستند و حتی حقوق شان زیاد تر از شوهران شان أست و آنها را در امور اقتصادی کمک می کنند به عدالت اسلامی شک کنند و از طرف دیگر دختران جوان که در غرب بزرگ شده اند از اسلام گریزان شده اند و واضح می گویند که اسلام حق زن را پایمال کرده أست و نظام غربی را ترجیح میدهند و علما ناکام ماندند تا این موضوع را جدی بررسی کنند .
قرآن در زمان نازل شد که زنان جزیی ترین حق و حقوق نداشتند و در عین زمان جامعه یک جامعه قومی و قبائلی و جاهل بود که حتی دختران را زنده به گور میکردند . در همچو شرایط ابلاغ تساوی حقوق مدنی و تساوی در میراث نتیجه بر عکس میداد .
از نکاه جامعه شناسی اسلام مخالف تحریم اجتماعی أست که دفعتا یک موضوع را تغییر داد و جامعه را شوکه کرد زیرا از نکاه اجتماعی و اقتصادی شوکه کردن جامعه به ضرر مردم تمام می شود . قرآن مردم را با تغییرات به آهستگی و متانت دعوت می کند. بهترین مثال که در مورد شوکه نشدن می توانیم پیشکش کنیم منع خمر أست که به تدریج حرام می شود نه اینکه دفعتا حرام شود. یا مبارزه بر علیه بردگی أست که اسلام دفعتا اعلام نکرد که بردگی حرام أست .اما چون قرآن را متنی قبول کرده بودند بردگی تا سال ١٩۶٢ میلادی در عربستان سعودی مجاز بود . پیامبر ( ص) و یاران او برده را می خریدند و بعد آزاد میکردند . نمی خواستند جامعه را شوکه کنند چنانچه کمونبستان در افغانستان کردند و به مجرد که قدرت را گرفتند بیرق سرخ را بالا کردند که این از نادانی شان بود . جامعه را شوکه کردند و نتایج آنرا شما به چشم سر دیدید و شاهد هستید . این مطلب که جامعه نباید شوکه شود اکثر مردم در بخش مطالعات اسلامی و جامعه شناسی نه می دانند.
در جامعه ای که دختر را زنده به گور مبکردند و زن جزیی ترین حق نداشت دفعتا میراث را مساوی اعلام میکرد جامعه شوکه می شد. اسلام موارد را برای میراث اول خاطر نشان کرد تا اول به زنان حق میراث را داده باشد بعد در تطبیق تساوی حقوق میراث رسول کریم ( ص) نقش بارز بازی کرد.
رسول کریم ( ص) در مورد تساوی اولاد فرمود که “حتی در بوسیدن اولاد تان از عدالت کار گیرید. ” بیبینید درین حدیث دو نکنه یی مهم وجود دارد یکی ” حتی” و دیگر ” عدالت .” واژه حتی نمایانگر این حقیقت أست که در همه امور از عدالت کار گیرید حتی در بوسیدن اولاد تان .
در حدیث دیگر که من این حدیث را در کتاب اندرز های پیامبر به زبان انگلیسی برای جوانان تدوین کردم ( ٢٠٢١) تا با فرهنگ اصیل اسلام خوبتر آشنایی حاصل کنند ، پبامبر ( ص) چنین فرموده أست ” همرای اولاد تان عادل باشید و اگر من کسی را برای توزیع [عادلانه] و حقوق ترجیح دهم ، من بانوان را برای حقوق بیشتر ترجیح خواهم داد .”
این أست تفسیر آیه یازدهم سوره نساء از دهن پیامبر اسلام . بعد از پیامبر ( ص) بزرگترین مفسر قرآن مجید حضرت ابن عباس ( رض ) بود.
ابن عباس ( رض) گفت که “القرآن یفسروا زمان ” یعنی قرآن نظر به زمان که زندگی می کنیم تفسیر می شود . حضرت علی ( رض) عین عقیده را داشت و یکی از دلایل که علی شهید شد به خاطر همین موضوع بود که قرآن را باید با دید و بینش که زمانه ایجاب می کند ، دید . اما متاسفانه حتی شیعه ها که داد از پبروی علی می زنند ناکام ماندند تا حقوق مردان و بانوان را از نگاه مدنی مساوی اعلام کنند تا این هرج و مرج که در ایران به وقوع پیوست هرگز جامه عمل نه می پوشید.
علمای بزرگ اسلام گفتند که “اختلف الاحکام بالاختلاف زمان ” یعنی احکام نظر به شرایط زمان و مکان تغییر میخورد. این گفته ی علمای اسلام به اساس سخن ابن عباس ( رض) أست. این مقوله را هم نادیده گرفتند که امروز بانوان خود شان شغل های مختلف دارند و در کنار شوهرانشان نفقه آورنده هستند در اقتصاد کشور کمک می کنند و بازهم حقوق شانرا در بخش میراث پایمال کردند چنانچه در حق طلاق پایمال کرده اند و زنان به آسانی طلاق گرفته نه می تواند در حالیکه خلع حق زن أست و زن حق دارد بدون ارائه دلیل از شوهر طلاق بخواهد و اگر شوهر طلاق نه می دهد قاضی محکمه باید طلاق را صادر کند
مسلمانان عزبز !
قرآن از خود تفسبر دارد . حدیث از خود تحلیل دارد . این مشکل اسلام نیست و اما مشکل آنان در طول تاریخ بوده أست که در موارد که نوشتم عادلانه تحقیق نکردند . قرآن را متنی قبول کردند در حالیکه قرآن تفسبر دارد و اولین مفسر این کتاب حضرت رسول کریم أست .اگر شما یک دختر دارید و یک پسر . تفاوت سن شان فقط یکسال است . هر دوی شان از دانشگاه های معتبر با درجات عالی فارغ التحصیل شده اند . پسر داکتر طب أست و دختر قانون دان . آیا شما میراث دختر و پسر تانرا مساویانه تقسیم نه می کنید ؟؟؟ برای اینکه یک اولاد تان دختر أست ؟؟؟ این جاست که شما قرآن را ندانسته اید و ظلم کرده اید و ظلم به مثابه شرک أست .
دکتر فرید یونس
استاد باز نشسته ی بشر شناسی فرهنگی خاور میانه و فلسفه اسلامی
٢٣ می ٢٠٢٣