خبر و دیدگاه

دلیل بحران در افغانستان

هر کس میکوشد دلیلی را برای سقوط افغانستان از دست رفتن تمام دستاورد های انکشور بیابد. افغانستان حال تنها کشور در جهان است که نه حکومت مشروع و شناخته شده یی دارد، نه نظام دارد، نه قوه قضائیه و اجرائیه دارد، نه اردو دارد، نه پولیس دارد، نه سیستم مالی و اقتصادی فعال دارد و سکتور صحی ان در حال سقوط فروپاشی است و مردم اش از بیکاری و گرسنگی در حال مرگ اند. (این ها را نیز به فهرست افتخارات واهی اضافه کنید!)
من دلیل بحران در افغانستان را از بدو زمانیکه این کشور استقلال خود را بدست اورد در تبعیض نژادی میبینیم، تبعیض نژادی و عدم موجودیت عدالت اجتماعی باعث ایجاد رهبران قومی شد چون هر قوم ناچار گردید برای حفاظت از خود به رهبری از قوم خود روی بیاورد و در اخر نیز تمام این “رهبران” قومی کاری بجز معامله با یکدیگر و ثروت اندوزی و فساد، دستاوردی برای افغانستان و قوم خود نداشتند.
اگر عدالت اجتماعی تامین میشد، انتخابات شفاف و عادلانه میبود، کار به هر فردی که ظرفیت انرا داشت سپرده میشد و نژاد معیار انتصاب و برتری جویی نژادی محور پلان ها و طرح ها سیاسی نمیبود، افغانستان به اینجا نمیرسید.
حال نمیدانم همان کتله نژاد پرست دو اتشه از هر قوم، که یکی خود را صاحب افغانستان و دیگر قوم ها را مهاجر میدانست و دیگری علیه ان قوم صحبت میکرد و خود را موجه میخواند، چه احساسی دارند…..ان غیرت افغانی و چپن و دستار و شعار ها و هارت و پورت ها و شعار های ابکی که ما شیر و پلنگ و ببر هستیم، کجا شد!
افغانستان درس خوبیست برای جهانیان، برای اینکه اموخت و درک کرد که غیرت واهی و تصنعی، افتخار بی بنیاد و بی اساس، تبعیض نژآدی و برتری جویی نژآدی، عدم موجودیت عدالت اجتماعی و فساد مزمن اداری، چه بر سر یک سرزمین می اورد.
واقعیت دردناک دیگر افغانستان اینست که قشر تحصیل کرده و به اصطلاح باسواد انکشور که در خارج زندگی میکنند، نژاد پرست ترین و عقده یی ترین کتله مردم انکشور هستند و با زندگی در غرب، به جای اموختن ملت سازی، مساوات اجتماعی و دیگر گزینه های خوب این سرزمین ها، مغزهایشان هنوز مملو از همان گند های مانده از عصر غار نشینی و نژاد پرستیست!
خدا را شکر که من هیچ وقت نه ادعای غیرت افغانی کرده بودم و نه خودم را غیور و شجاع و وطن پرست و مالک افغانستان میدانستم و بهتر از دیگران، وگرنه امروز باید از خجالت در یک گوشه از حویلی خانه ام مثل شترمرغ سرم را در خاک فرو برده و از خودم و ذاتم و مفکوره ام، که باعث سقوط ان کشور و ریختن خون مردم برای سال ها و دهه ها شد، خجالت میکشیدم!
ولی این کتله، خجالت به دور، در حالیکه خوب میدانند که مسبب سقوط افغانستان و از دست رفتن یک کشور و ملت هستند، هنوز هم جاهلانه و متحجرانه صحبت میکنند و دلیل میگویند و خم به ابرو هم نمی اورند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا